Dinsdag 19/10/2021

Het zal weer stuiven in de woestijn

11.090 kilometer, dat is de afstand die 411 waaghalzen de komende achttien dagen moeten afleggen in de 26ste editie van de Dakar-rally, die morgen van start gaat. De bestuurders van 146 auto's, 200 motoren en 65 trucks en nog eens 196 assistentievoertuigen trachten in die tijdspanne vakkundig over duinen, langs ravijnen en slecht zichtbare obstakels te navigeren. Het wordt dan ook angstig afwachten of de vermaarde off road-rally dit jaar opnieuw een dodelijke tol eist.

Brussel

Eigen berichtgeving

Valerie Hardie

Het is intussen al 26 jaar geleden dat de eerste Dakar-rally het leven zag. Het was het geesteskind van Thierry Sabine, die tijdens de rally Abidjan-Nice verloren reed in de woestijn van Libië en gefascineerd door het landschap ervan droomde om een off road-rally op het Afrikaanse continent te organiseren. In 1977 was het zover en 167 deelnemers ondernamen de eerste 'helletocht', met aankomst aan het Lac Rose in Senegal.

De Dakar-rally nam sindsdien in omvang en populariteit toe maar bleef niet verstoken van de nodige drama's. Zoals in 1986, toen Sabine en vier andere inzittenden met een helikopter tegen een duin in Mali vlogen en om het leven kwamen. Het was niet het eerste ongeluk dat de rally ontsierde. In 1981 vielen de eerste dodelijke slachtoffers te betreuren: twee Italiaanse journalisten en een technicus die een reportage draaiden. Intussen is het dodental al opgelopen tot ruim 42.

De Dakar-rally wekt ook elk jaar weer het nodige protest op. Ten eerste omdat de rijders niet alleen hun eigen leven op het spel zetten maar ook dat van de plaatselijke bevolking. In 1982 en '83 werd er in Mali een kind doodgereden, in 1998 overleden bij een botsing tussen een racewagen en een lokaal busje vijf Mauretaniërs. Er werd zelfs een stripverhaal uitgegeven met een alternatief voor de Dakar-rally waarbij Afrikanen 'de kans' kregenom Franse kinderen overhoop te rijden.

Ten tweede stoorden veel buitenstaanders zich aan het enorme contrast tussen de kapitaalkrachtige rallykaravaan en de verpauperde dorpen die op het rallyparcours liggen. Dat het omzetcijfer van de Dakar-rally tussen de 40 à 90 miljoen euro draait terwijl het bnp per inwoner in Senegal amper 1.700 dollar bedraagt en meer dan vijftig procent van de Mauritaanse bevolking onder de armoedegrens leeft, is voor velen hemeltergend.

Toch komt de 26ste editie aan een recordopkomst - sinds 1990 - van 411 deelnemers, zonder de assistentievoertuigen. Vorig jaar waren er minder inschrijvingen omdat de rally geen aankomst had in Dakar maar wel in Egypte. Het parcours heette ook niet selectief te zijn, te snel en te gemakkelijk. Dit jaar gooien de organisatoren het opnieuw over de vertrouwde boeg. Het rittenschema werd met twee dagen ingekort maar wel met bijna 3.000 kilometer verlengd. Wie op 18 januari heelhuids in de Senegalese hoofdstad aan wil komen, moet rekenen op behoorlijk wat uithoudingsvermogen (een fysiek uitputtend traject met een langste rit van 1.055 kilometer), een grote dosis stuurmanskunst (tijdens twee ritten is het gebruik van het gps-systeem verboden) en bovenal een betrouwbare wagen (in twee ritten zijn er geen assistentiewagens toegelaten).

Voor de eindzege bij de wagens wordt dit jaar eens te meer getipt op de Mitsubishi-stal, waar de Japanner Hiroshi Masuoka de voorbije twee edities al met de trofee mocht zwaaien. Zijn collega Stéphane Peterhansel, laureaat in 2001, wordt eveneens tot de favorieten gerekend. Ford stuurt Jean-Louis Schlesser en Jean-Marie Lurquin het zand in, terwijl Nissan zijn geld inzet op Ari Vatanen en nieuwkomer Colin McRae, die in 1995 wereldkampioen rally werd. Outsider is de Belg Grégoire de Mévius, die voor BMW uitkomt.

Zeven Belgische wagens komen morgen aan de start in Auvergne. Onder hen ook Koen Wauters (Toyota), die voor de zevende keer aan de woestijnrally deelneemt. Zesmaal reed hij de race uit; alleen vorig jaar moest hij opgeven. Andere BV's zijn Gunther Neefs en Lyndsey Pfaff, allebei als corijders. Zij moeten respectievelijk Pascal Feryn en Manfred Verbeke veilig door Frankrijk, Spanje, Marokko, Mali, Burkina Faso, Mauritanië en Senegal loodsen.

146 auto's, 200 motoren en 65 trucks leggen in achttien dagen 11.090 kilometer af

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234