Zaterdag 31/07/2021

Het tv-voorjaar in negen trends

undefined

2 De kijker betaalt

Wie tv wil kijken moet daarvoor betalen, dat is al jaren zo. Maar naast de euro’s die je elke maand moet overmaken aan Telenet, Belgacom en consortenFlikken te komen draaien. Sindsdien reserveerden onder andere Brussel, Oostende, Antwerpen, Kortrijk, Hasselt en zelfs Koksijde een deel van hun opgehaalde belastingcenten om een of andere serie op hun grondgebied te laten draaien. En televisiezenders hebben nog een aantal manieren gevonden om in de portemonnee van de kijker te zitten. In heel wat programma’s wordt tegenwoordig om de mening van die kijker gevraagd, alleen moet die daar wel telkens een dure sms voor over hebben. Ook de mogelijkheden om programma’s die je gemist hebt te herbekijken of bepaalde afleveringen op voorhand te zien worden steeds verder uitgebreid. Heel erg handig, maar wie er frequent gebruik van maakt ziet de rekening wel aardig aantikken.

1 Fictie scoort

Eén blik op de kijkcijfers van series als De smaak van De Keyser, Flikken en Van vlees en bloed zegt genoeg; wie in Vlaanderen bovenaan in de kijkcijfertabellen wil staan, moet fictie programmeren. Die fictiereeksen van eigen bodem scoren al een aantal jaar uitzonderlijk goed. Dankzij dat soort reeksen is de zondagavond van Eén een oninneembare vesting. Maar dit voorjaar kwam daar nog een extra dimensie bij. De smaak van De Keyser bewees dat de gemiddelde televisiekijker ook een serie met een wat ingewikkelder verhaallijn kan smaken en dankzij Van vlees en bloed weten we nu dat fictie ook op een doordeweekse dag een miljoenenpubliek kan aantrekken. Niet alleen de prestigeprojecten van de VRT profiteerden mee van de fictiehype. Ook de soaps Thuis - pieken tot 1 miljoen - en Familie - gemiddeld 800.000 kijkers - deden het uitstekend. Nog op vtm deden ook Aspe en de sitcom Jes het zeker niet slecht. En terwijl in het verleden buitenlandse series enkel werkten wanneer er een fikse hype rond werd gecreëerd - denk 24, Lost, Prison Break - lieten zowel VT4 met The Mentalist als 2BE met Lie to Me meer dan behoorlijke cijfers optekenen.

4 Bekende merken doen het goed

In tijden van crisis grijpt de consument graag terug naar de hem of haar vertrouwde merken. En blijkbaar is dat ook op televisiegebied het geval. De slimste mens, Mijn restaurant, Huizenjacht, De Pappenheimers, Temptation Island... de smaakmakers van dit voorjaar zijn stuk voor stuk bekende formats. Voor nieuwkomers, met uitzondering dan van de fictieprojecten, was het heel wat moeilijker om zieltjes te winnen. Denk maar aan de moeizame start voor The One Man Show op Eén, het floppen van Het hotel op VT4 en Op zoek naar Maria, dat op vtm nooit echt kon begeesteren. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen: Mercator kon op Eén geregeld de kaap van 1 miljoen kijkers ronden en ook Hello, Goodbye deed het in de vooravond van vtm verre van slecht.

3 2BE heeft eindelijk zijn publiek gevonden

Programmadirecteurs Laurens Verbeke en Jan Segers gaven het begin dit jaar nog toe: de herlancering van 2BE, de tweede zender van de VMMa, was geen succes. Maar na dit voorjaar lijkt het kleine broertje van vtm nu toch een eigen doelpubliek gevonden te hebben: de echte man. Een voortrekkersrol was daarbij weggelegd voor M!LF, het programma van komiek Philippe Geubels en acteur Jan Van Looveren. Hun kruistocht tegen de nieuwe man haalde in de doelgroep 18-44 een marktaandeel van 18,7 procent en de finale-aflevering deed het met 355.000 kijkers naar 2BE-normen uitstekend. Niet verwonderlijk dus dat ze aan de Medialaan op dat succes verder willen bouwen. Er werd in allerijl een tweede seizoen van M!LF besteld en sinds kort programmeert 2BE ook M!LF-films: typische mannenfilms die telkens worden ingeleid door oppermannen Van Looveren en Geubels. Een échte man houdt natuurlijk ook van voetbal, en ook daarvoor is hij bij 2BE aan het juiste adres. De halve finales van de Champions League scoorden al heel goed en voor de finale tussen Barcelona en Manchester United stemden 787.000 kijkers op 2BE af.

7 Bij SBS Belgium is niets nog wat het was

Televisie mag dan al een dynamisch medium zijn, bij SBS Belgium, het moederbedrijf van VT4 en Vijftv, was er de voorbije maanden wel heel veel beweging. Vorig jaar, na het wegpromoveren richting Finland en Roemenië van gedelegeerd bestuurder Ricus Jansegers, kwam een volledig nieuwe ploeg aan het bewind. Stefan De Keyser, de voormalig financieel directeur, moest komen depanneren en riep daarvoor de hulp in van Koen Taghon, die bij SBS programmadirecteur werd. De Keyser voerde een herstructurering door en zette elf mensen en even later ook Goedele Liekens op straat. En nog was het niet gedaan. De Keyser werd afgelost door Thierry Tacheny, de broer van RTL-baas Freddy Tacheny, en Taghon hield het na amper een paar maanden als programmadirecteur voor bekeken. Een officiële reden voor dat vertrek werd niet gegeven, maar het is geen geheim dat Taghon zich enorm stoorde aan het gebrek aan budgetten. Vorige maand dan maakte Patrick Tillieux, de Belgische nummer twee bij ProSiebenSat.1, het moederbedrijf van SBS, bekend dat hij het bedrijf zou verlaten. Als gevolg daarvan zit op het Munchense hoofdkwartier van ProSiebenSat.1 nu niemand meer die een band heeft met de Belgische vestiging. En dat kan verstrekkende gevolgen hebben. Stel dat ProSiebenSat1. zich binnenkort door de crisis genoodzaakt ziet een aantal afdelingen te verkopen, dan maken VT4 en Vijftv minstens evenveel kans om in de etalage te belanden als de Finse en Roemeense zenders waar Jansegers momenteel het mooie weer maakt.

9 De fragmentatie van het televisiepubliek is een mythe

Het wordt al jaren voorspeld: de explosieve toename van het aantal - digitale - tv-zenders in combinatie met de doorbraak van digitale televisie - waardoor het steeds makkelijker wordt om uitgesteld te kijken - betekent het einde van de grote televisiepublieken. Op 5 februari werd die voorspelling definitief naar de prullenmand verwezen. Toen was de laatste aflevering van Van vlees en bloed goed voor bijna twee miljoen kijkers. De finale van De slimste mens deed het diezelfde avond zelfs nog 150.000 kijkers beter. Ongelooflijke cijfers die Eén meteen de best bekeken televisieavond ooit bezorgden. “Veel tv-makers geloofden dat het anno 2009 niet meer mogelijk was om twee miljoen kijkers te halen”, reageerde Jean Philip De Tender, netmanager van Eén. “Maar het blijkt dus toch te kunnen.” Ook vtm bewees deze week, met anderhalf miljoen kijkers voor de finale van Mijn restaurant, dat het nog steeds mogelijk is om een grote massa kijkers voor een programma warm te maken.

Met BeTV komt een nieuwe speler het voetbalveld op

Als de strijd om de voetbalrechten de voorbije jaren al hard werd gespeeld, dan belooft die vanaf nu nog net iets feller te worden. De betaalzender BeTV, zowat de Waalse tegenhanger van Prime, is immers vastbesloten zich voortaan in het strijdgewoel te mengen. En dat het hen menens is, bewezen ze toen Anderlecht en Standard op zoek gingen naar een sponsor voor hun titelstrijd. BeTV deed een monsterbod van 1,2 miljoen euro, meer dan er ooit voor een Belgische wedstrijd werd betaald, en ging met de uitzendrechten voor de testmatchen lopen. BeTV wil zijn klanten het allerbeste wat er op voetbalgebied te zien is, kunnen aanbieden. Nu al zijn de duels van de Champions League en de UEFA-Cup op BeTV te zien. Maar ook de Belgische competitie blijft niet buiten schot, zo bleek toen de rechten voor de testmatchen werden geveild. Voorlopig is er voor BelgacomTV geen vuiltje aan de lucht: de uitzendrechten voor de Jupiler League zijn nog twee seizoenen hun exclusieve eigendom en met de vernieuwde competitieformule behoren testwedstrijden - waarvan de rechten apart worden verkocht - niet meer tot de mogelijkheden. Maar na het affluiten van de competitie 2010-2011 dreigen ze aan BeTV een wel héél taaie klant te hebben.

