Dinsdag 22/09/2020

'Hier kweek je ballen van'

Woensdagavond trok de legendarische fluitspeler en leadzanger van Jethro Tull, Ian Anderson, het blik open waarin meer dan dertig jaar Tull-geschiedenis opgeborgen zat. Voor een uitverkochte AB in Brussel zagen de fans dat het goed was.

Brussel / Eigen berichtgeving

Jan de Zutter-Verstrepen

Hij heeft toch iets met België: zijn landgoed op het platteland zo'n 160 kilometer van Londen wordt bewaakt door twee Belgische herdershonden, en hij is dol op het werk van René Magritte. Woensdag speelde Ian Anderson met z'n groep Jethro Tull voor een uitverkochte AB in Brussel. Jethro Tull, zuchtte de jonge twintiger? Aan het massaal toegestroomde publiek was te merken dat Tull niet echt het jonge volkje aanspreekt. Tull-fans zijn late dertigers, veertiger en jawel, hippe vijftigers. Het publiek is samen met leadzanger en fluitvirtuoos Anderson oud geworden. Grijze of uitgedunde haren, ondertussen de mosgroene parka ontgroeid, maar nog even enthousiast als tijdens de hoogtijdagen in de seventies. Nochtans is Tull een van die weinige bands die niet alleen meer dan dertig jaar actief is, maar vooral creatief is gebleven.

De in '67 opgerichte Britse groep putte toen haar inspiratie uit de Londense bluesscene, maar zodra zanger Ian Anderson op het repertoire begon te wegen, evolueerde Jethro Tull naar een vreemdsoortige eclectische rockstijl. Inmiddels kreeg de groep door de critici verscheidene labels opgekleefd: progressieve rock, artrock, folkrock, hardrock... Andersons muziek baadt in een mix van invloeden, gaande van klassiek, over folk, blues, jazz, wereldmuziek (vooral India) en rock. In 1996 werd Anderson getroffen door een hersenbloeding, en kreeg hij problemen met z'n stem, maar daar was woensdag helemaal niets van te merken toen de groep haar verzamelaar The Very Best of Jethro Tull kwam voorstellen.

Het concert bood een interessante reis door de geschiedenis van de Britse rockgroep, van 'My sunday feeling' uit de eerste elpee This Was uit '69, over klassiekers als 'Living in the past', tot een hele reeks Tull-versies van Andersons recentste soloplaat The Secret Language of Birds uit 2000. 'Cross Eyed Mary', 'Roots to branches', met het adembenemende zuchten van een Indiase bamboefluit, 'Thick as a Brick', 'Sweet dreams', 'Hunt by numbers' en een aardige variant op Bachs 'Bourrée', waar Andersons fluitsolo's beroemd mee werden. Uit Andersons solowerk werd 'The water carrier', 'Set-Aside' en 'Habanero reel' geplukt, dat laatste een verwijzing naar de heetste chili ter wereld - "hier kweek je ballen van", verduidelijkte Anderson - de Habanero-chili. Aardig weetje: Anderson is gefascineerd door rode chili en heeft zich toegelegd op de kweek van verscheidene soorten chilipepers. Een mens moet een hobby hebben.

Van de originele Jethro Tull blijft naast Anderson nog één lid over, Martin Lancelot Barre, wonderlijk op de elektrische gitaar en ditmaal ook adembenemend met een instrumentale solo op 'Pibroch', ondersteund door toetsenman Andrew Giddings, die Tull al een tijdje trouw is en ooit speelde bij Leo Sayer en Sniff 'n' The Tears. Barres loeiende hardrockgitaar haalt Andersons nummers uit de soms gemaniëreerde akoestische klankkleur die zijn laatste soloproducties kenmerkte, zoals het volledig instrumentale 'Divinities, twelve dances with God', en het met accordeon overladen 'The Sacred Language of Birds'. Uit Divinities, een instrumentaal album dat geïnspireerd is door de verscheidene wereldreligies, speelde Anderson een wondermooie versie van 'In the grip of stronger stuff'. 'Songs from the woods', 'Too old to rock and roll', 'Heavy horses', 'Bungle in the jungle', 'Aqualung', 'Locomotive Breath' en 'Living in the Past' sloten de historische wandeling door de Tull-archieven af.

Na dertig jaar, evenveel albums, waarvan meer dan zestig miljoen exemplaren werden verkocht en na meer dan 2.500 concerten, speelde Anderson nog altijd met enthousiasme. De man die het trutterige imago van de dwarsfluit aan diggelen blies, knorde, steunde, zuchtte, kwebbelde en zong als vanouds in zijn zilveren blaasinstrument.

Voor de diehard fans: Anderson is al een tijdje gefascineerd door katten en neemt het de laatste jaren op voor de bescherming van de kleinere wilde kattensoorten. Of zoals hij het zelf uitdrukt op de website van de Bengaalse kat (www.hdw-inc.com/homepage.htm): "(...) de meeste mensen zijn maar op de hoogte van het bestaan van eenderde van de 37 soorten wilde katten op deze planeet. Terwijl er in de VS miljoenen dollars worden gespendeerd aan de noodzakelijke bescherming van de grote katachtigen, zoals de erg bedreigde tijger, is de vraag wat er gebeurt voor de minder bekende, maar even bedreigde kleine wilde katten." Anderson zet zich vandaag dan ook in voor de bescherming van kleine katachtigen. Meer informatie over Andersons kattenvoorliefde is te vinden op www.j-tull.com.

Tull heeft verder nog geen plannen om ermee op te houden. Anderson organiseert wellicht een reünie van de oorspronkelijke band uit '67, en speelt al in Italië op een Tull-conventie met ex-leden Clive Bunker en David Palmer. Een volledige reünie om enkele nummers op te nemen, zit er in, maar met de nodige moeilijkheden, omdat sommige ex-leden al decennialang geen instrument meer hebben vastgehouden. Eind 2002 staat er een dvd op het programma met oud beeldmateriaal, nieuwe opnames, backstageopnames en interviews.

Wie: Jethro Tull Wat: Het Very best of-concert 2001 Waar en wanneer: Ancienne Belgique, Brussel, woensdag 13 juni Ons oordeel: Je houdt ervan of niet, maar dit zijn wel degelijk professionals die nog altijd vol enthousiasme de pannen van het dak kunnen spelen.

Rock

Het publiek is samen met leadzanger en fluitvirtuoos Anderson oud geworden

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234