Vrijdag 07/08/2020

'Hij is de peetvader van de dialectpop'

Vlaamse streektaalzangers over de invloed van Flip Kowlier

Zes jaar na zijn onverwacht succesvolle debuut houdt Flip Kowlier op 25 augustus zijn derde cd De man van 31 boven de doopvont. Ondertussen is het Vlaamse poplandschap nogal veranderd: artiesten soppen hun liedjes vrijelijk in het Wevelgems, Stabroeks, Antwerps of Oostends. Wij gingen na in hoeverre de West-Vlaming daar de hand in heeft gehad. DOOR KURT BLONDEEL

Wannes Capelle (en Het Zesde Metaal)

'De eerste met geloofwaardige pop in de eigen taal'

"Ik kan niet ontkennen dat Flip Kowlier mij de ogen heeft geopend", zegt de jonge Wevelgemnaar Wannes Capelle, die opgroeide met de platen van Willem Vermandere. Toch begon hij op latere leeftijd eerst liedjes in het Engels te maken. "Maar ik vond het moeilijk daarin mijn eigen stem te vinden. Tot ik Flip Kowlier die eerste keer op Dranouter bezig zag. Ik ben naar huis gegaan en ben direct beginnen te schrijven. Ik was nogal jaloers: dat ik er zelf niet veel eerder mee begonnen was!

"Een grote verdienste van Flip Kowlier is dat hij West-Vlaams uit de kleinkunstsfeer heeft gehaald en de popmuziek binnen heeft getrokken. Hij was de eerste die bewezen heeft dat je in je eigen 'taal' heel geloofwaardig kunt blijven. Ik ben afgestudeerd aan Studio Herman Teirlinck en daar wordt het gebruik van dialect niet afgeraden, maar zeker ook niet aangemoedigd. Ik kreeg de oprecht bezorgde opmerking: 'Je zult altijd vergeleken worden met Flip Kowlier.' Nu, dat gebeurt inderdaad, maar mensen horen gelukkig ook de verschillen tussen ons."

Sam Valkenborgh (Fixkes)

@flip titel:'Dialect kan ook rock-'n-roll zijn'

De voorman van dé Stabroekse popsensatie van 2007 - hoewel, in vier maanden kan nog veel gebeuren - moet toegeven dat Kowlier zijn keuze voor zingen in het dialect niet meteen heeft gestuurd. "Maar dat komt vooral doordat het in mijn geval niet om een keuze, maar om een noodzaak ging", aldus Valkenborgh. "In het dialect zingen gaat mij gewoon veel beter af dan in het Nederlands of het Engels. Maar Flip Kowlier is zeker een deel van het bewustwordingsproces geweest. Op een bepaald moment komt daar iemand op, alleen, die bewijst dat pop in het dialect rock-'n-roll kan zijn. Dat heeft me zeker overtuigd om ermee verder te doen.

"Ik vind het nog altijd geweldig wat hij doet. Niet alleen solo, maar ook met 't Hof Van Commerce. Ik heb ondertussen enkele dingen van zijn nieuwe plaat gehoord en het klinkt opnieuw heel veelbelovend. En een nummer als 'Bjistje in min uoft' blijf ik uitzonderlijke klasse vinden. Niet dat je er altijd evenveel van verstaat, maar hij is wel heel sterk met zijn taal. Hij gebruikt veel simpele beschrijvingen, maar toch kloppen ze heel hard."

Axl Peleman

@flip titel:'De 'fuck you' van die Zuid-Afrikaan'

Dat deze Antwerpse spraakwaterval ooit eens van het Engels zou afstappen om het patois van 't Kiel in zijn songs te bezigen, stond in de sterren geschreven. Intussen is de cd Dagget wet dan ook een feit. "Toen ik 'Welgemeende' voor de eerste keer op de radio hoorde, dacht ik: 'Dit is fantastisch'. Ik verstond er dan wel geen kloten van, maar toch kon je voelen dat het een goede tekst was. De dag dat ik in Antwerpen die plaat ging kopen, moest ik expliciet zeggen dat het ging om dat nummer met die 'welgemeende fuck you' in vooraleer iemand achter de toonbank doorhad: 'Ah, wacht eens, dat is die Zuid-Afrikaan.' (lacht) Zo bekend was Flip Kowlier toen.

"Voor hem hebben anderen natuurlijk al in het dialect gezongen, maar hij is wel de eerste die dat in een modern popkleedje heeft gestoken. Daarom kun je hem gerust de peetvader van de dialectpop noemen. Ik kende natuurlijk Wannes Van de Velde al, en The Strangers, en al die kinderliedjes van op school. Een doorslaggevende rol heeft Flip dus niet gespeeld in mijn overgang naar het dialect. Maar zonder hem had ik in ieder geval veel meer schroom gehad."

Arne Depaemelaere (Gèsman)

@flip titel:'Gevallen voor de muziek'

Als Flip Kowlier al een voortrekkersrol heeft gespeeld in wat we bijna de bevrijding van het dialect mogen noemen, heeft die op het Kortrijkse rockensemble Gèsman weinig of geen impact gehad. "Onze zanger beschikte al in 1999 over een klein repertoire helemaal in het West-Vlaams, dat hij alleen met zijn gitaar bracht", legt trompettist-zanger Arne Depaemelaere uit. "Je kunt dus niet zeggen dat we daar op een kar gesprongen zijn. Want toen was er alleen nog maar sprake van 't Hof van Commerce en dat was iets helemaal anders.

"Kort voordat men Flip Kowlier op de radio begon te draaien was ik toevallig met zijn beste vriend op reis. Die had een eerste demo mee die ik heel interessant vond: ik vroeg mij echt af wat ermee zou gebeuren. Maar dat het tot zo'n succes zou uitgroeien had ik totaal niet vermoed. Nu, ik denk dat het in de eerste plaats de muziek is waar mensen voor gevallen zijn, net zoals bij ons. Ik geloof dat die invloed van het dialect zwaar overroepen is. En daarbij: het hangt het er dan nog allemaal van af hoe goed je met tekst kunt omgaan."

Brecht Brackx (Kampus Kwadraat)

@flip titel:'Dialect is mainstream geworden'

Het uit Oostende afkomstige pop-, rock- en folkkwintet Kampus Kwadraat viel op de jongste editie van Jong Muziek op Theater aan Zee maar net buiten de prijzen. Toch bezit de piepjonge groep rond groepsoudste Brecht Brackx (21) met ''k Vagen der m'n voeten an' al minstens één song die zo Radio 1 op kan. "Het Oostends is gewoon de taal die ik het best beheers", zegt hij. "Maar Flip Kowlier heeft er natuurlijk wel voor gezorgd dat het dialect meer appreciatie heeft gekregen binnen de muziekwereld. Wat hij maakt, is mainstream geworden en daardoor heeft hij aangetoond dat je zelfs in je streektaal één en ander kunt overbrengen. Daar hebben we veel motivatie uit geput. We wisten op zijn minst dat we niet zouden worden weggelachen.

"Als je 't Hof van Commerce erbij rekent, ken ik Flip Kowlier al de helft van mijn leven. Ik ben ermee opgegroeid, dus misschien heeft dat onbewust wel een zeker effect gehad. Zeker is dat Flip Kowlier een trendsetter is geweest met zijn eerste cd. Het is plaat waar ik nog altijd heel wild van ben."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234