Dinsdag 19/10/2021

Het weerbarstige ontbreekt

Elke juryselectie levert stof tot discussie. Bij die voor Het Theaterfestival is dat niet anders. Het grote probleem bij Het Theaterfestival is de sinds jaren aanslepende onduidelijkheid over het basiscriterium, 'artistiek belangwekkend', dat door elk jurylid - én dus door elke jury - op een andere manier wordt geïnterpreteerd.

De jury voor volwassenentheater erkent met haar selectie een tendens die al enkele jaren binnen het Nederlandstalige, en vooral Vlaamse, theater aan de hand is: een voorkeur voor de extraversie in haar diverse vormen, gaande van onderhoudend over uitbundig tot exhibitionistisch. De keuze voor Amlett, As long as the world needs a warrior's soul, De Leenane trilogie, Macbeth en zelfs Risquons-tout past in deze trend. Voorstellingen die op het eerste gezicht minder aantrekkelijk of aangenaam, maar een tikje weerbarstig en op termijn misschien wel betekenisvoller zijn, zijn daardoor uit de boot gevallen. Ik denk aan Meneer, de zot & tkint van het Goeyvaerts Consort bij Limelight en Happy New Ears (een unieke interpretatie van een hedendaagse repertoiretekst van Jan Decorte door componist Walter Hus en regisseur Jan Ritsema); aan het dramaturgisch gedurfde en door zijn compromisloze enscenering ijzingwekkende Woyzeck van Johan Simons bij Zuidelijk Toneel Hollandia; en aan het eveneens door Jan Ritsema geregisseerde Hamle't van 't Barre Land en Kaaitheater, baanbrekend door de veranderlijke verhouding tussen de spelers en Shakespeares tekst.

Over de selectie zelf van de jeugdtheaterjury laat ik me niet uit, omdat ik te weinig van de geselecteerde voorstellingen gezien heb. Dat de organisatie met de twee selecties als één geheel naar buiten komt, wringt wel, want elke selectie is de vrucht van een apart debat. Het gaat om twee onvergelijkbare eenheden. Louter de samenstelling van de beide jury's is trouwens al zo verschillend dat het aangewezen is om de twee lijstjes gescheiden te houden: de jury voor volwassenentheater bestaat zo goed als uitsluitend uit critici en academici (voor Vlaanderen: Luk Van den Dries en Kurt Vanhoutte van UIA, Koen Tachelet van VTI, Paul Verduyckt van Knack en Johan Thielemans), de jury voor jeugdtheater wordt grotendeels door mensen uit de praktijk gevormd die vast aan een gezelschap verbonden zijn (voor Vlaanderen: Anja Geuns van HETPALEIS, Wouter Van Looy van VTI en Muziektheater Transparant en Mieke Versyp van Speelteater Gent). Het gevaar voor belangenvermenging is bij de tweede jury niet bij voorbaat uit te sluiten.

Tot slot is het eigenaardig dat de jury voor jeugdtheater üBUNG selecteerde terwijl deze voorstelling pas na de juryberaadslaging in première ging. Ze verliet zich dus enkel op de avant-premières in Amsterdam. (PA)

Analyse

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234