Woensdag 21/10/2020

Het wordt weer ogen uitkrabben bij H&M

Alice in Wonderland op LSD. Het zou een goede samenvatting zijn voor de designercollectie die het Frans-Japanse Kenzo voor H&M ontwierp. De langverwachte collectie komt volgende week in de rekken.

De collectie met het psychedelische, kleurrijke Kenzo is de twaalfde designersamenwerking voor H&M. Sinds de eerste samenwerking, met Chanels hoofdontwerper Karl Lagerfeld in 2004, is er heel wat veranderd. Dat zegt Ann-Sofie Johansson, die er als creatief adviseur de plak zwaait over alles wat met ontwerpen te maken heeft: "De collecties zijn een belangrijk onderdeel geworden van ons jaar. Hoe kunnen we onze klanten dichter bij mode brengen? Toen we in 2004 begonnen, begreep lang niet iedereen waar we mee bezig waren. Nu die drempel verdwenen is, willen heel wat merken met ons samenwerken en hun mode dichter bij de klanten brengen."

Het blijkt een succesverhaal, want de commotie rond de collabs gaat sindsdien in stijgende lijn: dromden hordes hysterische klanten samen tijdens vorige edities met Versace, Maison Martin Margiela, Marni of Balmain (uren werd er aangeschoven, de webshop begaf het), dan wacht nu mogelijk een nog grotere manie.

De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. Sinds Amerikanen Humberto Leon en Carol Lim in 2012 aangesteld werden als de nieuwe creatieve directeurs van Kenzo, kreeg het merk een nieuwe adem, dankzij de opvallende en felbegeerde stukken die ze maakten, vol felle prints, tijgers en grote ogen. Deze collectie is, naar eigen zeggen, nog extremer dan wat ze gewoonlijk maken en zit boordevol mixing and matching, prints, logo's... Wat vertelt dat over hun inspiratie en esthetiek?

Carol Lim: "Deze samenwerking is als een gesprek tussen ons en de bezieler van het merk, Kenzo Takada. We zijn voor het allereerst volop gaan spelen met de archieven. Takada was echt een inspirerende designer: hij ontwierp met totale vrijheid, brak alle regels, terwijl hij kleuren en prints deed clashen. Hij volgde zijn instinct en maakte tegelijkertijd altijd draagbare kleding. Die geest wilden we met deze samenwerking vatten en aan een nieuwe generatie tonen."

Wat zijn jullie persoonlijke favorieten?

Carol Lim: "Als ik één ontwerp moet kiezen, is het de lintenjurk. Hoewel Kenzo Takada er maar twee maakte, waarvan we er eentje in onze archieven hebben, is de jurk iconisch. Wat een statement! Ze is volledig opgebouwd uit aan elkaar geweven linten van verschillende prints uit de collectie en werd afgewerkt met zwarte kant. Detail was ontzettend belangrijk voor Takada. Dat zie je aan de kleine bloemenknoopjes op de Mandarijnse kragen, en aan de geborduurde patches op de logotruien."

Humberto Leon: "In de mannencollectie draaide het om grootse, opvallende ideeën over mode. Ik wilde veel prints, kleur, clashes. Mijn favoriet is de omkeerbare trenchcoat die een bomberjack wordt als je het onderste deel eraf ritst. Of de top in nepbont, die een twist geeft aan outdoorkleding."

De rist aan bekende figuranten in de campagne is indrukwekkend: van eightiesfotograaf Jean-Paul Goude tot Iman, de vrouw van wijlen David Bowie, en actrice Chloë Sevigny.

Humberto Leon: "We hebben mode altijd al gezien als deel van een bredere culturele dialoog. Deze samenwerking staat voor ons geheel in het teken van diversiteit en positiviteit, en dat moest ook blijken uit de campagne. Daarom wilden we mensen samenbrengen met een verschillende levensloop. Het gaat om figuren die we allemaal bewonderen, en die de collectie op zijn best konden tonen."

Carol Lim: "Jean-Paul Goude is een van onze helden en een icoon in de moderne modewereld. We hadden al de eer om met hem samen te werken toen we pas begonnen bij Kenzo. Toen we met deze samenwerking instemden, wisten we dat we hem voor de campagnebeelden wilden. Goude doet meer dan de kleding gewoon interpreteren, hij raakt de essentie van het merk en kan het hele universum tonen. We waren superenthousiast toen hij zijn kenmerkende knip-en-plakstijl (bekend van de iconische beelden van vroegere vriendin Grace Jones, NH) voor deze campagne gebruikte."

H&M heeft meer dan 3.500 verkooppunten, de collectie komt in 350 steden te liggen. Wat doet dat met je designproces?

Humberto Leon: "Het leuke aan de samenwerking is dat ze maar tijdens een korte periode in de winkel zal liggen. Als we voor Kenzo ontwerpen, houden we in ons achterhoofd wat onze klanten de hele dag door dragen, voor elke gelegenheid. Nu mogen de stukken nog dwingender, waardoor het onze meest extreme collectie tot nu toe werd. Het is een viering van Kenzo en de fun van mode."

Vanaf woensdag 3 november is de collectie te koop in een beperkt aantal winkels in Brussel en Antwerpen en online. Kijk voor meer info op hm.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234