Maandag 23/11/2020

Heter dan hot, koeler dan cool

Geweld dat van het scherm spat, messcherpe dialogen en een spervuur aan verbijsterende taferelen. The Counselor is zo extatisch over de top dat een carrière als cultfilm nu reeds gegarandeerd is.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het hoge cultgehalte van de opnieuw extravagante haartooi van Javier Bardem, van wie we inmiddels nochtans een en ander gewoon zijn. Denk maar aan het euh... verrassende kapsel van de ijskoude huurmoordenaar Anton Chigurh in No Country for Old Men. Die verwijzing is niet helemaal toevallig gekozen, want voor die film baseerden de gebroeders Ethan & Joel Coen zich op de gelijknamige succesroman van de Amerikaanse literaire reus Cormac McCarthy (°1933), van wie eerder ook al All the Pretty Horses door Billy Bob Thornton en The Road door John Hillcoat verfilmd werden.

Iets te arrogant

Maar dit keer had de bejaarde Cormac McCarthy blijkbaar meer zin in een origineel scenario dan in nog maar eens een adaptatie en dus schreef hij The Counselor, waarvan de filmrechten snel werden opgepikt door die andere, onvermoeibare veteraan, namelijk regisseur Ridley Scott.

De 'counselor' uit de titel staat hier voor raadsman. Een advocaat dus. Die rol wordt vertolkt door Michael Fassbender, die gedurende de hele film trouwens alleen maar als 'counselor' wordt aangesproken. Een meer persoonlijke aanduiding was blijkbaar niet nodig. Het personage fungeert toch vooral als een soort symbool, bijvoorbeeld van hebzucht, of misschien ook wel als een soort waarschuwing: als raadsman kan/mag men best drugsdealers of andere criminelen met juridische raad en daad bijstaan. Maar met dat soort volk doet men toch best geen zaken, zoals bijvoorbeeld samen een trendy nachtclub openen.

Toch gaat de 'counselor' in zee met drugsbaas Reiner (rol van Javier Bardem), al had de enigmatische tussenpersoon Westray (rol van Brad Pitt) hem tevoren uitgebreid gewaarschuwd: 'You can't live in this world and not be part of it'. Met andere woorden: dergelijke beslissingen die zowel van commerciële als van morele aard zijn, hebben onvermijdelijk ook consequenties.

Extreem stinken

Dat maakt van deze misdaadthriller ook een soort kroniek van een aangekondigde catastrofe. De film neemt trouwens zijn tijd om de diverse personages en hun ambities en/of motieven te introduceren. En da's best oké: zo is het trouwens veel spannender om de raderen van het noodlot rustig, maar onherroepelijk in elkaar te zien grijpen. De 'counselor' krijgt trouwens wel meer goede raad, waarop hij telkens vriendelijk, maar net iets té arrogant reageert met: 'I'll keep that in mind'. Niet dus.

Meer hoeft men over de plot eigenlijk niet te weten, want die is in se minder verrassend en/of verbijsterend dan de verschillende scènes die als bouwstenen fungeren voor de cultreputatie die The Counselor ongetwijfeld te wachten staat. Zoals? Zoals de manier waarop Penélope Cruz klaarkomt bij orale seks (waarbij ze zelf wel eerst de nodige richtlijnen geeft). Of de extreem stinkende wijze om drugs zonder al te veel controle over de grens te krijgen. Of de extreem perverse en bloederige manier om een van de mannelijke sterren in het stadscentrum te onthoofden.

Of de onuitgegeven vrijpartij tussen Cameron Diaz en een... Ferrari. Of ook nog de gruwel van een prachtig vrouwenlichaam letterlijk tussen het afval te zien eindigen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234