Donderdag 21/10/2021

Hiphop gaat porno

Hiphop wordt de laatste tijd steeds populairder bij een breed publiek. Beroemde rappers zweren geweld af, komen menslievend uit de hoek en dragen deftige pakken met krijtstreep. In een bewuste rebellie tegen dat pas ontdekt fatsoen beginnen sommige topacts het iets minder respectabele pad van de commerciële pornografie te bewandelen.

New York

The New York Times

Martin Edlund

Voor de ruige rappers uit Atlanta, Lil Jon and the East Side Boyz, werd 10 december de bekroning van een geweldig triomfjaar. Hun album Kings of Crunk was goed voor platina, het nummer 'Get Low' werd grijs gedraaid op MTV en de commerciële radiozenders. Die avond in het MGM Grand Hotel in Las Vegas namen ze drie Billboard Music Awards mee naar huis, waaronder eentje voor r&b/hiphop-groep van het jaar.

De rappers sloegen echter de afterparty's over en haastten zich naar hun hotelsuite voor de opname van een lesbische seksscène voor hun nieuwe pornovideo Lil Jon and the East Side Boyz American Sex Series, vorige maand uitgebracht via pornovideotheken en het internet. "Niks soft gedoe", vertelt Lil Jon, "het is echte XXX, hardcoreporno."

Popmuziek heeft de grenzen van de seksualiteit altijd verlegd en rap is vrolijk-obscene teksten nooit uit de weg gegaan. Op dit moment begeven enkele sterren zich voorbij de gore retoriek naar de daadwerkelijke porno, met levensechte video's, expliciete tv-shows en seksbladen rond hiphop.

50 Cent, wiens album Get Rich or Die Tryin' het best verkochte album in 2003 werd, was in januari op de Adult Entertainment Expo in Las Vegas om zijn samenwerking met het bedrijf Digital Sin te promoten. Het resultaat daarvan verschijnt later dit jaar: een "interactieve seks-dvd" getiteld Groupie Luv, met 50 Cent en de rapgroep G-Unit. De kijker kan zelf de partners kiezen, camerastandpunten instellen en zelfs het karakter van de vrouwen bepalen ('ondeugend' of 'vriendelijk'). In het nieuwe muziek-pornoblad Fish 'n' Grits krijgen rappers en pornosterren evenveel aandacht. Rapper Method Man van de Wu-Tang Clan deelt de eerste cover met pornofilmster Solveig. In januari begon Playboy TV met Buckwild, een nieuwe serie rond hiphop. Het is de eerste van een hele reeks geplande shows. Populaire sterren als OutKast, Snoop Dogg, Nelly en Busta Rhymes spelen de hoofdrol in het programma en dartelen met een groep speelse vrouwen die zich de Buckwild Girls noemen en uit hun kleren lijken te vallen als een camera in de buurt komt.

"Je kunt die evolutie niet tegenhouden", zegt Ken 'Buckwild' Francis, maker, producent en gastheer van de serie. "Hiphop is een miljardenindustrie. Als je het niet doet, mis je de boot."

De eerste populaire rapper die zich aan een commerciële pornovideo waagde, was Snoop Dogg. Zijn Snoop Dogg's Doggystyle werd gedistribueerd via Hustler Video in 2001. De film bestond uit seksscènes gesitueerd in zijn woning in Los Angeles, afgewisseld met clips van elf voordien onuitgegeven nummers. Net als andere rappers die met porno flirten, doet Snoop Dogg niet zelf aan seks voor de camera. Hij speelt ceremoniemeester, mc, en dirigeert de feestelijkheden. In een industrie waar een verkoop van 4.000 exemplaren een groot succes is, gingen van Snoop Doggs's Doggystyle "enkele honderdduizenden exemplaren over de toonbank", aldus Hustler-oprichter Larry Flynt. Het was de eerste hardcore video die de Billboard-muziekvideocharts haalde. "Het werd een erg winstgevende zaak voor Snoop en voor ons." Het vervolg, Snoop Dogg's Hustlaz: Diary Of a Pimp, werd een van de best verkochte video's van 2003.

