Zondag 25/10/2020

Het verschil tussen Williams-BMW en BWM-Williams is 1,6 miljard frank

Soms wordt er nogal wat belang gehecht aan een naam. Tennister Dominique Monami werd mevrouw Van Roost sinds haar huwelijk en staat erop zo aangesproken te worden. Hier zijn er geen grote belangen mee gemoeid. Het is gewoon een keuze van de speelster in kwestie. De Duitse autofabrikant BMW had er echter veel geld voor over zijn naam te zien voor die van Williams, de Formule 1-renstal waarmee hij volgend jaar in zee gaat.

Volgend seizoen wordt BMW de motorenleverancier van het Williams-team, waar dit seizoen Ralf Schumacher en Alex Zanardi de kleuren verdedigen. Reglementair komt de naam van de motorenleverancier bij een Formule 1-team op de tweede plaats, Williams-BMW zou dus de nieuwe naam worden. Maar de Duitsers zagen het liever anders. Voor Jan Modaal maakt het weinig uit wiens naam eerst staat, in de marketing maakt het echter een groot verschil. Dus zochten ze naar een mogelijkheid om een plaats op te schuiven. Dat kon door hoofdsponsor te worden. Hierdoor konden ze de naam en het uitzicht van de wagen bepalen. En in de officiële deelnemerslijsten staat de grote geldschieter vooraan, zo heet de renstal dit seizoen: Winfield Williams-Supertec. Winfield, een deel van tabaksfabrikant Rothmans dat recentelijk overgenomen werd door British American Tobacco (sponsor van BAR) trekt zich terug uit de Formule 1. BMW neemt die rol over. Deze truc heeft de motorenleverancier wel zo'n 40 miljoen dollar (1,6 miljard frank, 40 miljoen euro) gekost, schatten speculanten. Maar dat hadden ze er in München voor over. De Formule 1 is immers wereldwijd de meest bekeken sport op tv. "Hoe meer geld, hoe groter de media-aandacht, hoe groter en ernstiger de betrokken concerns zijn, des te perfecter moet het systeem zijn", verklaarde BMW-sportchef en oud-Formule 1-piloot Gerhard Berger het niet onbelangrijke detail.

(FC)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234