Zondag 28/11/2021

Het verschil tussen Kim Clijsters en Anna Kournikova op de markt

Kim Clijsters kan nu robuust zoeven, maar heeft nog geen kledingsponsor

Genk

Eigen berichtgeving

Bart Fieremans

Voor vader Lei Clijsters mag het een geruststelling zijn. Hij wilde dat de eerste wagen van zijn dochter Kim een veilig en robuust model zou zijn, omdat "Kim nu eenmaal rijdt zoals ze tennist, en de wagen dus tegen een stootje moet kunnen". Hij hoeft ook niet zelf te investeren in een rijdende tank. Mitsubishi Motors kondigde gisteren de nieuwe sponsordeal met Kim Clijsters aan. Zij rijdt voortaan met een terreinwagen van een dikke 2 miljoen frank, in ruil zal Clijsters twee jaar lang de wagenfabrikant vertegenwoordigen die ook haar naam en beeltenis voor reclame mag gebruiken.

Het contract is een commerciële toegift en tegelijk ook een toegeving voor Kim Clijsters. De filosofie van de vader-manager is immers bekend: hij gaat niet zomaar op alle commerciële aanvragen voor zijn dochter in omdat ze ook verplichtingen inhouden. Hij wil niet dat zijn dochter een groot deel van haar vrije tijd tegen haar zin in moet spenderen aan sponsorzaken en fotosessies. Zo heeft ook sponsor Siemens al contractueel recht op 'vier dagen Kim Clijsters', en mocht kledingsponsor Nike acht dagen per jaar op haar een beroep doen.

Dat laatste gold tot 15 september 2001. Dan liep het contract van Nike met Kim Clijsters af, en het is nog niet verlengd. Op het eerste gezicht is dat erg bizar: de nummer vijf van de wereld die zonder kledingsponsor zit in een populaire sport als tennis. Volgens Lei Clijsters zijn de kledingsponsors wat terughoudender dan vroeger. "Als Elena Dementieva, de nummer tien van de wereld, slechts 6 à 7 miljoen frank inclusief bonussen krijgt van haar kledingsponsor, dan zit de markt niet goed", zegt hij.

Nogal wiedes ook dat Lei Clijsters in de onderhandelingen met Nike een beter contract uit de wacht wil slepen dan twee jaar geleden, maar volgens hem is zelfs dat niet evident. Hij kan ook wat de kat uit de boom kijken, een opbod zou hem niet slecht uitkomen. Nike heeft een first refusal-recht van zes maanden. Voor die termijn moet Clijsters dus elk bod van een andere kledingsponsor eerst aan Nike voorleggen, dat dan kan beslissen hoger te bieden.

Dat de sportkledingmarkt in een dip zit, lijkt ook maar een drogreden. Een belangrijkere vraag is hoe interessant Kim Clijsters is voor een kledingsponsor. Sponsoringpolitiek is namelijk niet gestoeld op liefdadigheid, maar op doordachte criteria, op het van binnen en van buiten screenen van de sport(st)er. De transactie moet immers lonen. Dat maakt bijvoorbeeld dat Reebok 40 miljoen dollar (1,8 miljard frank) gespreid over vijf jaar veil heeft om Venus Williams van opvallende outfits te voorzien. En om specifiek bij Nike te blijven: blijkbaar is Lleyton Hewitt interessanter dan zijn vriendin. Het dragen van de Nike-swoosh levert hem wel een miljardencontract op. Het frappantste voorbeeld is Anna Kournikova. Haar inkomsten uit sponsoring zijn ruw geschat het vijftienvoudige van haar tennisverdiensten. Het dragen van de kledij van Adidas brengt haar per jaar een slordige 6 miljoen dollar op (zowat 264 miljoen frank).

Conclusie: niet alleen prestaties tellen in de marketingpolitiek. Kournikova wacht nog altijd op haar eerste toernooizege en staat met moeite in de toptwintig. Clijsters pakte zondag haar vijfde toernooizege, speelde al een grandslamfinale en is de nummer vijf van de wereld. Uitstraling is dus minstens even belangrijk, en dat criterium is opsplitsbaar in persoonlijkheid en schoonheid. Simpel gesteld: was Kim Clijsters een schoonheidskoningin, dan zou Nike niet twijfelen. Een rebels, niet-kleurloos imago kan ook helpen: daarin heeft Lleyton Hewitt dus een streepje voor op pakweg Gustavo Kuerten en dertig strepen voor op Alex Corretja. En de marketinglui redeneren ook volgens de potentiële achterban: regionale, nationale en internationale uitstraling.

Kim Clijsters komt 'maar' uit het kleine België, maar heeft intussen wel al een naam over heel de wereld, niet in het minst in Japan, waar ze sowieso een fascinatie hebben voor alles wat uit Europa komt. Een rustige wandeling in de straten van Tokio was er laatst voor Kim Clijsters niet meer bij, zegt de vader: "Ik sta versteld van haar populariteit. Het begint extreem te worden. Overal herkennen de mensen haar en vragen om handtekeningen." Lei Clijsters was trouwens blij dat zijn dochter in Tokyo de finale van het dubbelspel niet kon spelen: "Bij winst had ze een Toyota kunnen winnen." Dat is inderdaad een concurrent van Mitsubishi. Nota bene: Kim Clijsters zei gisteren dat ze haar praktisch examen voor haar rijbewijs wil behalen na het toernooi van Filderstadt volgende week. Winst daar levert een zoevend extraatje op: een Porsche.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234