Woensdag 18/09/2019

Hijabista's zetten de trend

Grote modemerken ontdekken de islamitische markt, mede dankzij de zogenoemde hijabista's: invloedrijke moslima's die op sociale media laten zien dat hoofdbedekking en stijl uitstekend samengaan.

Volle lippen, een glanzende huid en lange dunne benen: Halima Aden heeft de uiterlijke kenmerken van een succesvol model. Toch is Aden anders dan haar collega's. De 20-jarige Somalisch-Amerikaanse draagt een hoofddoek. Tijdens fotoshoots, op de catwalk en zelfs toen ze in december 2016 meedeed aan de missverkiezing in haar thuisstaat Minnesota. De bikinironde liep ze in boerkini.

Afgelopen februari liep Aden mee in de show van het label van Kanye West. Inmiddels heeft ze een contract bij het grote modellenbureau IMG en heeft ze op de cover gestaan van Vogue, Harper's Bazaar en Allure.

Moslimvrouwen worden zichtbaarder in de modewereld. In een reclame voor H&M uit 2015 was het gesluierde Engelse model Mariah Idrissi te zien. Tijdens de New York Fashion Week in 2016 stuurde de Indonesische islamitische ontwerper Anniesa Hasibuan al haar modellen met hoofddoek de catwalk op. Westerse merken die oorspronkelijk niet veel aanbod voor islamitische vrouwen hadden, brengen moslimcollecties uit. Dolce & Gabbana lanceerde voor de vierde keer een abaya- en hoofddoeklijn en Burberry maakte een speciale ramadancollectie met jasjes, kaftans, bloezen, tunieken en feestelijke jurken voor tijdens het Suikerfeest. Ook ketens als Mango en Zara maken collecties toegespitst op moslimvrouwen. En sportmerk Nike introduceert volgend jaar een hoofddoeklijn, Nike Pro-Hijab.

Een strategische zet, aangezien moslims steeds meer uitgeven aan kleding. Volgens het rapport State of Global Islamic Economy 2016-2017 was dit in 2015 een bedrag van 243 miljard dollar (207 miljard euro), maar in 2021 zal dit zijn gestegen naar 381 miljard dollar. De groei in deze sector was 5,7 procent, terwijl de wereldmarkt met 3,5 procent groeide.

Een drijvende kracht zijn 'hijabista's': fashionista's met een hijab. Vrouwen die van mode houden, maar wel de regels van de islam volgen. Met miljoenen volgers op haar sociale-mediakanalen is de Rotterdamse vlogger Ruba Zai (23) misschien wel de bekendste hijabista ter wereld. "Ik begon met een YouTube-video waarin ik liet zien hoe ik mijn hoofddoek omknoopte. Die is inmiddels ruim drie miljoen keer bekeken."

Eerder was Zai te zien in de Nederlandse Vogue. Zai is in juni gevraagd als gezicht van de eerste ramadancollectie van Dolce & Gabbana. Hoofdontwerper Stefano Gabbana was haar Instagram-kanaal 'hijabhills' gaan volgen, waarna hij haar benaderde. Zai: "Dit soort campagnes helpt bij de representatie van moslimvrouwen. Zo zien mensen dat we niet allemaal een boerka dragen."

Hijabista's willen het heersende beeld van de moslima als onderdrukte vrouw veranderen, zegt blogger Seyma Erdogan (28). Op haar Instagram-pagina 'seymatje' deelt ze foto's van zichzelf in kleurrijke outfits en met piekfijne make-up, altijd met bijpassende hoofddoek. "Ik ben islamitisch, maar wil er niet uitzien als een oma." Ze heeft meer dan 275.000 volgers.

Erdogan hoopt jonge vrouwen die twijfelen om een hoofddoek te gaan dragen te inspireren. "Het is spannend om van de een op de andere dag je hoofd te bedekken. Ik wil laten zien dat het niet zo zwaar hoeft te zijn."

Erdogan krijgt wel kritiek op haar Instagram, vooral van streng-religieuze moslims, die stellen dat ze het geloof niet op de juiste manier uitdraagt.

Open pumps

De Delftse hijabista Asuman Eroglu (33), vroeger economiedocent, heeft haar eigen zaak in Rotterdam: Asude Moda. Daar verkoopt ze moderne, bedekkende kleding, zoals lange trenchcoats en hoofddoeken in glanzende stoffen.

Eroglu begon acht jaar geleden met de verkoop van hoofdsjaals vanuit huis en opende daarna haar eigen boetiek in Delft. Dankzij sociale media werd ze zo populair dat ze naar een groter pand in Rotterdam verhuisde. Inmiddels heeft Eroglu haar eigen hoofddoekenlijn, is ze een exclusief verkooppunt van veel Turkse merken, opent ze binnenkort een tweede winkel in Amsterdam en heeft ze 126.000 volgers op haar Instagram-account asudemoda.

Net als Erdogan krijgt Eroglu kritiek, bijvoorbeeld als ze open pumps draagt en een stuk van haar voet zichtbaar is. Gelukkig is het overgrote deel van de reacties positief, zegt ze. "Er is een nieuwe generatie moslima's die dankzij hijabista's een hoofddoek durven te dragen. Ze zien dat wij mooie, succesvolle, hardwerkende vrouwen zijn, en dat de hoofddoek daar niets aan af doet."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234