Dinsdag 18/02/2020

Het tanende succes van een zeemzoeterig genre

Zijn de dagen van de ooit zo populaire chicklit geteld? Je moet het haast gaan geloven. In Groot-Brittannië becijferde het vakblad The Bookseller dat de verkoopcijfers van tenoren in het genre zoals Jody Picoult onlangs met zowat 20 procent de dieperik in zijn geduikeld. Bij ons loopt het (nog) niet zo'n vaart.

Ooit leek het een instant wonderrecept. Plaats een stilettohak en wat lippenstift tegen een zeemzoeterig decor op een boekencover en je roman vloog zomaar van de winkelplanken. Chicklit werd - in het kielzog van Helen Fieldings Bridget Jones's Diary - een onvervalst succesnummer, een natte droom voor marketeers. Hardwerkende jonge singledames, eeuwig op zoek naar de perfecte man, het scenario kende oneindig veel varianten. Maar spoedig degenereerde het genre, met een sliert inferieure auteurs die de markt verpestten. Nu lijkt het liedje stilaan uitgezongen voor de vlot weglezende vrouwenliteratuur met zijn romantisch tintje.

E-boeken

De verkoopcijfers van topauteurs in de branche als Jody Picoult, Marian Keyes, Veronica Henry, Catherine Alliott of Jill Mansell zijn de voorbije periode met 20 procent gedaald. Marian Keyes, wiens recentste boek The Brightest Star in the Sky sinds februari 260.000 keer over de toonbank ging, zag haar verkoop met 42 procent achteruitgaan. Jodi Picoult moest vaststellen hoe haar verkoopcijfers met Harvesting the Heart zelfs gewoonweg gehalveerd werden. Veronica Henry verkocht nog amper 16.479 exemplaren van haar The Birthday Party, een minverkoop met 71 procent. The Bookseller merkt wel op dat de algemene boekenverkoop in Groot-Brittannië ook met 8 procent is geslonken.

De flinke knauw in de cijfers zou te wijten zijn aan het feit dat vooral de supermarkten het aantal chicklit-titels in de rekken drastisch heeft beperkt. En ook de e-boekenverkoop speelt het segment danig parten. Britse literaire experts gaan ervan uit dat lezers de identiek gestroomlijnde sex-, shoes- en shoppingverhalen, die uitgevers naar voor pushen, stilaan links laten liggen. Ten voordele van meer complexe, psychologisch meer ambitieuze romans van vrouwelijke schrijfsters. Andere reden is dat vrouwen minder geneigd zijn om boeken te downloaden. Onderzoekster Martin Higgins van The Bookseller: "Vooral thrillers en misdaadromans worden gedownload, wat dus suggereert dat vooral mannen dit doen."

Kathy Lette, die er prat op gaat het genre tweëntwintig jaar geleden te hebben uitgevonden, verwelkomt nu de zwanenzang van de chicklit. "De markt is overladen met tweedehandsschrijverij. En waarom moet chicklit steeds weer zo'n foeilelijke omslagen krijgen? Schrijvers die over mannelijke kwesties sociale satires schrijven zoals Nick Hornby en David Nicholls, worden al gauw met Tsjechov vergeleken. Vrouwelijke schrijfsters krijgen roze covers en worden gepatroneerd." En Eithne Farry, boekenchef van de Britse Marie-Claire, wijst met de vinger naar de marketingmachines. "Chicklit is een misprijzende term geworden. Nochtans zijn een aantal van die boeken waarop taartjes en modieuze schoenen prijken, binnenin helemaal niet zo frivool."

Bij ons lijkt de verkoop van chicklit voorlopig nog amper van zijn pluimen te verliezen. "Het valt hier allemaal nogal mee", zegt Esther van Lierop van The House of Books. Die uitgeverij grossiert in het genre en brengt in de Lage Landen nog steeds veel nieuwe titels in roulatie. "Natuurlijk gaat de algemene boekenverkoop achteruit en lijdt de chicklit daar ook onder. Maar onze inkopers merken nauwelijks een terugval in het genre, het gaat zelfs bijzonder goed, toppers als Sophie Kinsella trekken nog steeds flink aan. Wel is het zo dat de term lang niet meer zo'n positieve uitstraling heeft." Misschien dan toch de suggestie van Isobel Okenhead van uitgeverij Hodder & Stoughton overnemen? Die pleit ervoor om chicklit 'relatiefictie' te gaan noemen, in een poging om de meubels te redden.

Esther van lierop (The house of books):

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234