Dinsdag 31/01/2023

'Het voelde als een infuus vol Red Bull'

Het reclamefestival van Cannes is de natte droom van elke reclamemaker. Maar wat maakt die jaarlijkse reclamehoogmis zo bijzonder? Vijf jonge reclamemakers die dit jaar aan hun eerste keer Cannes toe waren, doen een poging om de aantrekkingskracht van de Franse badstad te verklaren.

Tim Arts en Stefan van den Boogaard

creatieven bij Mortierbrigade

25 en 26 jaar

Helemaal nieuw in Cannes zijn Tim Arts en Stefan van den Boogaard de twee Hollanders van Mortierbrigade niet. Vorig jaar mochten ze dankzij Jonge Honden, een competitie voor beginnende reclamemakers, al een paar dagen van de Côte d'Azur proeven. Deze keer spelen ze, met twee nominaties voor een campagne die ze voor telecomoperator Scarlett maakten, voor het eerst met de grote jongens mee.

"Alleen al het feit dat je campagne, dankzij die nominatie, tussen al dat topwerk hangt is een enorme eer", vindt Van den Boogaard. "Alleen jammer dat we uiteindelijk naast de prijzen vielen. Want eens je genomineerd bent, begint het natuurlijk toch te kriebelen. Dan wil je winnen. Maar we mogen nu ook niet overmoedig worden. Een aantal jaar geleden was het halen van de shortlist nog reden voor een feestje, nu zijn we al niet meer tevreden als er geen leeuw aan te pas komt."

Over het nut van een trip richting Cannes moeten de twee Nederlanders niet lang nadenken. "Het is simpel", vertelt Stefan van den Boogaard. "Nergens ter wereld zie je zoveel werk waarvan je denkt: 'Shit, dit had ik willen maken.' Het is gewoon een enorme bron van inspiratie." Al is het zien van al die campagnes ook soms een bron van frustratie. "Soms zie je hier dingen waar je zelf ook al aan had gedacht. Ideeën die je toen niet hebt uitgewerkt omdat ze te moeilijk of te duur waren. Als die campagnes dan in de prijzen vallen is het wel even balen." Ook de vele seminars die tijdens het reclamefestival op het programma staan zijn een must vindt zijn collega-creatief Tim Arts. "Daarnet nog was er een supervette sessie waarop een paar hoge bonzen bij Coca-Cola hun reclamestrategie uiteen kwamen zetten. Superinteressant!"

Bij Mortierbrigade is het al een aantal jaar de gewoonte om met het hele bureau naar Cannes af te zakken. Maar niet alleen voor de reclamejongens en -meisjes is zo'n trip interessant zegt Van den Boogaard. "Ook voor klanten is het een ervaring. Het is een kans om ze wat op te voeden. Want wij kunnen wel zitten roepen dat creatieve campagnes de campagnes zijn die ook het meest resultaat opleveren, pas als ze dat hier met eigen ogen zien, gaan ze het ook echt geloven. Want een campagne die bij wijze van spreken maar tien mensen bereikt zal, hoe creatief ze ook is, hier nooit in de prijzen vallen."

Dat er niet alleen binnen het festival van alles te beleven valt hadden Arts en Van den Boogaard vorig jaar al door. "Natuurlijk zijn de feestjes leuk en het is altijd goed als er ergens gratis drank is", vertelt Tim. "Maar ook dan blijft reclame steeds centraal staan. Met wie je ook babbelt binnen de tien minuten gaat zo'n gesprek toch weer over de leuke dingen die je hier gezien hebt."

Kristof Janssen

strategisch planner bij LDV United

27 jaar

Voor Kristof Janssens, strategisch planner bij het Antwerpse LDV United, kon de allereerste trip richting Cannes moeilijk beter starten. Naast een shortlist voor Come a Casa, sleepte hij met zijn collega's een bronzen leeuw in de wacht voor het automerk KIA. Reden genoeg voor een feestje, maar niet te lang. Janssens is hier in de eerste plaats om inspiratie op te doen, vertelt hij, en dat lukt nu eenmaal beter met een fris hoofd. "Cannes is de ultieme natte droom voor een informatiejunk als mezelf. Ik probeer het hele jaar door nauw te volgen wat er op reclamevlak gebeurt, het zijn dan ook interessante tijden. Maar als je dan hier aankomt en het festivalpaleis binnenwandelt waar alle genomineerde campagnes aan de muur hangen, merk je dat je toch nog veel mist. Op bijvoorbeeld internationale marketingblogs zie je heel vaak dezelfde campagnes opduiken. Wat je de ene week op AdAge leest, staat de week daarop op Buzzblog en zo verspreiden bepaalde campagnes zich over het internet. Maar een kleine campagne uit pakweg Brazilië zie je bijna nooit op dat soort blogs opduiken, hoe geniaal ze ook mag zijn. Dat soort dingen zie je alleen maar in Cannes. Natuurlijk proberen we ook op LDV nu en dan voor een boost van inspiratie te zorgen met workshops en zo maar dat is niet te vergelijken met Cannes. Hier samen met je team rondlopen, de hele dag sterke campagnes bekijken en discussiëren, is qua inspiratiebron niet te evenaren."

