Dinsdag 12/11/2019

Portret

Het systeem leek niet in deze Limburger te geloven. Nu bestormt hij de modewereld

De jonge Genkse ­ondernemer Dogan Ercan richtte met enkele vrienden een succesvol ­modemerk op. ­Hij wordt een positief rolmodel voor ­jongeren uit probleem­wijken. Beeld RV

Het systeem leek niet in ­de Genkse Dogan Ercan (21) te geloven. Een jonge gast die­ een kledinglijn wilde opstarten, van nul ­af aan? Maar vandaag staat hij er toch, met internationaal modemerk Dèscy.

Al in zijn tienerjaren ontpopte Dogan Ercan zich tot topondernemer. Toen hij veertien was, verkocht hij tweedehandsproducten, voornamelijk smartphones. “Ik verdiende goed zakgeld, maar leerde vooral onderhandelen en producten op de markt te ­brengen.”

Op zijn achttiende was Ercan klaar voor het echte werk. In een Facebook-groep met vijftien vrienden uit de probleembuurt Nieuw Sledderlo in Genk deelde hij een oproep: “Vanavond om zeven uur vergaderen in de moskee. Ik wil nadenken over het opstarten van een onderneming. Iedereen met interesse: kom af.” Die avond zat hij het eerste halfuur alleen in de moskee, vertelt Ercan: “Maar uiteindelijk zijn mijn maten Eyup Demir en Samir Jaafar komen opdagen.”

Lees ook: Dit zijn de nieuwe rolmodellen

Na even pingpongen wisten de jongens dat ze een kledingmerk ­wilden uitbouwen. “We lopen graag modieus rond, dus die keuze was snel gemaakt”, zegt Ercan. “Maar we wilden ook out of the box gaan. Van Turken verwachten Belgen dat ze een kebabzaak openen of houthandelaar ­worden, niet dat ze een kledinglijn opstarten.”

Niet opgeven

Dèscy was gelanceerd. “De eerste letters van Dogan, Eyup en Samir. Plus -cy om het sexy te laten klinken.” Met 6.000 euro op zak – al hun spaargeld – trokken ze naar Turkije om op zoek te gaan naar een producent. “Niemand geloofde in ons”, zegt Dogan. “Ook onze ouders niet. Dat deerde ons niet. We waren extreem gemotiveerd, falen was geen optie.”

Het hoofdkwartier van het drietal werd een armtierige hotelkamer in Turkije. Van daaruit zochten ze producenten. “Van ’s ochtends tot ‘s avonds gingen we op prospectie. We bezochten talloze bedrijven”, vertelt Ercan. “Maar telkens kregen we het deksel op onze neus. ‘Hier beginnen we niet aan, jullie zijn te jong’, zeiden ze.”

Teleurgesteld keerden ze terug naar België. “We zagen het niet meer zitten, maar onze vriend Ahmed Cetin – nu financieel manager bij Dèscy – heeft ons opgepept om niet op te geven. We zijn hem er nog altijd dankbaar voor, want na zes maanden hebben we toch een producent gevonden.”

Lees ook: "Mijn mama zei: 'Hotelschool, daar geraak je nergens mee.' Nu werk ik bij Peter Goossens" (+)

In twee weken tijd was de eerste collectie uitverkocht. “Dankzij een uitgekiende reclamestrategie op onze Instagram- en Facebook-pagina’s vonden mensen gemakkelijk hun weg naar onze webshop. Ons concept sloeg ook aan. We maken ‘koppelkleren’, hippe tenues voor koppels met matchende opschriften zoals ‘Romeo & Juliet’ en ‘King & Queen’.

Het duurde niet lang vooraleer Dèscy een tweede, veel ruimere ­kledinglijn kon voorstellen. “Die was na een maand uitverkocht”, zegt Dogan. “Voor onze derde collectie kwamen de aanvragen dankzij onze honderdduizenden volgers op sociale media van overal. In Turkije worden onze ontwerpen zelfs al nagemaakt.”

De eerste jaren wist niemand dat Dogan en zijn vrienden achter het merk zaten. “Onze wijk Nieuw Sledderlo heeft niet altijd de beste reputatie gehad. Als we in het nieuws kwamen, ging om het criminaliteit. Sledderlo werd Nieuw Chicago genoemd. We wilden niet dat ons merk onder die vooroordelen zou lijden.”

Supersterren

Dèscy wil nu de hele wereld veroveren. Bijna letterlijk, met een vestiging in elke hoofdstad. En daar stopt het niet. “Dankzij Dèscy hebben we echt de ondernemersmicrobe te pakken”, zegt Dogan. “We hebben drie Escape Rooms in Genk, Hasselt en Brussel uitgebouwd, twee horeca­zaken in Hasselt en Lanaken en een eigen marketingbureau. We richten iets op, nemen goed personeel aan en dan runt het zichzelf.”

Dogan en zijn vrienden zijn nu een soort van supersterren in Limburg. “We verdienen niet enkel geld, maar zijn ook een voorbeeld voor de jeugd”, zegt hij. “We nemen mensen in dienst die moeilijk werk kunnen vinden. We willen echt een meerwaarde creëren voor de maatschappij.”

Onze maatschappij verwaarloost nog te veel talent, besluit Dogan. “Maar als het systeem je niet steunt, moet je leren zeggen: fuck it, we hebben jullie niet nodig. We maken het zelf wel waar. Als je hard werkt en in jezelf gelooft, kan niemand je tegenhouden.”

Het merk Dèscy brengt onder meer kleren met ­matchende opschriften voor ­koppels uit. Beeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234