Dinsdag 21/05/2019

Mobiliteit

Hier zijn de Numtots, Facebook-strijders voor beter openbaar vervoer

De Numtots, een omvangrijke Facebook-groep van jongeren die geïnteresseerd zijn in duurzame mobiliteit, zijn onder meer verzot op elektrische bussen. Beeld Photo News

"Seks is cool, maar heb je ooit gefantaseerd over een infrastructuurvernieuwingsprogramma dat wordt gefinancierd door de belastingen van miljardairs?" Bijna honderdduizend geëngageerde jongeren, die zichzelf op Facebook de Numtots noemen,  vragen aandacht voor het verbeteren van onze steden.

Ze noemen zichzelf de Numtots. Het klinkt als een alienras uit een derderangs sciencefictionfilm. In werkelijkheid gaat er achter die vreemde naam een groep geëngageerde progressieve jongeren schuil, die onze steden willen verbeteren en willen inzetten op een betere mobiliteit. Met de Facebook-groep New Urbanist Memes for Transit-Oriented Teens (Numtots) proberen bijna honderdduizend millennials met de nodige humor aandacht te vragen voor de mobiliteitsproblematiek.

Kort gesteld: deze jongeren houden niet van auto’s. In de plaats kicken zij op openbaar vervoer en fietsen. Ze dromen van brede fiets-o-strades, elektrische bussen en schonere lucht. Binnen de groep, die aanvankelijk louter humoristisch was bedoeld, duiken nog steeds veel memes op. Maar onder deze grappige of ironische afbeeldingen beginnen al snel brede discussies over duurzaamheid en de stad. Juliet Eldred, Emily Orenstein en Jonathan Marty, de Amerikaanse studenten die de groep in maart 2017 oprichtten, hadden zo veel respons niet verwacht.

Onnozele mopjes

“We zijn er trots op dat wij hierin geïnteresseerd zijn en maken toegankelijke grapjes over complexe processen rond ruimtelijke planning”, zegt Marty, die zelf geen rijbewijs heeft, in de Britse krant The Guardian. “Memes zijn de eerste grote communicatievorm die door mensen van mijn leeftijd zijn gecreëerd. Veel jongeren wonen in steden, willen verhuizen naar de stad of groeiden er op. En als je de hele tijd omringd wordt door treinen en bussen, begin je vanzelf na te denken over ruimtelijke ordening en gentrificatie. Oorspronkelijk wilden we alleen onnozele mopjes maken, maar het is uitgegroeid tot iets waardoor mensen zich, direct of indirect, geroepen voelen om bezig te zijn met ruimtelijke planning en beleid.”

Elke dag verschijnen er zo’n driehonderd berichten, die door een groep moderatoren worden beheerd. Er zijn nerds – zo spreken groepsleden openlijk over wat hun favoriete metrolijn is – maar Numtot is meer dan wat geek talk. "Wij slagen erin om af te stappen van het serieuze discours dat al snel domineert als het over stadsplanning gaat”, zegt financieel analist en moderator William Clark (22). Hij meent dat memes de perfecte manier zijn om jongeren te entertainen en te informeren. "Op die manier kunnen we de leden betrekken in moeilijke thema's zoals sociale ongelijkheid.”

Ook enkele tientallen Belgen maken deel uit van de voornamelijk Angelsaksische Numtots. “Ik heb altijd in grote steden geleefd”, zegt Brusselaar Edu Rodger Martinez (21), die in Londen studeert. “De groep deed mij nadenken over de planning van Brussel. In het algemeen ben ik daar best tevreden over, zeker als ik denk aan de voetgangerszone in het centrum, de vele groene ruimtes en het goede openbaar vervoer. Maar het tekort aan fietspaden, waardoor fietsers continu auto’s moeten ontwijken, is een groot probleem.”

Identiteit

Thomas Block, directeur van het Centrum voor duurzame ontwikkeling van de UGent, prijst de insteek van de Numtots. “Zij vervallen niet in relativisme, maar zoeken ook naar antwoorden. Het is goed dat zij op een genuanceerde wijze positie kiezen.” Kobe Boussauw, professor ruimtelijke planning aan de VUB, ziet wel voornamelijk Amerikaanse invloeden. “Je ziet hoe een groep jongeren het wonen in de stad als een deel van hun identiteit claimt. Ze zetten zich af tegen het traditionele autogerichte model. Onze jeugd is volgens mij wat minder in zulke vraagstukken geïnteresseerd. Op de middelbare school komen ze minder aan bod. Hopelijk neemt ook bij ons de aandacht hiervoor toe.”

Welke impact dat uiteindelijk heeft, blijft voorlopig onduidelijk. De groep heeft geen agenda die moet worden uitgevoerd. Marsorders bestaan niet. Wel bestaat de hoop dat de leden ook in hun omgeving hun handen uit de mouwen steken. “Ik geloof dat het een verschil kan maken”, zegt Clark. “Onze posts kunnen anderen inspireren om ook actie te ondernemen. We komen ook steeds meer aan bod in internationale media. Als de juiste personen aandacht schenken aan wat wij doen, kan er een revolutie voor een kwalitatieve en duurzame stads- en vervoersplanning beginnen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.