Woensdag 05/08/2020

Opinie

Het VW-schandaal illustreert dat we niet verder kunnen zoals we bezig zijn

Een kantoor van Volkswagen in Düsseldorf.Beeld AFP

Bart Staes is europarlementslid voor Groen.

Het schandaal bij Volkswagen en de auto-industrie komt zo vlak voor de klimaattop in Parijs op een goed moment. Dit soort dramatische gebeurtenissen kunnen voor positieve omwentelingen zorgen richting een meer duurzame economie. Maar wie denkt dat we er met wat schone technologie als elektrische auto's zijn, vergist zich schromelijk. Zoals Einstein ooit zei: "We kunnen onze problemen niet oplossen met hetzelfde soort van denken dat de problemen heeft veroorzaakt".

Er is natuurlijk het fenomeen van "green washing". Volkswagen ging prat op zijn imago van 'meest eco-vriendelijk automerk ter wereld', maar had dankzij de software van Bosch juist de zwaarste ecologische voetafdruk. Consumenten worden verleid met "groene" producten, maar weten vaak niet of dat écht klopt. Een duurzamere wereld vereist dus kritische consumenten en niet-gouvernementele organisaties die zaken in vraag stellen. Daarom zijn organisaties als Hart boven Hard en Ringland zo belangrijk en waardevol voor Vlaanderen.

Een duurzamere wereld betekent ook een strijd voor een meer rechtvaardige wereld, waar basale mensenrechten gerespecteerd worden en armoede bestrijding met stip op nr.1 staat. Beleidsvoerders moeten beseffen dat roofbouw op milieu en natuur hand in hand gaat met roofbouw op mensen. Dat besef ontbreekt nog al te vaak bij politici. Wie een meer duurzame wereld wil, moet ook durven bestaande machtsstructuren veranderen.

Bart Staes.Beeld PHOTO_NEWS

Zo zegt Hans Bruyninckx, de directeur van het Europees Milieuagentschap (EEA), dat "we weliswaar vooruitgang boeken op een aantal vlakken" maar dat "ons landbouwsysteem, ons energiesysteem en onze mobiliteit op dit moment niet duurzaam zijn. Dat heeft nog steeds een negatief effect op het natuurlijk kapitaal en de biodiversiteit, draagt bij tot klimaatverandering en de uitputting van schaarse grondstoffen." Waarom verduurzaamt het landbouwsysteem onvoldoende? Omdat je in elk Europees land machtsstructuren hebt als de agrochemische lobby, die er elke keer opnieuw in slaagt om het Europees landbouwbeleid naar zijn hand te zetten en daar grof geld aan verdient, ten koste van boeren, milieu en de belastingbetaler. Zo blijven de zaken zoals ze zijn.

Energie en mobiliteit? De nucleaire sector bekleedt al vele decennia een bevoorrechte positie en slokte tientallen miljarden op ten koste van veiligere, duurzamere en meer democratischere, minder centralistische en meer toegankelijke energiebronnen.

Het VW-schandaal illustreert dat we niet verder kunnen zoals we bezig zijn. We zijn bedrogen. Als we niet optreden en strenge regelgeving en strikte controles opleggen, degraderen we onszelf tot een bende struisvogels. Menig stemming in het Europees parlement werd verloren inzake regulering van auto-industrie, simpelweg omdat veel te veel politici rechtstreeks op de schoot zitten bij bedrijven.

De Europese Commissie was al minstens vijf jaar op de hoogte van het bedrog. Ze wist erg goed hoezeer de Duitse politiek innig verstrengeld is met VW. Daarom moet in heel Europa gewoon verboden worden dat politici die een parlementair of publiek mandaat hebben nog in raden van bestuur van bedrijven zitten. Dit is geen pleidooi anti-bedrijven, wél een pleidooi voor onafhankelijke regelgeving die verstandig en realistisch alle belangen tegen elkaar afweegt. Niet alleen die van wie de meeste poen en macht heeft. Want dát is precies waar Europa langzaam kapot aan gaat: het gevoelen bij burgers dat de EU hen niet langer bescherming biedt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234