TrendGranfluencers
Hier komen de granfluencers: ‘Zo’n grave bomma wil ik later ook worden’
Ze dragen de opvallendste outfits, pronken met getunede rollators en bestormen al hashtaggend en hiphoppend de sociale-mediaplatformen. Opzij, influencers, hier komen de granfluencers, ouderen die lekker doen wat ze willen.
Ouderen vinden gemakkelijker de weg naar social media. Dat blijkt uit de cijfers van de Digimeter 2019, een jaarlijks wetenschappelijk onderzoek van Imec naar het gebruik van technologie in ons leven: 78 procent van de 65-plussers gebruikt maandelijks minstens één sociaal netwerk – een stijging van 9 procent ten opzichte van 2018. Drieëntwintig procent geeft aan geen dag zonder social media te kunnen. Drieënvijftig procent gebruikt dagelijks Facebook, 14 procent zit wekelijks op Pinterest en/of Instagram. En opvallend, 4 procent van de ondervraagde 65-plussers beschouwt zichzelf als influencer.
Vanaf 60 jaar komt het woord ‘senior’ piepen. 60-plussers hebben tijd en geld, maar marketingafdelingen laten hen grotendeels links liggen, als je de reclame voor looprekjes en uitvaartverzekeringen even niet meetelt. “Woest word ik als ik de zoveelste reclame voor incontinentieonderbroeken voor senioren binnenkrijg. Zo’n vies woord.” Linda Van Waesberge (@lindavanwaesberge), styliste en 65-plusser, strijdt voor een leeftijdloze wereld. “Hoe jong of oud iemand is, maakt niet uit, de inhoud primeert.” Met haar upbeat posts, grappige passages van haar negentigplusouders en tijdloze outfits pleit ze om ver weg te blijven van omamode als beige rokken. “Want dedju toch, die zie je nog veel.”
Van Waesberge verhuisde van Brussel naar Oostende en laat haar grijze lokken (#duusdtintengrijs) en jassen (#belgianfashion) regelmatig uitwaaien op het strand. Sinds kort huppelt ook puppy Bowie in beeld en moet Linda de aandacht van haar schare fans delen.
En die schare fans wordt elke dag groter. Wat hebben granfluencers voor op piepjonge influencers? Levenservaring, mensenkennis en authenticiteit. Van Waesberge: “Ik ben al heel mijn leven met mode bezig. Alle trends komen terug, ontwerpers duiken steeds weer in oude archieven en vertalen dat naar de huidige tijdsgeest. Je geschiedenis kennen helpt.” Van Waesberge post regelmatig zwart-witfoto’s uit de jaren 60, 70 en 80. Ze droeg het allemaal: korte sixtiesjurkjes, lange hippierokken en punkrockjasjes. Anno 2021 flaneert ze over de dijk met stukken die al veertig jaar in de kleerkast hangen.
Kijken de granfluencers wat sceptisch naar de collega’s die nog maar net uit de pampers zijn? Van Waesberge: “Ik zag de jonkies opkomen die in een kleedje poseerden in den hof van hun ouders. Dikwijls ben ik vertederd, zelden onder de indruk.” Mee zijn met de jonge snufjes brengt op, weet Van Waesberge. Zo kreeg ze al opdrachten binnen via social media. “Instagram is het visitekaartje van dertig jaar geleden.”
De Nederlandse Anne Bosch, 80 en deel van modelkoppel en Instagramaccount @Anne_en_Ton, werd per toeval rolmodel: “Ik werd in 2001 verkozen tot 50-plusser van het jaar, een project om die doelgroep in de kijker te zetten. Iets later volgde een modellencontract. Ondertussen doe ik al twintig jaar opdrachten, vaak samen met mijn man Ton.” Een ommetje door hun account toont stijlvolle modefoto’s voor catalogi, sportieve poses voor fitnessadvertenties en gezellige kiekjes voor merken als JBC en Woody.
Minirok
Echtgenoot Ton rolde via haar in het vak, wat al leuke ervaringen opleverde. Zo trok het koppel enkele maanden naar Zuid-Afrika voor een opdracht. “Mijn man past wel in een ander straatje dan ik: hij doet vooral shoots voor verzekeringen, ziekenhuizen en looprekken.” Zo zie je Ton in advertenties in gesprek met een dokter, prijst hij douchekrukjes aan en acteert hij in een filmpje rond dementie.
Als granfluencers tonen ze een alternatief voor een leven achter de middagprogrammatie op tv. “Ik ben 80, maar voel me 60 en ontmoet elke week nieuwe mensen, kom op fijne plaatsen en leer bij.”
