Donderdag 28/10/2021

HIM- tech

Mannenmode saai? Wel integendeel! Talloze futuristische snufjes en stofjes maken de mannelijke garderobe juist erg spannend. En zeer praktisch. Of wat dacht u van een vest met bluetooth en schoenen met gps?

Wie mode zegt, denkt aan catwalks, naaiateliers en ontwerpstudio's. Maar fashion hoort evengoed thuis in het laboratorium. Weten- schappers werken dag in, dag uit keihard om onze mode beter, duurzamer en interessanter te maken. Noem het gerust draagbare technologie. En dan hebben we het niet over draagbare gadgets die onze smartphone moeten vervangen zoals Google Glasses, smartwatches en armbanden of handtassen met een geïntegreerd display. Nee, het gaat hier om innovatieve modetechnologieën zoals slimme stoffen: antibacteriële stoffen die je zelden moet wassen, of nanotechnologie waardoor je kleren van kleur of van print kunnen veranderen. Stel je voor: overdag op kantoor draag je een sober zwart T-shirt. 's Avonds ga je naar een concert en tover je in een handomdraai het bandlogo op datzelfde shirt.

Het klinkt als verre toekomstmuziek, maar zulke slimme kleren komen wel degelijk dichterbij. Zo ontwikkelde de Nederlander Daan Roosegaarde kleding die langzaam doorzichtig wordt naarmate de hartslag stijgt. Modeontwerper annex biochemicus Anke Domaske maakt dan weer textiel van melk: Qmilch. Het valt als zijde, is wasbaar als katoen én ecovriendelijk. En dan de gps-schoenen van de Britse ontwerper Dominic Wilcox. Op de neus van de keurige herenschoenen zitten led-lampjes die tonen in welke richting je moet gaan om op je bestemming te raken.

De Nederlandse designer Bart Hess gaat nog een stap verder. In zijn futuristische droomwereld trekken wij geen schoenen meer aan, maar zijn die onderdeel van ons lichaam geworden. Wellicht ken je zijn Slime Outfit voor Lady Gaga: een kleed dat zich volledig vormt naar het lichaam. Ook voor Iris van Herpen en Ann-Sofie Back ontwikkelde hij stoffen geïnspireerd op huid.

Kortom: mode houdt almaar meer rekening met de drager. Door de vele sensoren wordt mode steeds vaker letterlijk een tweede huid. Een trend die we ook zien in design en architectuur. Zo worden steeds meer gebouwen automatisch verlicht en verwarmd op basis van sensoren.

Transparant leer

Dit mag allemaal ontzettend futuristisch, experimenteel en onrealistisch lijken, maar technologie zal zonder twijfel de mode gaan veroveren. Naast wetenschappers zijn ook modehuizen dagelijks met die innovaties bezig. En niet alleen experimentele labels. Luxe-icoon Hermès ontwikkelde bijvoorbeeld transparant leer. Zij zien technologie als "het vakmanschap van de toekomst".

Volgende maand wordt er in Londen een groot evenement georganiseerd rond technologische innovatie in de mode: Wearable Futures, op 10 en 11 december. Daar zullen maar liefst vijftig internationale experts aan het woord komen, waaronder de daarnet vernoemde Daan Roosegaarde. Maar ook Lauren Bowker, oprichtster van de Londense designstudio The Unseen. Zij noemt zichzelf een materials alchemist met de ambitie het onzichtbare zichtbaar te maken. Zo bedrukt ze textiel met temperatuurgevoelige inkt die van kleur verandert naarmate je lichaamstemperatuur stijgt of daalt. Een leuk gadget, maar ook interessant voor de gezondheidszorg of de sportwereld.

Naast talloze lezingen bijwonen kun je als bezoeker ook zelf aan de slag. Test de prototypes van die nieuwe technologieën uit of ontwerp zelf een wearable voor de toekomst.

Slimme spijkerstoffen

Het zal nog even duren voordat winkels vol gps-schoenen staan, maar toch vinden we in de rekken nu al steeds meer smartfashion. In de vrouwenmode zie je dat vooral in de vorm van nieuwe hightech-stoffen zoals neopreen. In de mannengarderobe vervellen kleren tot echte gadgets.

Neem nu de nieuwe jeanslijn Denim Performance van Wrangler. Hun insteek: wat verwacht een man van zijn spijkerbroek? Dat bracht vernuftige oplossingen, zoals totaal waterdichte jeansstoffen, waarmee je zonder problemen in spijkerbroek de regen trotseert. Maar ook versterkte zakken die bestand zijn tegen zware sleutelbossen en dikke portefeuilles. In de broeken zit ook een speciaal telefoonzakje dat aan de binnenkant is afgewerkt met zeemleer. Dat poetst telkens wanneer je je gsm uit je broekzak haalt, je scherm schoon. Slim!