Hiphopfans vormen een aantrekkelijke nieuwe markt voor de porno-industrie. "De frisse muziek brengt mensen die in de eerste plaats fans zijn van hiphop in contact met het pornogenre", zegt Christian Mann, manager van Video Team, coproducent en distributeur van Lil Jons pornowerkstuk. "We krijgen een hoop klanten die we anders niet zouden bereiken." Uitgever Camille Evans van Fish 'n' Grits stelt het zo: "We hebben seks jarenlang gebruikt om muziek te verkopen. Nu draaien we het gewoon om en verkopen we seks met muziek."

De economische realiteit van porno biedt lucratieve perspectieven aan rappers. Een video als die van Lil Jon kun je maken voor een "zeer klein budget, van misschien 50.000 dollar", aldus Mann. Grote rappers zien die video's als gelijkwaardige nevenprojecten, eerder dan hulpmiddelen voor hun muziekcarrière. Als de video het goed doet, worden ze twee keer betaald: een keer als talent (voor Lil Jon and the East Side Boyz ongeveer 1 dollar per verkocht exemplaar) en een tweede keer als investeerders. Lil Jon is hoofdaandeelhouder van coproducent Legacy DVD Works, die 50 procent van de winst binnenrijft. De consument betaalt iets meer dan 20 dollar voor de video. Bij 100.000 verkochte exemplaren levert dat volgens Mann een winst van een miljoen dollar op. Televisie-, internet- en buitenlandse-distributierechten doen daar nog 20 procent bij.

Zelfs als een video geen verkooprecords breekt, kan hij een nuttig vleugje gevaar en erotisch avontuur toevoegen aan het imago van de rapper. Een gebruikelijk scenario is de rapper die als pooier de leiding heeft over een troep mooie vrouwen. De pooier is een sleutelfiguur in de iconografie van de hiphop. Hij is een aantrekkelijke rebel, vol gezonde 'straatwijsheid' en erotische charme. In de hiphoppornografie is de pooier een oplossing voor een vervelend castingprobleem: hoe geef je rappers een seksueel elan zonder hen daadwerkelijk in een seksscène te tonen.

In Snoop Dogg's Hustlaz: Diary Of a Pimp pronkt Snoop met extravagante outfits en slaagt hij erin een preutse journaliste te verleiden. Wanneer het op seks aankomt, laat Snoop de eer echter aan iemand anders - meestal zelfs aan verschillende anderen. Pimpin' 101, de pornovideo uit 2003 van Ice-T, volgt een gelijkaardig scenario. Als gastheer leidt Ice-T de kijker stap voor stap door een pseudo-pooiercursus, inclusief beginnershandleidingen voor verschillende soorten vrouwen. Ondertussen speelt Ice-T trouwens een rechercheur van de zedenbrigade in de hoog aangeschreven NBC-serie Law and Order: SVU.

Een ander gebruikelijk thema in deze video's is een kijkje achter de schermen van het 'echte' leven van een rapster. In American Sex Series van Lil Jon volgen een aantal fans hem naar een stripclub en een hotelsuite. "Fans willen graag bij je in de buurt zijn", zegt Lil Jon. "Je krijgt het gevoel dat je bij ons bent en je lekker kunt laten gaan met een paar meisjes."

Volgens Brian Leach, vice-directeur van de afdeling 'stadsmuziek' van TVT Records, het label van Lil Jon, spreekt de pornovideo vooral tot de verbeelding van de harde kern van zijn publiek, "de harde, agressieve, crunk (hiphoptaal voor (prettig) gestoord) en prikkelbare jeugd", zoals Leach het omschrijft. Het zijn fans die zich wellicht minder herkennen in de recente top-veertigsuccessen van Lil Jon. Hij produceerde en doet mee in vier nummers in de topvijftig van Bilboard, waaronder 'Yeah!' van Usher, dat twee weken na elkaar op nummer 1 stond. "Er is een publiek dat zich afvraagt of hij nog wel een van hen is", zegt Leach. "Deze video's bevestigen dat."

