Donderdag 22/04/2021

Instagram

Het wordt nu opeens duidelijk waarom Instagram-foto's niet langer vierkant moeten zijn

Vierkante foto's zijn niet langer een verplichting bij Instagram. Beeld instagram
Vierkante foto's zijn niet langer een verplichting bij Instagram.Beeld instagram

Toen Instagram aankondigde dat het zou zou afstappen van zijn traditionele vierkante formaat, kwam dat als een verrassing. Nu blijkt het niet eens zo'n toevallige beslissing. Er was nog een belangrijke groep die zich niet zomaar wou neerleggen bij dat vierkant.

"Het vierkante formaat is en zal altijd deel uitmaken van wie we zijn. Maar het visuele verhaal dat je probeert te vertellen moet altijd op de eerste plaats komen."

Enkele weken geleden verpakte Instagram zijn beslissing wel heel erg mooi. De video-app legde uit dat gebruikers hun verhaal moeten kunnen blijven vertellen en dat zoiets met een vierkante foto of video niet altijd lukt. "Vrienden worden uitgesneden uit een groepsfoto, het onderwerp van je video voelt zich benauwd en je kan de Golden Gate Bridge niet in zijn geheel tonen."

Klinkt logisch. Een vijfde van de geplaatste foto's en video's op Instagram werd bovendien al in een niet-vierkant formaat geplaatst. Maar de beslissing werd heus niet alleen genomen om gebruikers te plezieren.

Vandaag kondigt de foto-app van Facebook aan dat het voortaan ook video-advertenties gaat tonen. De advertenties kunnen tot dertig seconden lang zijn, vijftien seconden langer dan normale Instagram-video's. Dat is geen toeval.

Een reclamespot op televisie duurt gemiddeld 30 seconden. Maar veel belangrijker: bedrijven betalen niet handenvol geld om dure reclamespots in breedbeeld op te nemen en ze dan naar een vierkant formaat te verknippen voor Instagram.

En dus geeft de app voortaan de mogelijkheid aan merken om horizontale foto's en video's aan gebruikers te tonen. "Voor een meer filmisch gevoel", klinkt het hoopvol. In werkelijkheid wordt het zo veel gemakkelijker voor merken om dezelfde reclamespots zonder veel moeite op meerdere platformen te gebruiken zonder veel extra kosten. Het is die meerkost waar merken wel zouden over kunnen struikelen bij Snapchat, dat alleen verticale video's ondersteunt.

Als Instagram die mogelijkheid alleen zou aanbieden aan merken, zou het nieuwe formaat bij gebruikers sneller overkomen als een advertentie. Nu iedereen het nieuwe formaat mag gebruiken, valt het minder hard op als adverteerders hun tv-spotje in breedbeeldformaat tussen de foto's van vrienden tonen.

Vanaf 30 september krijgen Instagram-gebruikers advertenties te zien in dertig nieuwe landen, waaronder Italië, Mexico, Spanje, India en Zuid-Korea. We hebben Instagram gecontacteerd met de vraag of België daar ook deel van uitmaakt.

null Beeld rv
Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234