Andere multifunctionele topstukken zijn een waterafstotend bomberjack dat omkeerbaar is tot reiskussen met een speciaal veiligheidsvak voor je portefeuille, paspoort of gsm. En een hippe parka bestand tegen extreme weers- omstandigheden. Uitgerust met vakjes voor je krant, tablet en gsm. Én met - niet onbelangrijk - een flesopener. Kortom: mode op mannenmaat.

Voor echt stoere kerels maakte Wrangler ook een hightech motorcollectie. Een extra dikke jeans met een kevlar-coating, een oersterk materiaal dat doorgaans gebruikt wordt in militaire kleding. Het bijbehorende leren motorjack heeft een zogeheten Bio Armor: een speciaal soort rubber dat de drager extra beschermt.

Ook minder stoere labels stappen mee in het smartfashion-verhaal, zoals het klassieke Italiaanse mannenmerk Zegna. Hun Icon-Jacket is uitgerust met - jawel - bluetooth. De jas connecteert met je smartphone die je kunt bedienen met een mini-joystick op je mouw. Zo kun je eenvoudig bellen of muziek luisteren. In de voering is zelfs een speciaal kabelgootje voorzien voor de oortjes. Veilig in het verkeer, zo'n jas, en handig in de winter met handschoenen aan. Het enige nadeel lijkt het prijskaartje: 1.015 euro!

Slaapzakjas

Binnen de modewereld zijn sportmerken het meest innovatief. Zij ontwikkelen vooral synthetische lichtgewicht stoffen, geschikt voor topprestaties. Maar ze integreren hun innovaties ook steeds vaker in 'gewone' kleren. Kijk naar The Capsule: een collectie die designer Tom Dixon - je kent hem van de koperen bollamp - maakte voor Adidas. Het is Dixons eerste wapenfeit in de mode. "Ik hou wel van kleren, maar niet van mode", biechtte Dixon ooit op. "Als meubelontwerper is het fashionritme ondraaglijk. Ik wil duurzame spullen maken. Eigenlijk heb ik deze collectie voor mezelf gemaakt. Ik was op zoek naar een polyvalente garderobe geschikt voor elke gelegenheid en elk weertype die netjes in een handbagagekoffer past. Dus stapte ik naar Adidas met het voorstel om dat voor hen te ontwerpen. Ze zeiden meteen ja."

Het resultaat is een twintigdelige collectie met kleding, schoenen en reistassen. Allemaal voldoen ze aan Dixons eis: gemakkelijk, kreukloos en compact mee te nemen voor een weekje weg. De stijl van Dixons collectie houdt het midden tussen dandy en futuristisch. Openritsen, uitklappen en losgespen zijn de codewoorden. Net als multifunctioneel, modulair en mobiliteit. Helemaal anno 2013 dus. Zo maakte Dixon een gewatteerde parka die makkelijk transformeert tot slaapzak. En een ultralichte capuchontrui die je dichtritst tot kussentje. Er is ook een stoer hemd met drukknopen dat je binnenstebuiten kunt keren tot jas in jachtstijl met grote zakken. Sommige broeken en jassen hebben nog geen zoom, zodat je zelf kunt bepalen hoe lang je ze maakt.

Het spektakelstuk is de modulaire 5-in-1 overall die tegelijk een lange mantel, een kort jasje, een broek, een rok en een short is. Ook de accessoires draaien dubbele shifts: de plunjezak vervelt tot koffer. En de rugzak kun je opengeritst ophangen als kleerkast. Officieel is het een uniseks- collectie, maar met de stoere blauwe, groene en gele tinten en de mannelijke snit zullen vooral heren zich aangesproken voelen.

Dixon en Adidas zullen samen vier collecties maken. De komende twee jaar mogen we van deze tandem nog een hoop innovatieve vondsten verwachten. Wij hopen alvast op gps-gympen.

De Nederlander Bart Hess maakt kleren die onderdeel van ons lichaam worden, zoals zijn Slime Outfit voor Lady Gaga.

Met de gps-schoen van Dominic Wilcox kun je niet verdwalen. Wel met je hoofd tegen een lantaarnpaal lopen.

De slaapzakjas: het ultieme

campinggadget.

Tom Dixons mannenkleding: gemakkelijk, kreukloos en compact. En multi-inzetbaar, zoals de plunjezak die je eenvoudig omtovert in een koffer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234