Dinsdag 18/06/2019

HETPALEIS presenteert nieuw seizoen

Jeugdtheater uit een bananendoos

Antwerpen

Van onze medewerkster

Els Van Steenberghe

HETPALEIS heeft zijn nieuwe seizoensbrochure verspreid. Kind aan huis Stefan Perceval gidst de lezer met poëtische fragmenten door de brochure. De fragmenten vormen een verhaal waarin de verwondering over de kleine dingen des levens gevierd wordt. Bijvoorbeeld door vanuit een bananendoos naar de zonsondergang te kijken om dan, van puur geluk, de lucht te kussen. HETPALEIS wil zo'n bananendoos zijn.

Hoe wil men die ambitie waarmaken? Naast het hernemen van enkele succescreaties, zoals Pascale Platels en Michael Pas' Besmeurde witte laarsjes, presenteert het huis liefst dertien nieuwe producties. Samen moeten die HETPALEIS portretteren als een geëngageerd stadstheater. Dat wil zeggen dat er bijvoorbeeld ook met de Antwerpse kinderen die Nederlands niet als moedertaal hebben, rekening wordt gehouden. De multimediale PALEIS-creaties moeten dus geijkte publieks- grenzen doorbreken. Daarvoor zet men grof geschut in.

Enkele oudgedienden trakteren, samen met trouwe medewerkers, op lekkers. Dimitri Leue strijdt In de naam van Sebastiaan voor vrijheid, rechtvaardigheid en liefde. An De Donder vindt het de hoogste tijd om Sneeuwwitjes zeven dwergen aan het woord te laten in 7. Stefan Perceval waagt zich aan twee projecten. Geest, over een moeizame relatie tussen een vader en zijn zoon, speelt uitsluitend in klassen van het beroepsonderwijs. Met Trilogie voor moeder de vrouw bundelt Perceval zijn Solidatus!, Honingbijen-Honeybees en Canal Albert tot een vertelling over waanzin, poëzie en intimiteit tussen huiskamermuren.

Dat laatste project wijst op een andere PALEIS-prioriteit: men wil repertoire en dus ook cultureel erfgoed aan het publiek doorgeven. Daar heeft zelfs Tiny een plaats in. Het nieuwe theatercollectief Jenny (Gerda Dendooven, Nathalie Roymans en Mieke Versyp) verdiept zich in Gijs Haags Tiny-boeken. De hamvraag van De fijnste dagen van het jaar is of er nu nooit eens wat fout loopt of triest is in het bestaan van dat kind?

Dendooven levert verder nog een stel Soepkinders af, waar Laika-regisseur Jo Roets mee aan de slag gaat. Ook een andere Laika-creatie, Slot, in een regie van Laika-dramaturg Bart van den Eynde, wordt een coproductie met HETPALEIS. Bart Moeyaert zal hiervoor La Mort de Tintagiles van Maurice Maeterlinck vertalen.

Zelfs met Stella Den Haag en het Ro-Theater zijn er projecten gepland. Stella Den Haag bewerkt de bejubelde creatie Venetië (1995) tot een grote zaalproductie. En Ro-Theater-regisseur Guy Cassiers onderzoekt hoe Toon Tellegen in één uur vertelt waar Proust duizenden pagina's voor nodig had.

Er stroomt ook jong bloed door HETPALEIS. Piet Arfeuille regisseert in Hamlet een ploeg jonge acteurs. Stijn Cole & co tonen in Matchbox. The Prequel wat aan hun Matchbox van dit seizoen voorafging. Stef De Paepe licht met de talentrijke Joris van den Brande en Jan Sobrie de Pubermensch door.

Intussen zorgt Sam Vloemans voor muzikale Vier seizoenen en laat Theater Froe Froe de poppen dansen in drie nieuwe creaties. Tal van gastproducties en kunsteducatieve projecten maken de cirkel rond. En nu maar hopen dat die immense diversiteit aan creaties geïnteresseerden ertoe kan aanzetten om uitbundig de lucht te kussen.

Info: www.hetpaleis.be of 03/202.83.11

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden