Vrijdag 07/05/2021

Vier vragen aanJorg Snoeck

Het verhaal van Mega World, het vroegere Blokker, is uit: ‘Het einde van een tijdperk’

Mega World was niets meer dan een
Mega World was niets meer dan een "sterfhuisconstructie", stelt Jorg Snoeck.Beeld ID / Tine Schoemaker

Mega World is failliet, nog geen jaar na de overname van Blokker, zo besliste de ondernemingsrechtbank van Mechelen dinsdag. Volgens Jorg Snoeck (RetailDetail) is het de kroniek van een aangekondigde dood. ‘Maar het blijft een regelrechte schande.’

In februari pas nam Mega World de 123 Belgische winkels van Blokker over. Hoe is het zo snel zo fout kunnen gaan?

“Ik denk dat iedereen in de sector zag dat het er vanaf dag één niet erg koosjer aan toe ging, dat is toen ook luidop gezegd. De nieuwe eigenaar (Dirk Bron, MIM) kreeg maar liefst 5 miljoen euro toegestopt voor de overname, maar vandaag staat het bedrijf achter op alles waar je maar achter op kan staan. Het heeft bijvoorbeeld geen euro RSZ-bijdrage geleverd. Waar is dat geld dan naar toe gegaan?”

“De vakbonden stellen luidop de vraag: is die 5 miljoen euro eigenlijk wel ooit in Mega World beland? Er is een reële kans van niet, maar dat zal het strafrechtelijk onderzoek moeten uitwijzen.”

Is Mega World ooit iets meer geweest dan kunstmatige beademing? Blokker was al structureel verlieslatend.

“Van alle Blokker-winkels in België was er inderdaad maar één rendabel, en ook dat was tegen het einde van het jaar al niet meer het geval. De overname is in mijn ogen dan ook nooit iets meer geweest dan een sterfhuisconstructie. Men heeft de overgebleven stocks aan dumpingprijzen weggeduwd onder een andere naam, om de merknaam Blokker zoveel mogelijk te vrijwaren. Eric Bron is voor de kar gespannen als gezicht van de dekmantel. Hij had op dat vlak al zijn sporen verdiend.

“Er rust wat mij betreft ook een gigantische verantwoordelijkheid op de verkopers. De familie Blokker heeft eerst de boel in stukken gesneden en doorverkocht aan Michiel Witteveen, die het op zijn beurt van de hand heeft gedaan aan iemand met een serieus verleden. Het ergste is nu dat er 650 mensen de kerstperiode in moeten zonder job. Wellicht hebben zij er ook nooit in geloofd, maar het blijft een regelrechte schande.”

Waren die jobs te redden, mits een andere aanpak?

“Sowieso hadden ze in het aantal winkels moeten snijden, dat is nu eenmaal de realiteit waarin we ons vandaag begeven. De huishoudapparaten die Blokker verkoopt, vind je vandaag overal en meestal ook goedkoper. Met een AliExpress kan je niet concurreren.

“Volgens mij kon het wel goed gekomen zijn als de merknaam Blokker was behouden, en het bedrijf was getransformeerd naar een soort Coolblue door fel in te zetten op de dienstverlening. Op dat vlak lag er zelfs een grote opportuniteit in deze crisis. Nu er steeds meer mensen thuiswerken wordt er ook geïnvesteerd in die thuissituatie. Blokker had kunnen zeggen: daar zijn wij de perfecte partner voor.”

Het verhaal van Blokker, toch een gevestigde naam, lijkt nu definitief uit ons land te verdwijnen. Jammer?

“Het is het einde van een tijdperk dat zich laat lezen als: ‘we gaan allerlei producten voor iedereen maken’. Een gigantisch assortiment, dat trekt gewoon niet meer aan in een winkel. En het is al lang niet meer de plaats waar je de laagste prijs kan aanbieden.

“De ironie wil trouwens dat het petekind van Jaap Blokker ooit voorstelde om Bol.com aan te kopen, maar Blokker geloofde niet in ‘het internet’. Dat was een ontzettend grote fout. Als het ergens verkeerd is gegaan, dan misschien wel daar.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234