Zondag 26/09/2021

Het verlangen als slaapverwekker

Bij Theater De Korre in Brugge zwoegen Antje De Boeck en Dimitri Duquennoy aan Het Verlangen, een voorstelling gebaseerd op de correspondentie tussen Alfred de Musset (1810-1857) en Aurore Dupin, alias George Sand (1804-1876). Een pleidooi voor het gevoel en de onredelijkheid, heet het volgens de makers, voor het streven naar het schijnbaar onmogelijke, voor schoonheid en poëzie.

Op 25 juli 1833 schrijft Musset aan Sand de eerste van een reeks vurige liefdesbrieven. Het is het begin van een stormachtige liefde, waarin beiden zich zonder enige remming - meer op papier dan in werkelijkheid - overgeven aan de grilligheid van hun gevoelens. Amper twee jaar nadien verlaat ze hem voor een arts, moegetergd door zijn seksuele escapades. Alle goede bedoelingen ten spijt werd Het Verlangen een voorstelling waarbij enkel mateloze irritatie het slaapverwekkend effect wat afremt.

Postuum uitgegeven briefwisseling benader ik, net als geredigeerde dagboeken en romantiserende autobiografieën, met de nodige omzichtigheid. Vooral als het zogenaamde libertijnse geflirt van de 19de- en vroeg 20ste-eeuwse culturele beau monde tot onderwerp wordt verheven, ben ik op mijn hoede. Niettemin spreken dandy's en bohémiens tot de verbeelding, bovenal als daar een eigenzinnige bespiegeling over liefde en leven aan te pas komt. Het levert wel eens een onderhoudende film op, maar zelden grote filosofie. Het Verlangen is een gemiste kans om de lacune te bespelen tussen het verhalende faits divers en een zekere levensbeschouwelijke ernst. De regie van Danny Keuppens is - geheel in de lijn van de personages - statisch en afstandelijk, waardoor de tekst sterk op de voorgrond komt. Het podium - met blauw licht, een lange tafel, twee stoelen en een hoop oud papier - baadt in een onderkoelde sfeer. Sand en Musset jagen in eerste instantie een hersenschim na. Hun tegengestelde karakters trekken mekaar aan maar zijn onverzoenbaar. Liefde zoals zij die begrijpen kan alleen bestaan in afwezigheid van de ander, in het verlangen.

Dat gegeven vertaalt zich ook in de bijzondere wijze waarop met de tekst wordt omgegaan: de briefstructuur blijft behouden. De personages staan niet face-to-face in het hier en nu, wat hen in zekere zin ook tot schimmen maakt. Hoewel lijfelijk aanwezig, staan ze tegelijk buiten elke concrete tijd en ruimte. Zij reciteren, als een mengvorm van vertellen en hardop uit het hoofd voorlezen, hun wederzijdse brieven. Soms als was het tegen de ander, soms in het ijle weg. Een origineel vertelstandpunt, maar het verhindert niet dat de boel van meet af aan stilvalt. De voorstelling blijft ongemakkelijk steken tussen de stijve vormelijkheid van de tekst en de wil er een hedendaagse schwung aan mee te geven. In een verkrampte poging om het geheel levendig te houden wordt de tekst af en toe verlucht met 'schoon-Vlaamse' tussenwerpsels als maar allez, serieus hé`. Het 'artistiekerige' gestotter dat vertwijfeling moet aangeven, levert enkel ongeloofwaardigheid op.

De acteurs staan, zitten, ijsberen en roken continu, maar verder is er bijzonder weinig fysieke actie. Bovendien ontbreekt evenwicht. De Boeck doet haar ding zoals altijd helder en met overtuiging en speelt zo ongewild de slecht verstaanbare Duquennoy volledig van de planken. Die hangt meestal, alsof hij zijn tekst nog snel overloopt, onder het mom van romantische dromerigheid mooi te wezen. Overbodige en ellendig lange podiumstiltes met 'sfeermuziek' zorgen ervoor dat elke illusie van tempo finaal onderuit wordt gehaald.

Vicky Laghuwitz

Het verlangen: woe. 19 mei t.e.m. za. 22 mei in Theater De Korre (Brugge). Inlichtingen: 050/33.88.50. Daarna in zaal Rataplan (Borgerhout) op di. 1 en woe. 2 juni. Inlichtingen: 03/235.04.90

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234