Woensdag 23/06/2021

Economie

Hindernis voor Gentse havenfusie: wie betaalt 170 miljoen euro?

De Gentse haven fuseert binnenkort met Zeeland Seaports, als nog enkele financiële knopen doorgehakt geraken. Beeld Wouter Van Vooren
De Gentse haven fuseert binnenkort met Zeeland Seaports, als nog enkele financiële knopen doorgehakt geraken.Beeld Wouter Van Vooren

Een nieuwe zeesluis en de sanering van een Zeeuws haventerrein: dé hangijzers voor de fusie van de Gentse en Zeeuwse haven. Over een kost van 170 miljoen euro blijft de hamvraag: wie betaalt wat?

Op 1 januari 2018 moeten Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports één zijn. Beide havens lopen zo goed als over in elkaar, ook economisch is het eigenlijk één gebied. Sinds mensenheugenis denken beide havens aan een fusie. Binnenkort moet het er ook echt van komen. Die fusie moet hen qua jobcreatie, aantrekken van nieuwe bedrijven en welvaart tot 15 procent doen groeien.

Toch is dat niet naar de zin van Gent Wake Up!, een nieuwe burgerbeweging die zich op Facebook afzet tegen onder andere 'de parvenu-mentaliteit en het amateurisme van het stadsbestuur'. "Stad Gent stort zich in een financieel avontuur", klaagt de groep aan in een persbericht.

Er blijken dus nog enkele addertjes onder het fusiegras. Twee daarvan: een dure zeesluis in Terneuzen en een prijzige sanering in de haven van Vlissingen. De nieuwe sluis moet als scheepvaartverbinding dienen tussen Nederland, België en Frankrijk, is een eerste hangijzer. De sluis staat al langer in de spreekwoordelijke steigers, binnen een dikke week wordt de aannemer officieel aangesteld. De Gentse haven telt daarvoor waarschijnlijk zo'n 88,6 miljoen euro neer, vijftien procent van de totale Vlaamse bijdrage voor die sluis. Als de aannemer is aangesteld, wordt ook het exacte bedrag bekend.

De Zeeuwse sanering

Een tweede financiële kwestie: het terrein van Thermphos, een failliete fosforfabriek in de haven van Vlissingen. Dat moet dringend worden gesaneerd, wat een dure operatie blijkt: tussen 126 en 170 miljoen euro. Onze noorderburen discussiëren nu volop wie moet opdraaien voor de kosten: de provincie Zeeland, Zeeland Seaports of zelfs de overheid? En nog een stapje verder: als de Zeeuwse haven ervoor opdraait, welk deel van de kosten neemt Gent voor zijn rekening in die fusie?

“Zowel de zeesluis als de sanering van Thermphos zijn belangrijk. We moeten daar een duidelijk beeld van hebben om de fusie af te ronden”, zegt Daan Schalck, CEO van Havenbedrijf Gent. “Die gesprekken zijn al maanden aan de gang, maar lopen goed. Er kan altijd iets misgaan, maar ik ben 99 procent zeker dat de fusie gewoon doorgaat. En dat is ook nodig: samen staan we sterker.”

Belastingsgeld?

Toch is het prijskaartje een belangrijke kwestie, aangezien de stad Gent voor 97 procent aandeelhouder is in de Haven, de provincie Oost-Vlaanderen kocht 2,9 procent voor 13 miljoen euro. Dan kan je stellen: een slechte deal voor het havenbedrijf, is een slechte deal voor de belastingbetaler.

Schalck ontkracht die stelling meteen. "In het jaar 2000 werden wij een autonoom havenbedrijf, terwijl dat vroeger een stadsdienst was. Die 97 procent aandelen komen dus van alle kaaien, gronden, kranen... die de stad overdroeg. De stad investeerde geen liquide kapitaal", aldus Schalck. "Sterker nog, mocht het helemaal fout gaan, dan gaat al dat patrimonium zelfs terug naar de stad. Die moet er dan een nieuw havenbedrijf mee oprichten. Al zal het natuurlijk zover niet komen, we geloven rotsvast in de fusie."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234