Zondag 20/09/2020

ReportageSmile Safari

Het walhalla voor influencers: poseren in een bad vol met geld of tussen vrouwenborsten

Smile Safari aan de Anspachlaan in Brussel.Beeld Damon De Backer

Smile Safari, een pop-upmuseum waar instagrammers en tiktokkers hun creativiteit kwijt kunnen, is terug in België. Kunnen de organisatoren in tijden van corona het succes van vorig jaar evenaren? ‘Het is en blijft een risico om iets zoals dit te openen.’

Wanneer we aan de nieuwe locatie van het pop-upmuseum Smile Safari aankomen, het Anspach Shopping Center in Brussel, weten we dat we aan het juiste adres zijn. Verscholen tussen de omliggende winkels springt het Instagram-museum eruit met zijn kleurrijk versierde ingang.

Een bad vol met geld, een pizzapunt om op te surfen, een kamer vol spiegels en optische illusies: het zijn enkele decors die even later te ‘beleven’ zijn, want in dit museum bezichtig je de dingen niet. Je vereeuwigt ze op beeld, terwijl de vrolijkste popnummers door de boxen knallen.

Smile Safari valt dus duidelijk niet onder de noemer van standaard museum. Zowel kinderen als jongeren en volwassenen staan er te dansen, te poseren en zelfs te switchen van outfit. Een voor een staan ze er met hun smartphone in de hand om de perfecte foto of video te maken.

Ook met diversiteit is dit jaar rekening gehouden. De al gekende installatie met blanke borsten lijkt getransformeerd tot een versie met meer verscheidene kleuren. “Vandaag moet je op alle mogelijke vlakken stilstaan bij diversiteit”, legt Cleo Vandenbosch uit, een van de organisatoren. “Voor ons was het dus al snel duidelijk: ofwel haalden we de installatie weg, ofwel deden we een nieuwe shoot met blanke én gekleurde modellen.”

Minder sponsors

Wie zich een tweede keer aan Smile Safari waagt, kan ook zeker nieuwe decors verwachten. Ongeveer 50 procent is nieuw. De andere decors zijn overgenomen of in een nieuw jasje gestoken. De organisatoren vonden het naar eigen zeggen te jammer om bepaalde dingen niet te hergebruiken. 

Dat komt mede doordat de organisatie dit jaar een pak minder sponsors te pakken kreeg. Een logisch gevolg van de coronacrisis. “Het is en blijft een risico om in deze tijden iets te openen zoals dit”, gaat Vandenbosch verder. “We merken dat ook aan de ticketverkoop. Het komt redelijk traag op gang. We kunnen zo’n vierhonderd bezoekers per dag ontvangen, maar verkopen op dit moment nog maar de helft van onze tickets. Mensen vrezen een tweede lockdown, waardoor ze het zekere voor het onzekere nemen en tot de dag zelf of de dag voordien wachten met tickets te bestellen.”

Al lijkt dat veel weg te hebben van het jaar voordien. “Toen hebben wij voor de opening ook slechts enkele honderden tickets verkocht, waardoor het bang afwachten was of het concept wel in de smaak zou vallen. Maar vanaf het moment dat mensen foto’s zagen verschijnen op sociale media, verkocht het concept zichzelf. We hebben toen de laatste maand zelfs de meeste tickets verkocht.

“Bovendien zitten we nu in een vakantieperiode. Er zijn heel veel mensen die thuisblijven en een staycation houden, maar er zijn er toch ook veel die op vakantie gaan. Zelfs meer dan gedacht. Voor de bezoekers is het alvast aangenamer. Ze hoeven niet te wachten en kunnen alles rustig bekijken.”

De installatie met witte borsten is omwille van de diversiteit getransformeerd tot een versie met meer kleuren.Beeld Damon De Backer

Door het coronavirus lijken de meeste bezoekers niet afgeschrikt, hoogstens hebben ze wat geaarzeld. “In het begin heb ik een beetje getwijfeld, omdat iedereen wel alles aanraakt”, legt Gwendolyn (25) uit Berlaar uit. “Je stelt jezelf dan de vraag of alles goed ontsmet wordt, al lijkt dat wel het geval te zijn. Er is genoeg handgel voorzien en op elke verdieping loopt een medewerker rond die alles heel de tijd ontsmet. Hij ziet er ook op toe dat de maatregels goed worden nageleefd.”

Zoals de richtlijnen het voorschrijven zijn de bezoekers ook hier verplicht om een mondmasker te dragen. Enkel wanneer ze een foto of filmpje maken mogen ze dat even afzetten. “Gelukkig”, reageert Marc (53) uit Hasselt. “We hadden dit bezoekje gepland als verjaardagscadeau voor onze dochter die enorm bezig is met Instagram. Als nu zou blijken dat we het mondmasker ook voor een foto moesten dragen, was dat een enorme teleurstelling geweest.”

Kleinere locatie 

Met het pand heeft de organisatie dan weer wel geluk. “We huren het pand van een winkelketen die normaal zeer hoge prijzen kan vragen. Maar doordat er op dit moment veel leegstand is, konden we een heel goede prijs bekomen. Bovendien is hier meer passage mogelijk, waar Tour & Taxis toch eerder een bestemming was”, vertelt Vandenbosch.

Hun vorige, meer afgelegen locatie is daarmee ingeruild voor een locatie in het hartje van Brussel, wat meteen ook tot een verkleining van de ruimte heeft geleid. Paradoxaal genoeg is die kleinere ruimte zeer welkom. “We hadden in Tour & Taxis 1.800 vierkante meter tot onze beschikking. Dat was veel te groot. Nu hebben we 900 vierkante meter. In tijden van corona is dat misschien iets minder ideaal, maar voor de beleving is het alvast een pluspunt. Alles staat dichter op elkaar, waardoor het een echte toer is geworden.”

Dat is effectief het geval. In elk hoekje is er wel iets te beleven. Noem het kunst, noem het kitsch, voor fans van TikTok en Instagram is het wel degelijk het walhalla. Een influencer hoef je niet te zijn. Het enige wat wel nodig is, is creativiteit en geen schaamte om die effectief tot uiting te brengen.

Smile Safari is open tot het einde van het jaar. Meer info: smilesafari.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234