Dat er tijdens zo'n week in Cannes ook gefeest, gedronken en goed gegeten wordt, is leuk meegenomen, maar volgens Janssens zeker niet de belangrijkste reden waarom reclamemakers van over heel de wereld naar de Franse badstad afzakken. "De meeste mensen komen hier echt wel om seminars mee te pikken en zoveel mogelijk campagnes te zien. Een festivalpas voor Cannes kost behoorlijk wat geld, het zou te gek zijn om daar dan uiteindelijk niets mee te doen. Het is ook niet dat wij onze computers dicht gedaan hebben en meteen daarna naar Cannes zijn vertrokken. Er zijn nog wat lopende projecten waar ook in Cannes aan gewerkt moet worden. Vrijdag zijn we trouwens allemaal terug op bureau, maandag staat er immers een belangrijke pitch op de agenda.

Philippe Blondé

Copywriter bij Duval Guillaume Antwerp/Modem

29 jaar

Het ticket richting Cannes heeft Philippe Blondé, copywriter bij Duval Guillaume Antwerp/Modem, helemaal aan zichzelf te danken. Een van de campagnes waar hij aan werkte, een interactieve printadvertentie voor AXA, werd genomineerd voor de magazine print awards. Winnen deed de campagne uiteindelijk niet, maar het leverde Blondé wel een retourtje Cannes op. Een fantastisch cadeau, beseft Blondé een paar dagen na aankomst. "Toen ik het festivalpaleis binnenwandelde voelde het alsof ze een infuus vol Red Bull in mijn arm staken. Achter elke hoek hangt hier wel een campagne waarvan je denkt: 'Verdomme, dat is een goed idee'. Ik neem constant foto's om toch maar zoveel mogelijk te kunnen onthouden, maar het is gewoon immens. Om het kwartier moet ik naar buiten om een sigaretje te roken. Kwestie van wat ik gezien heb te laten bezinken." (lacht)

Het zien van al dat reclamewerk mist zijn effect niet. "Na amper een paar dagen heb ik twee nieuwe Duracells in mijn rug zitten. Ik kan eigenlijk niet wachten om opnieuw aan de slag te gaan. Je kan hier op korte termijn heel veel leren. Eigenlijk zouden alle stagiairs en pas afgestudeerden die in de reclamesector aan de slag willen eerst een weekje naar Cannes moeten afzakken voor ze effectief aan het werk gaan." Het is voor Blondé dan ook nu al een uitgemaakte zaak: volgend jaar wil hij opnieuw naar Cannes. "Net zoals alle acteurs ooit eens naar de Oscaruitreiking willen, staat ook bij elke reclamemaker Cannes op het verlanglijstje. Maar pas als je hier geweest bent, weet je echt wat het betekent."

Maar Cannes is meer dan een verzameling van geniale reclamecampagnes. "Die zou je, scherp gesteld, ook gewoon thuis vanachter je computer kunnen bekijken", legt Blondé uit. "Maar hier is alle reclametalent van over de hele wereld op één plek verzameld. En dat voel je ook. Er hangt hier spanning in de lucht. Bovendien krijg je achter je computer nooit de kans om eens met de creatief directeur van Saatchi & Saatchi Sao Paulo te babbelen. Hier kan je die gewoon aan de bar tegenkomen tijdens een of ander feestje." Netwerken wil Blondé die ontmoetingen niet noemen. "Ik vind dat een vies woord. Die gesprekken zijn gewoon een logisch gevolg van de situatie. Wanneer je een paar duizend mensen die allemaal dezelfde job hebben op één plek samenbrengt dan moeten die niet lang zoeken naar een gemeenschappelijk gespreksonderwerp."

Elise Eeckhout

Stratege bij Famous

22 jaar

Elise Eeckhout is niet zomaar in Cannes, ze is er met een missie. Eeckhout, die eind juni afstudeert, mag bij wijze van ultiem eindexamen in Cannes uitleg komen geven over 20something, een reclamebureau gerund door studenten waarvan zij mee aan de grondslag lag. "Dat verhaal is de organisatoren van het reclamefestival ter ore gekomen. Zij vonden het interessant genoeg om er een lezing aan te wijden en ze hebben mij uitgenodigd om die te komen geven", legt ze uit. "Meteen een unieke kans om voor de eerste keer naar Cannes af te zakken."

En die trip is meer dan de moeite waard vindt de reclamestudente die ondertussen bezig is aan een stage op de afdeling strategie van reclamebureau Famous. "Alleen al voor de sfeer die hier hangt zou elke reclamemaker er ooit eens bij moeten zijn. Zeker voor wie nog maar pas in het vak staat is het reclamefestival razend interessant. Natuurlijk zijn er de seminaries waar allerhande experts hun visie uiteen komen zetten maar het bijzondere aan Cannes is dat je ook buiten het officiële gedeelte constant interessante en boeiende mensen tegen het lijf loopt." Wie wil weten wat er in het reclamewereldje leeft en op de hoogte wil blijven van de nieuwste inzichten en technieken moet gewoon in Cannes zijn, concludeert Eeckhout. Of je nu strateeg of creatief bent, maakt daarbij eigenlijk niet zo heel veel uit. "Veel mensen gaan er misschien van uit dat zo'n reclamefestival zich vooral op de creatieven richt maar een echt goede campagne is altijd het resultaat van een samengaan tussen strategie en creativiteit."

Voor pas afgestudeerden heeft zo'n festival met bijhorend avondlijk vertier een bijkomend voordeel. "Je legt hier heel makkelijk contacten, op de feestjes kom je altijd wel iemand tegen waarmee je aan de praat raakt." En dat heeft zo zijn gevolgen. "Ik heb ondertussen toch al een aantal jobaanbiedingen op zak. En het is natuurlijk altijd handig om de voorwaarden die die bureaus je bieden eens met elkaar te vergelijken. Akkoord, een toegangsticket voor het reclamefestival in Cannes is niet goedkoop maar het is, zeker voor studenten, de investering meer dan waard."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234