Maandag 27/09/2021

Het vliegtuig nemen is altijd een beetje reizen (en stressen)

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer

Wat is stress? Dat is bijvoorbeeld stilstaan op de E40 richting Brussel wanneer de check-in over 30 minuten sluit. Zo om zes uur 's morgens op een dinsdagochtend. Veel te vroeg opstaan, uren op tijd vertrekken, online inchecken zodat je je koffer snel kunt afleveren, ...

Het heeft allemaal geen zin als er een auto tegen een andere rijdt en alles vast komt te staan. Stress dus, in het hoofd plan B uitwerken voor als we de vlucht effectief zouden missen. Hoe aanpakken, wie laten weten dat we vanavond niet in Harare zullen toekomen, wanneer kunnen we dan wel vliegen, wat zal KLM zeggen? Aangenaam is anders.

Maar met dank aan een dikke en vette engelbewaarder, die er al heel mijn leven voor zorgt dat ik geen enkele vlucht ooit miste, kunnen we, hoera, nog 40 minuten voor de vlucht naar Amsterdam inchecken. Het vriendelijke baliepersoneel doet een telefoontje, knikt dat het ok is, en weg zijn we. Maar in Amsterdam is het weer hetzelfde. We hebben minder dan een uur tijd om van pier B naar E te verhuizen en opnieuw door de paspoortcontrole te gaan met eindeloze wachtrijen. Niemand gebruikt de selfservicetoegang "digitaal, Europees paspoort" omdat net zoals wij, waarschijnlijk niemand weet wat dit precies inhoudt. Hebben wij dan een digitaal passpoort dat dit toelaat? Riskeren we uit de gewone rij te komen om het uit te testen? Ik vind het goed dat Schiphol zo extreem vooruit is qua technologie en efficiëntie maar het zou wel iets duidelijker mogen zijn.

Met een bezweet gezicht en een hartslag van boven de 150 komen we toe aan de gate van onze Harare vlucht. Eigenlijk al moe en uitgeput voor onze reis begonnen is. Tien uur lang in economy op een vlucht naar Afrika. Hebben we daar wel zin in? Maar KLM zou KLM niet mocht het niet innovatief (en commercieel) zijn. De naam is Economy Plus en het betekent meer beenruimte, een zetel die meer naar beneden kan, van voren in het vliegtuig zitten en er dus ook eerst uit kunnen (handig bij immigratie en lange wachtrijen). Voor 160 euro per persoon (een upgrade gewoon aan boord) krijgen we direct een vlucht die meer comfortabel is.

Onze zetels op de eerste rij geven enorm veel beenruimte, mijn zetel kan net genoeg naar achter om een paar uur lang te rusten en het entertainment systeem van KLM verzacht een 10 uur lange vlucht naar het Zwarte Continent. De stress van twee keer bijna een vlucht missen verdwijnt volledig uit mijn lijf na het eten van een IJsboerke-ijsje met speculaas. KLM serveert vooral producten van eigen bodem met hun "From Holland" concept. Naar mijn smaak proef ik vandaag een van de beste economymaaltijden in een lange tijd. Pittige Indonesische kip met rijst, een fris slaatje met appel, Beemsterkaas, ... Niet slecht gedaan van onze noorderburen.

Het zag er eerst naar uit dat deze Afrikareis op een ramp ging uitdraaien, maar nu zijn we, helemaal tevreden, op weg naar Harare. Moraal van het verhaal? Vertrek nog vroeger (zeker in de ochtend) naar Zaventem of boek gewoon een luchthavenhotel voor de nacht ervoor. Veel hotels rond Zaventem bieden speciale 'park & fly'-pakketten aan zodat je naast een overnachting ook gratis de auto kunt achterlaten in het hotel. Het Van Der Valk Hotel Brussels Airport heeft de 'Park, Sleep & Fly'-formule voor 99 euro per kamer, ontbijt, shuttle naar de terminal en 2 weken gratis parking inbegrepen.

Tip twee: zie je door omstandigheden een vlucht niet zitten, informeer dan bij het boarden of aan boord of er mogelijkheden zijn om ter plekke nog te upgraden. Een upgrade naar business klasse ging ons deze keer 32.000 miles kosten per persoon oftewel 1.600 euro (te duur en het niet echt waard omdat het geen nacht vlucht is) terwijl een upgrade naar economy plus maar 160 euro per persoon kost. Dat laatste was het meer dan waard en zorgt ervoor dat we met een positief gevoel voor de eerste keer in Zimbabwe toekomen.

undefined

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234