Maandag 17/01/2022

Advertentie van Stad Antwerpen

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Het vernieuwde Antwerpse MoMu zet een duurzame modesector centraal: “Als modeontwerper moet je iets te vertellen hebben”

Aangeboden door
null Beeld MOMU
Beeld MOMU

Geen enkele sector die zich telkens zo snel weet heruit te vinden dan de modewereld. Ook aan de duurzame transformatie was geen ontkomen, en dat beseffen ze in Antwerpen, bakermat van de Antwerpse Zes, als geen ander. Het label ‘designed in Antwerp’ staat vandaag niet alleen voor stijl, het is ook het symbool voor een industrie in verandering.

Walter Van Beirendonck, Dirk Bikkembergs, Ann Demeulemeester, Dries van Noten, Dirk Van Saene en Marina Yee: samen vormen ze ‘De Antwerpse Zes’. De groep leerde elkaar eind jaren ’70 kennen tijdens hun opleiding Mode aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen en zou de Belgische én internationale modewereld op zijn grondvesten doen daveren. In 1986 trokken ze voor het eerst met hun eigen collecties naar de British Designer Show in Londen, de rest is geschiedenis. De invloed van deze ontwerpers is zo groot dat modejournaliste Suzy Menkes later zal verklaren dat zij de stijl van de jaren ’90 mee bepaald hebben.

De Zes zetten Antwerpen op de kaart als modestad. Van Beirendonck: “Sinds de Zes van Antwerpen is de Antwerpse mode uitgegroeid tot een ganse generatie van ontwerpers en creatievelingen verspreid over de hele wereld. Ik vind het geweldig dat onze afgestudeerden trots zijn dat ze in Antwerpen hebben gestudeerd. Ze koesteren die momenten en hechten belang aan het Antwerpse ‘label’.”

“Mode is een spiegel van de maatschappij”
Maar hoe wil Antwerpen zich in de toekomst blijven onderscheiden als modestad? En hoe blijf je als label relevant? Met de campagne ‘Mode 2.021 – Mode/Bewust’ herbekijkt het vernieuwde MoMu de rol van de moderne ontwerper. En net als bij ‘De Zes’ blijft de boodschap van groot belang: als modeontwerper moét je iets te vertellen hebben. Topdesigners Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh, oprichters van het mannenlabel BOTTER en creatief directeurs bij Nina Ricci, zijn zich bewuster dan ooit van die maatschappelijke relevantie. “Mode is een spiegel van de maatschappij. Het is niet meer van deze tijd om kleren te maken zonder reden of een duidelijk idee voor de toekomst. Modebewust zijn betekent dat je je bewust moet zijn van wat er leeft in de wereld, niet alleen in de mode.” Het MoMu dompelt bezoekers onder in het modebewustzijn op alle vlakken: duurzaamheid en mode als industrie in verandering, de lifestyle-betekenis achter ‘modebewust’ en het besef van de belangrijke rol van Antwerpen als modestad. Niet te missen.

Het Antwerpse ModeMuseum wordt feestelijk heropend op zaterdag 4 en zondag 5 september, het openingsweekend dat de start van modefestival ‘Mode 2.021 – Mode/Bewust’ inluidt. Op de Vrijdagmarkt vind je dat weekend de MoMu Markt, waar jong en oud kunnen deelnemen aan gratis creatieve workshops: van kraagjes in textiel en papier tot upcycled T-shirts. Ontdek het volledige programma op https://www.momu.be/nl/mode-2021.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234