Zaterdag 03/12/2022

Het verlammende effect van rode en zwarte auto's

Chauffeurs van rode en zwarte wagens trokken zondag op de Dendermondse Nachtegaallaan vreemde gezichten. Op het moment dat zij een groep jongeren van de Katholieke Studerende Jeugd (KSJ) passeerden, vielen die pardoes languit neer op de stoep. Die handeling paste in de actie van de plaatselijke jeugdbeweging voor een veiliger verkeer voor de zwakke weggebruiker. 'Er zijn toch een aantal piloten op de baan die het gevaar dat een kind in het verkeer loopt niet kennen', zegt jeugdleider Tom September.

Dendermonde

Eigen berichtgeving

Thea Swierstra

Tegen tweeën, zondagmiddag in Dendermonde. Een fris voorjaarszonnetje nodigt uit tot een stevige wandeltocht. Zo niet in de Denderstad. Het centrum ligt er verlaten bij, uitgezonderd de horecagelegenheden. Zondagmiddag is blijkbaar eerder een moment om op café te zitten dan om aan lichaamsbeweging te doen.

Even verderop achter de Onze-Lieve-Vrouwekerk is het een drukte van belang. Een veertigtal KSJ-jongeren van zes tot zeventien jaar en hun begeleiders maken zich op voor een tocht door de stad. In rijen verzamelen ze zich, nagemaakte verkeersborden in de hand. Want dat is hun bekommernis vandaag.

Net zoals verschillende andere jeugdverenigingen in het land doet ook Dendermonde mee aan de nationale Klaksonactie om de situatie van de zwakke weggebruiker onder de aandacht te brengen. Daarbij willen ze ook zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen om die uiteindelijk te kunnen aanbieden aan de Vlaamse regering met het verzoek werk te maken van betere voorzieningen voor fietsers. "Het is goed dat politici momenteel volop bezig zijn met het verkeer, maar wij willen een signaal geven dat wij ons er ook om bekommeren", zegt leider Tom September (22) van de Dendermondse KSJ. "Wij laten dit niet zomaar aan ons voorbijgaan."

Voor jongeren is het bovendien steeds moeilijker om nog te spelen op straat, merkt September op. "Het is niet gemakkelijk om nog een stadsspel te doen met al dat verkeer. Het is een risico om met die kleine kinderen het centrum in te gaan. Ze zijn zo uitgelaten, dan moet je tien ogen hebben."

Maar het gevaar inperken gebeurt niet enkel door zelf op te letten. Ook de automobilist kan daar fors toe bijdragen. "Met onze actie willen we dan ook zeggen: 'Opletten, er lopen kinderen op straat.' Er rijdt toch een aantal piloten op de weg die het gevaar van een kind in het verkeer niet kennen", weet September.

Rond twintig over drie gaat de Dendermondse KSJ eindelijk tot actie over. Een hels lawaai producerend met trommels, ratels en fluitjes en gewapend met namaakgebods- en -verbodsborden, -zebrapaden en -stoplichten zet de groep koers richting de drukke Nachtegaallaan. Gealarmeerd door het kabaal gluurt een handvol senioren vanachter het gordijn in hun appartement door het raam. Tijd voor een eerste ludiek spel. "Zien wij een rode auto, dan gaan wij gezamenlijk op onze rug liggen. Komt er een zwarte wagen, dan gaan we op de buik liggen", roept leider Christoph Moens.

Moens heeft zijn woorden nog niet uitgesproken of daar passeert de eerste rode wagen al. Iedereen laat zich prompt neerploffen op de stoep. De rode auto remt abrupt en de twee passagiers kijken verschrikt door het rechterzijraam. Na wat getoeter rijdt de wagen toch maar verder. Wanneer er vervolgens een zwarte auto passeert ligt iedereen op zijn buik. Behalve één jongetje dan. "Dat was een blauwe auto", vindt hij. "Nee, een zwarte. Die erna was een blauwe", zegt een van de leiders.

Het is soms inderdaad moeilijk vast te stellen of een auto nu zwart, donkerblauw, donkergroen of donkergrijs is. Maar het is verbazend hoeveel zwarte en rode wagens er rondrijden in België. Om de haverklap ligt de groep languit op straat. Maar na tien minuten houden de meesten het voor bekeken. Nog maar een iemand ligt op zijn buik bij het zien van een zwarte auto. Christoph beslist dan ook om de regel te laten vallen.

Vervolgens is het de bedoeling om zoveel mogelijk automobilisten te doen toeteren. De jongeren die in het bezit zijn van een kartonnen bord met de tekst 'Toet, toet' stellen zich zo zichtbaar mogelijk op aan de kant van de weg. Een motorrijder legt het verzoek uit als extra gas geven en stuift weg, maar elke chauffeur die het verzoek keurig opvolgt kan rekenen op gejuich. Maar ook dit spel werkt maar kort. "Allez, toeter", roept een jongen, maar het haalt niets uit.

Na wat verkeersspelletjes op een groot en leeg parkeerterrein zet de groep koers naar het park. Om de straat te kunnen oversteken legt een van de jongeren langwerpige witte stukken karton op de weg. Het is hun eigen zebrapad en het werkt. Braaf blijven de automobilisten wachten. De achtjarige Inge Vervaet probeert intussen een groot rond bord met een rode rand mee te zeulen. Ze gaat er bijna helemaal achter verstopt. "Het betekent: Je mag niet doorrijden, of zoiets. Of pas op, voorzichtig zijn in deze straat."

Maar de KSJ komt niet enkel op straat om ludiek actie te voeren. Vandaar dat een handvol KSJ'ers al tijdens de spelletjes de stad in zijn getrokken om handtekeningen te verzamelen, onder het motto 'Wat een pech, KSJ-KSA-VKSJ speelt op de weg'. Na een halfuurtje heeft de Dendermondse jeugdbeweging zeventigtal al een zeventigtal. Maar dat is blijkbaar nog niet genoeg. Na het bezoek aan het park gaan ze weer op handtekeningenjacht.

Dat valt evenwel niet mee op zo'n rustige zondagmiddag. "We weten het. Maar wij hebben onze activiteiten nu eenmaal op zondag. Misschien een beetje spijtig", vindt September. "Maar andere bewegingen zijn gisteren al op straat geweest. Die zullen meer volk bereikt hebben", vergoeilijkt hij.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234