Donderdag 24/10/2019

Het wordt anders, niet beter

In opdracht van La Sept Arte en Haut et Court lieten tien regisseurs, verspreid over zowat de hele wereld, hun fantasie de vrije loop. Het bindende element in elk van deze films is de middernacht van 31 december 1999.

Een van de meest voor de hand liggende ideeën lijkt dat van de Apocalyps, maar in de handen van Amerikaan Hal Hartley groeide dat concept uit tot de beste film in deze reeks. De soms overambitieuze Hartley hervindt hierin de wervelende en onderkoelde stijl die hem naambekendheid bezorgde. In The Book of Life keert Jezus Christus, gespeeld door zielsverwant Martin Donovan, terug naar de aarde om het Boek des Oordeels te openen. Aan zijn zijde zien we PJ Harvey, die met volle overtuiging Maria Magdalena in ere herstelt. Het probleem dat zich voordoet, is van een hilarisch diepzinnige orde: Jezus houdt te veel van de onvolmaakte mensen om hen te vernietigen - schoon zijn vader het hem gebood.

Ook de Canadees Don McKellar laat al in de titel van zijn film, Last Night, er geen twijfel over bestaan dat het tikken van de klok een tijdbom betreft. Zijn personages zoeken, na een initieel verzet, naar een manier om het uur nul zo aangenaam mogelijk door te brengen. De vraag is dus eigenlijk: wat zou u doen? En met wie?

Sceptici zouden een eventuele massahysterie ook kunnen ontvluchten, zoals de Fransman Laurent Cantet oppert in Les Sanguinaires. Daarin brengt hij een aantal vrienden samen op een eiland ter hoogte van Ajaccio. Maar François, de leider van de groep, voelt zich er niet op zijn plaats en verdwijnt op mysterieuze wijze bij de twaalfde slag. Ook de Duitse bijdrage van Romuald Karmakar - Frankfurt Millenium - houdt een wonderbaarlijke gebeurtenis in petto na een avondje doorzakken in de kruidenierszaak Het Kruispunt.

Alain Berliner houdt de Belgische eer hoog met Le Mur, die als vanzelfsprekend de communautaire problemen in ons land op scherp stelt. De francofone Albert, rol van Daniel Hanssens, strandt na twaalven in het Vlaamse gedeelte van België om vervolgens te merken dat er een muur op de taalgrens gebouwd werd. Die loopt dwars door zijn frietkraam en zijn ziel, maar gelukkig is er Pascale Bal om de stukken te lijmen. Een leuke vondst die vooral door landgenoten gesmaakt kan worden.

Het surrealisme dat Berliner deelt met bijvoorbeeld een Van Dormael, krijgt een Taiwanees tintje in The Hole van minimalist Tsai Ming-Liang. Een gat in de vloer van een appartementsgebouw verbindt het lot van Hsiao Kang met dat van zijn onderbuurvrouw. De mensheid is ziek, maar hun liefde resulteert op zijn minst in een fantastische slotscène.

Het jaar 2000 hoeft immers niet altijd het einde van iets te zijn. Ook in Tamàs en Juli van de Hongaar Ildiko Enyedi kan dit symbolische jaar het begin van een nieuw handelen betekenen. In Mi Primera Noche van de Spanjaard Miguel Albaladejo komt bijvoorbeeld een kind ter wereld in een road movie. De bittere pil van een nieuw begin, dat voor sommigen voorbij een zelfmoordpoging kan liggen, wordt prachtig verbeeld door de Braziliaan Walter Salles in O Primera Dia (een film die eerder de titel Meia Noite meekreeg).

Tot slot past de bedenking dat er in korte termijn helemaal niets verandert, hoe jammer dat ook mag zijn. Die komt - kan het anders - van een Afrikaan. Regisseur Abderrahmene Sissako keerde voor La Vie sur Terre terug naar Mali om zijn vader weer te zien en deze film te maken. Hij plaatste zijn camera in de straten en merkte dat alles er onverstoord zijn weg zocht. Ook op 31 december 1999.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234