‘Wat leuk dat je dat op jouw leeftijd doet, ik hoop dat ik later ook zo fijn oud word’, hoort Bosch vaak. “Voor mij is het heel gewoon, maar mijn werk houdt jongeren een spiegel voor.”
De meest onvergetelijke ervaring? Een shoot in een Amsterdams hotel met twee piepjonge kerels, waar Anne als cougar wordt opgevoerd. “Ik was erg bang dat het misschien smakeloos zou uitvallen, maar het resultaat werd zo leuk, niet te doen!”
Anne durft. Ze komt moeiteloos weg met strakke leren minirokken, punkkapsels en een flashy gouden jasje. Welke omamode?
Het succes van granfluencers valt volgens haar makkelijk te verklaren. “Je staat als granfluencer stevig in je – hippe – sneakers. Je bent door het leven gepokt en gemazeld. Mij maken ze niets meer wijs.” Waar jonge influencers zich laten kelderen door negatieve comments, haalt deze silver fox haar schouders op. Ze weet wie ze is en heeft leren incasseren.
De keerzijde van die jaren ervaring? Tijd zit granfluencers tegen. Ook Anne staat hier bij stil: “Ik heb heel veel tijd achter me, maar niet zoveel voor mij. Na een lange werkdag moet ik een dagje recupereren, dan is het even op.”
Gerrit has the moves
Gerrit Wellens (@gerritwellens), die op Facebook bijna aan zijn volgerslimiet zit, werd door dochterlief richting Instagram gestuurd. Als pionier introduceerde Wellens begin jaren 80 de hiphop in België. Met #dancersover50 post hij filmpjes met grooves en moves waarvan menig 25-jarige spontaan in een hernia schiet.
Op het eerste gezicht lijkt Wellens op elke andere 55-plusser. Grijs baardje, guitige blik en een tof klakske. Maar zodra de beat begint, pakt Wellens uit met waving (waarbij je geen beenderen maar elastiekjes in je lijf hebt zitten) en popping (waarbij je stiekem een robot bent, verpakt in een mensenlichaam). Oldskool is zijn handelsmerk, net als de muziek en bijbehorende ninetiesoutfits.
Zijn baardje wordt getypecast, maar met een twist: “Ik krijg via mijn sociale media opdrachten voor reclamefilmpjes voor bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen. Ze zoeken een ‘oudere man’, maar wel eentje die coole movekes kan doen.” Baard + oudere man? Klopt, Gerrit is ook een hulpsint. Maar wel eentje die onder z’n rode mantel staat te hiphoppen.
Gerrit maakte de ontwikkeling binnen de hiphopwereld van dichtbij mee: de opkomst van beatboxen, breakdance, scratchen,… “Je bent een wandelend stukje geschiedenis. Die encyclopedie van de dans kun je niet opnieuw beleven, het zit in de toppen van mijn vingers en tenen.”
Extra stem
Juist dat waarderen zijn volgers. Eline Mertens (23), student en hiphopdocent, volgt Gerrit al een tijdje. “Ik vind het ongelooflijk dat de hiphopbasics die ik in mijn lessen aanleer dankzij Gerrit in België zijn terechtgekomen. Ik heb het privilege om de grondleggers van dichtbij te kunnen volgen. Wanneer ik even wat wave- of poppinginspiratie nodig heb, scrol ik door zijn account. Hiphop verlaat je lichaam nooit, dat bewijst Gerrit.”
Wellens is blij met de digitale vooruitgang en plukt er de vruchten van: “Waar we in 1982 moeite moesten doen om een filmfragmentje op video vast te krijgen, leg ik nu contact met iemand uit India voor een workshop en maak ik een onlinecollab met urban dansers uit Afrika.”
Zoals alle influencers worden ook de 60-plussers gretig benaderd voor collabs en reviews. Baddie Winkle, de bekendste granfluencer prijst Aussie Shampoo aan voor haar ‘blonde’ lokken, een merk dat ze al jaren verkiest. Haar vermogen wordt geschat op een miljoen dollar, voor een post ontvangt ze vermoedelijk tot duizenden euro’s. De hoge aaibaarheidsfactor, bereikbaarheid en grote volgersaantallen maken van granfluencers een gewild goed op elke marketingafdeling.