Het is echter goed mogelijk dat ze een afknapper betekenen voor de rest van het publiek. In populaire muziek is de grens tussen een aangename prikkeling en smerigheid moeilijk te bepalen. Dikwijls zijn het slechts een paar centimeter stof die een foto voor Rolling Stone onderscheiden van eentje voor Playboy. Zoals het recente Super Bowl-incident van Janet Jackson aantoont, is het soms zelfs moeilijk om pseudoseksualiteit te verzoenen met commerciële standaarden en smaken. In het verleden hebben rappers als Luther Campbell van 2 Live Crew en Too Short geflirt met porno, maar ze spraken daarmee niet bepaald een breed publiek aan. Vandaag doen de grootste namen in de business eraan mee. Artiesten als Snoop Dogg, 50 Cent en Lil Jon zijn vaste waarden op MTV, de zender werkt zelfs aan een tekenfilm van Lil Jon.

Natuurlijk zijn vele fans van die artiesten tieners. Christian Mann herinnert zich dat 'Get Low' tijdens de rust door de luidsprekers galmde in een football-match van zijn tienjarig zoontje. "De jonge cheerleaders hadden zelfs dansjes verzonnen op de melodie." Mann en Lil Jon staan er allebei op dat de video niet verkocht wordt aan minderjarigen. Die houding lijkt bewust naïef. In een tijdperk waar tieners zoekmachines en portaalsites afschuimen en alles over hun favoriete rapster aanklikken, is de grens tussen amusement voor volwassenen en voor jongeren onherstelbaar poreus geworden.

Brian Leach van TVT erkent dat de meerderheid van de fans van Lil Jon "kinderen zijn uit iets conservatievere gezinnen". Maar TVT ontmoedigt het pornowaagstuk van Lil Jon geenszins, integendeel, het label plant zijn eigen pikante Lil Jon-dvd, Too Crunk For TV. Op de video zullen naakte meisjes te zien zijn, in de stijl van de enorm succesvolle videoreeks Girls Gone Wild. Een andere vraag voor deze rappers is of hun pornoprojecten hun nog lucratievere bedrijfsdeals niet op het spel zetten. Snoop Dogg verscheen onlangs in televisiespotjes voor Nokia en AOL en in november bracht Reebok de immens succesvolle 50 Cent-sportschoen, de G6, op de markt.

In 2002 schrapte Pepsi een reeks advertenties met de rapper Ludacris in de hoofdrol nadat Bill O'Reilly van Fox News het bedrijf vervolgde voor het promoten van een "misdadige" rapper met nummers die expliciete teksten bevatten. Op dit moment hekelt O'Reilly de samenwerking van Reebok met 50 Cent: "Het kan ze niet schelen wat hij zegt in zijn nummers, en het kan ze niet schelen dat hij porno, drugs en andere zaken verhandelt", aldus O'Reilly recent nog op tv. "Ze zijn vooral gek op zijn schoenenverkoop."

Sindsdien heeft 50 Cent zich stilletjes teruggetrokken uit het pornoproject. Het oorspronkelijke persbericht kondigde een samenwerking aan tussen Digital Sin en 50 Cent. Een gecorrigeerde versie, uitgebracht door het management van 50 Cent na de bewuste uitspraak van O'Reilly, heeft het over een samenwerking tussen Digital Sin en Lloyd Banks, een van de makkers van 50 Cent in de rapgroep G-Unit. De naam van 50 Cent komt enkel voor in de laatste zin van het persbericht. Daarin wordt gezegd dat hij en G-Unit "zich niet inlaten met seksueel gedrag, maar af en toe wel in beeld komen".

Voor rappers die zich met pornografie willen bezighouden, komt het uiteindelijk wellicht neer op een eenvoudige rekensom. "De meeste van onze kopers zijn minderjarig, dus we gaan niet die weg op", zegt Chris Lighty, manager van 50 Cent. "We zitten in de handel die kledij en sportschoenen verkoopt. Aan het eind van dit jaar doen we zaken voor 100 miljoen dollar. Dat zetten we niet zomaar op het spel."

'Fish 'n' Grits', porno en rap in één glossy omslag: 'We hebben seks jarenlang gebruikt om muziek te verkopen. Nu draaien we het gewoon om'

In pornotermen is 4.000 verkochte video's een succes, van 'Snoop Doggs's Doggystyle' gingen er 'enkele honderdduizenden' over de toonbank

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234