5 ‘LouisLouise’ is ‘Sara’ niet

Eind vorig jaar zag het er nog naar uit dat de vtm-telenovela LouisLouise een waardige opvolger voor Sara zou worden. De kijkcijfers in die eerste maanden waren vergelijkbaar met die van Sara. Bovendien bleek LouisLouise, nog meer dan Sara, een jong publiek aan te spreken, wat heel belangrijk is voor een commerciële zender. In december nog lieten ze aan de Medialaan trots weten dat LouisLouise in de commercieel aantrekkelijke doelgroep tussen 15 en 34 jaar bijna de helft van de kijkers bereikte. Maar dit voorjaar begon het programma te slabakken. Niet dat de kijkcijfers plots een enorme duik namen, maar in tegenstelling tot wat met Sara gebeurde, gingen ze ook niet meer de hoogte in. Terwijl Sara vorig jaar in de maanden april en mei geregeld ruim 600.000 kijkers en een paar keer zelfs meer dan 700.000 kijkers wist te boeien, moest LouisLouise het met 300.000 en heel af en toe eens 400.000 kijkers stellen. Al is het misschien nog te vroeg om de telenovela helemaal af te schrijven. Sara werd vorig jaar pas echt een hype toen het programma begin juni naar primetime verschoof. En dat is exact wat ze bij vtm deze week met LouisLouise hebben gedaan. En met succes. Op de dag van de finale van Mijn restaurant klokte de telenovela af op 1.092.000 kijkers, een dag later scoorde het programma met 768.325 kijkers nog steeds goed. Bij vtm blijven ze alvast in hun telenovela’s geloven. De opnames voor David, de opvolger van LouisLouise, zijn al gestart.

8 Vlaams digitaal zenderpakket blijft uitbreiden

Digitaal kijken wordt steeds aantrekkelijker. Niet alleen biedt zo’n digitaal abonnement een boel interactieve voordelen, je krijgt er ook steeds meer extra zenders bij die voor analoge kijkers niet beschikbaar zijn. Dit voorjaar kwamen gameszender GunkTV - enkel te bekijken via Telenet - en Acht, dat zich vooral op buitenlandse kwaliteitsseries als The Sopranos richt, zich bij het Vlaamse zenderpakket voegen. Telenet, dat GunkTV financiert, hoopt dat hun zender het succes van buitenlandse gameszenders kan evenaren, Acht op zijn beurt mikt vooral op inkomsten uit video on demand. Omdat beide zenders nog maar pas zijn opgestart, is het nog te vroeg om uitspraken te doen over hun slaagkansen. Niet alleen het digitale zenderlandschap is in beweging. Telenet liet onlangs weten op zoek te zijn naar twee interessante tv-projecten die na de zomer een plaats op de kabel zouden krijgen. Telenet wil trouwens ook het internationale analoge zenderaanbod herbekijken. Het kabelbedrijf overweegt een aantal buitenlandse publieke omroepen voor hun commerciële collega’s in te ruilen.

6 De Pax Media was nooit stabieler

Nooit eerder was de liefde tussen de VRT en de VMMa, de twee grote spelers in televisieland, zo groot. Het bewijs daarvan werd in het weekend van 9 en 10 mei geleverd. Die 9de mei maakte Het Laatste Nieuws bekend dat Tom Boonen alweer aan de cocaïne had gezeten. Zowel vtm als VRT trokken spoorslags richting Balen, maar enkel de VRT-ploeg mocht ten huize Boonen een interview doen. Toch dook het bewuste interview, ontdaan van het Eén-logo, in Het Nieuws van vtm op. In vroegere tijden zou dat ruimschoots hebben volstaan voor een full blown media-oorlog, maar zo ver kwam het deze keer niet. De VRT-nieuwsredactie dreigde even met een klacht tegen hun commerciële collega’s maar na een telefoontje tussen Peter Quaghebeur, directeur-generaal van de VMMa, en Dirk Wauters, gedelegeerd bestuurder van de VRT, ging de storm al even vlug liggen als hij opgestoken was. Het is duidelijk: de VMMa en de VRT hebben elkaar gevonden in hun verweer tegen de steeds groter wordende macht van operatoren als Belgacom en Telenet. Die wederzijdse liefde blijkt ook uit de programmaschema’s van beide zenders. Toen de VRT in het begin van het jaar uitpakte met kijkcijferkanonnen als De slimste mens en Van vlees en bloed, zetten ze daar bij vtm niets tegenover. En toen ze aan de Medialaan daarna Mijn restaurant in stelling brachten, liet de VRT begaan. De twee grote jongens verdelen het overgrote deel van de koek onder elkaar en willen dat duidelijk graag nog een hele tijd blijven doen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234