Volgers storen zich niet aan een reclamepostje hier en daar. Bente Goossens (15) volgt Baddie Winkle en vindt het schattig als zij een beetje reclame maakt. “Zo’n grave bomma, die Baddie. Zo wil ik later ook worden. Haar boodschap spreekt me aan: doe wat je wilt, wees wie je bent en geef geen aandacht aan mensen die jou niet verdienen.” De vele regenboogoutfits die op de feed van de 90-plusser passeren, inspireren de jeugd. Goossens: “Ik steun de lgbtq-gemeenschap en apprecieer dat deze via Baddie een extra stem krijgt.” En zo slaan granfluencers via social media een brug tussen generaties.
De 8 populairste granfluencers op sociale media
@baddiewinkle: 3,6 miljoen volgers op Instagram
Helen Ruth Elam, beter bekend als Baddie Winkle, is de queen van de badass bomma’s. De 92-jarige voormalige fabrieksarbeidster uit Kentucky (VS) gaat geen smakeloze outfit uit de weg. Fluo kleuren, foute bontjes, veel glitter en hier en daar een streepje bil of onderbroek. Filmpremières, cruisen in een cabrio en reuzegrote verjaardagstaarten aansnijden, ze doet het met de flashy roze glimlach. Haar bio? ‘Been stealing ur man since 1928’.
@Irvinrandle: 390.000 volgers op Instagram
Hipster @irvinrandle (VS), Instagrams meest stijlvolle opa, is een plaatje. Deze bijna zestigjarige heeft een indrukwekkende spiermassa. #MrStealYourGrandma maakt samen met enkele andere oudere kleerkasten deel uit van The Silver Fox Squad, een groep modellen die jong en oud wil inspireren. Zo poseerden ze net voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen in sweaters met het logo ‘Vote!’ op en zetten ze hun (brede) schouders onder de Black Lives Matter beweging.
@bonpon511: 825.000 volgers op Instagram
Bon en Pon, een Japans echtpaar van iets over de 60, trekken eropuit in matching outfits. Musea, parken, of een citytripje? @bonpon511 is twinning tot de tweede macht. Zij in geel geruit kleed, hij in bijpassend hemdje. Zij in zwart met witte bollenrok, hij in wit met zwarte bollen hemd. Het joggingpak voor hem en haar wordt hierbij uitgeleide gedaan.
Oma Ruth: 206.000 TikTok-volgers
De nieuwste sensatie zijn de TikTok Grans, oma’s voor wie kleindochter of -zoon een account aanmaakt en wier meme-moves viraal gaan. Zo richt Jess voor oma Ruth (88) (VK) het account @jrudderz op. Met veel geduld leert ze oma Ruth korte dansen aan. De wat houterige oma leeft zich in haar omarokken en bijpassende schoenen uit op moderne beats. Exit seniorendansen, hallo TikTok-initiatie in het woon-zorgcentrum.
@saramaijewels: 193.000 volgers op Instagram
Sarah Jane Adams begon @saramaijewels om haar juwelencollectie te promoten. Haar favoriete hashtag is #mywrinklesaremystripes. Het icoon uit Australië maakt deel uit van de tweede feministische golf en was in haar jonge jaren hippie en punker. Ze zag Portobello Road in Londen opkomen en reisde naar exotische landen toen de Costa Brava nog gereserveerd was voor de happy few. Haar favoriete look? Een mix van kleurrijke prints en exotische folklore.
Hamako Mori: 473.000 YouTube-Volgers
Gamer Grandma uit Japan is de oudste gamer op YouTube. Met haar 90 lentes zit de oma al 40 jaar in het vak. Ze begon in 1981 te gamen op de console van haar kinderen. Van de Cassette Vision, de eerste Nintendo tot de intrede van de PlayStation, Gamer Grandma zat op de eerste rij. Haar favoriete spelletjes? Call of Duty en GTA5. De gepensioneerde zit elke dag uren aan haar spelcomputer.
@wantshowasyoung: 657.000 volgers op Instagram
De kleinzoon van Wanji and Sho-er maakte de account aan: @wantshowasyoung. Opa en oma hebben een wasserette met de naam Want Show en poseren in hippe outfits die ze samenstellen uit nooit opgehaalde kleding. Met slechts 52 berichten hebben de 80-plussers honderdduizenden volgers. Het duo is duidelijk helemaal mee met de circulaire economie. Wie kringt, die wint.
@trainwithjoan: 984.000 volgers op Instagram
Op haar zeventigste kampte Joan Macdonald met overgewicht en kon ze amper de trap oplopen. Drie jaar later poseert de fitnessbabe in felgekleurd lycra op haar Instagrampagina @trainwithjoan. Ze doet aan gewichtheffen en tilt met gemak 80 kilogram en post filmpjes met haar favoriete buikspieroefeningen. Blokskes en biceps om u tegen te zeggen.