Dinsdag 19/10/2021

Het sportieve imago van de Peugeot 206

Sinds de Ronde van Corsica van enkele weken geleden, de zesde wedstrijd van het seizoen 1999, doet Peugeot weer mee aan het wereldkampioenschap rally's. Met torenhoge ambities, want de Franse constructeur zou graag een vervolg breien aan de zegereeksen uit het midden van de jaren '80. De 205 T16 veroverde toen twee opeenvolgende wereldtitels, met Ari Vatanen in 1985 en Timo Salonen in 1986. Peugeot legde zich daarna toe op de autosport op gesloten omlopen, met een wereldtitel bij de sportwagens in 1992 en een overwinning in Le Mans in 1993 als fraaiste resultaten. Het Formule 1-avontuur dat daarop volgde, leverde nog geen successen op. De voorbije jaren maakte het merk ook al een bescheiden comeback in de internationale rally's, met de enkel op de voorwielen aangedreven 306 WRC. Wie wil meestrijden voor de wereldtitel, moet echter over vierwielaandrijving beschikken. Dat doet de 206 WRC nu wel en bij Peugeot droomt men al luidop van een nieuwe wereldtitel in 2000 of ten laatste toch in 2001.

De sympathieke 206 GTi moet de link leggen met de serieproductie, ook al zijn er mechanisch nauwelijks nog gelijkenissen tussen het rallymonster van 300 pk en het 137 pk-autootje dat in de toonzalen van de dealers staat. Maar om de klant op zijn minst de indruk te geven dat er een direct verband is, werd nu ook de GT aan het gamma toegevoegd. Die heeft dezelfde tweelitermotor als de GTi, maar hij werd wel verpakt in een heel wat opvallender koetswerk. Zo kreeg hij grote schildbumpers, die de auto net iets langer dan vier meter maken. Dat is ook vereist door het rallyreglement, dat stelt dan een wedstrijdauto en het er voor de homologatie van afgeleide seriemodel minstens vier meter lang moeten zijn. De voorbumper heeft een grote luchthapper, die het sportieve karakter nog eens extra benadrukt. Ook de fraaie lichtmetalen velgen met een diameter van 16 duim moeten het hart van de liefhebbers sneller doen slaan. Net als de GTi heeft de GT vier schijfremmen, een ABS, twee airbags en een luxueuze uitrusting. Peugeot voegde er ook nog zijdelingse airbags, hoofdsteunen op de achterbank en een cd-wisselaar in de koffer aan toe. Er worden van de GT slechts 4.000 exemplaren gebouwd. Ze kosten 719.000 frank (17.824 euro).

(AD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234