Vrijdag 25/06/2021

Voor u uitgelegdExamens

Het voorbije schooljaar was atypisch: zo haalt u straks het meeste uit de examens

Studenten leggen examens af in Flanders expo. Beeld Wannes Nimmegeers
Studenten leggen examens af in Flanders expo.Beeld Wannes Nimmegeers

Na een schooljaar vol coronaperikelen is het voor studenten en scholieren tijd om de eindspurt in te zetten. Maar hoe bereid je de examens voor na maanden afstandsonderwijs? Een korte handleiding voor studenten en hun ouders.

Dat het een bijzonder schooljaar was, is een understatement van jewelste. Het coronavirus dwong leerlingen en studenten om een aanzienlijk deel van de leerstof van achter een computerscherm tot zich te nemen. En dat laat zich voelen. “Uit bevragingen weten we dat de komende examenperiode bij een op de drie jongeren voor stress en angstgevoelens zorgt”, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool).

Boeken toe

Het is dus cruciaal die corona-examens op de juiste manier aan te pakken. Door je studiemethode te optimaliseren bijvoorbeeld. Experts benadrukken daarbij het heilzame effect van de zelftest. “Jezelf toetsen is een effectieve leermethode", vertelt Tine Hoof, expert leerstrategieën aan Thomas More Hogeschool. “Dat kan je heel simpel doen door bijvoorbeeld je boek dicht te klappen en voor jezelf te verklaren of herformuleren wat je hebt gelezen. Of start je studeersessie met de vraag: “Wat weet ik nog over lesonderwerp X?” en noteer alles wat je je herinnert. Zo blijft de leerstof veel beter plakken dan wanneer je gewoon leest of overschrijft.”

Ook hulp vragen is zo’n tip die in coronatijden belangrijker is dan ooit. “Communiceer met je docenten en leerkrachten”, zegt De Bruyckere. De forse duik in het aantal contacturen heeft er immers voor gezorgd dat zij tijdens de examens gericht naar bepaalde kennis zullen peilen. “Zorg er dus voor dat je duidelijk weet wat hoofd -en bijzaak is.” Om de verloren lestijd te compenseren worden er op heel wat scholen – zowel hoger onderwijs als middelbaar – extra vragenuurtjes of bijlessen geprogrammeerd. “Maak daar gebruik van”, geeft De Bruyckere als tip. “Stel vragen. Of zoek concrete voorbeelden bij eerder abstracte leerstof en leg die voor aan je docent. Dat is de ideale manier om na te gaan of je iets al of niet begrijpt.”

Speelruimte

Het voorbije atypische schooljaar vrat bij veel studenten aan de motivatie. Maak er werk van om die in aanloop naar de laatste rechte lijn op te krikken. Eén manier om dat te doen is het stellen van doelen op korte termijn. “Leg vast wat je tegen morgen of tegen volgende week wil kennen”, zegt De Bruyckere. “En probeer dat te halen. Dat werkt beter dan je te richten op een doel dat nog een hele maand later is.”

Waarmee we meteen zijn aanbeland bij nog een klassieker: een planning maken. “Gespreid leren is heel belangrijk”, legt Hoof uit. “Je moet jezelf de tijd geven om de leerstof een paar keer te herhalen. Dat kan alleen als je er op tijd aan begint en een haalbare planning opstelt.” Belangrijk daarbij is ook het inlassen van wat De Bruyckere als speelruimte omschrijft. Een paar uur in je schema waar nog geen concreet vak staat ingepland. “Op die manier creëer je een buffer. Je komt dus niet meteen in de problemen wanneer een vak meer tijd vraagt dan vooraf ingeschat.”

Evenwichtsoefening

Ook voor ouders met studerende kinderen worden het spannende weken. “Een evenwichtsoefening”, noemt De Bruyckere het. “Je balanceert constant op de dunne lijn tussen ondersteunen en druk uitoefenen.” Te sturend optreden wanneer het over studeren gaat, is geen goed idee. Tegelijk is het belangrijk om toch over de schouder mee te kijken. “Vraag bijvoorbeeld af en toe eens hoe je zoon of dochter een bepaald hoofdstuk wil studeren”, zegt Hoof. “Als dan blijkt dat het plan is om het gewoon eens over te schrijven kan je meegeven dat er ook andere, betere studiemethodes zijn.”

En dan nog een laatste tip, die niks met studieboeken, samenvattingen en examenvragen te maken heeft. “De coronacrisis heeft zwaar ingehakt op de mentale weerbaarheid van jongeren tussen 14 en 21 jaar”, zegt De Bruyckere. “De manier om die weerbaarheid te versterken is slapen en bewegen. Zorg dus dat je kind van beide genoeg doet.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234