Zaterdag 04/04/2020

Het spoor

Wat is er aan de hand?

Zwaar tegen de zin van de bonden heeft de spoordirectie eenzijdig maatregelen doorgedrukt om het personeel harder te laten werken. Tegelijk is de dotatie teruggeschroefd en vraagt de regering in haar hervormingsplan dat de productiviteit elk jaar met 4 procent stijgt. Gevolg: 6.000 banen weg tegen 2018, harder werken met minder middelen. In januari steeg de stakingskoorts naar ongeziene hoogte. Liefst vijf dagen zou het spoor worden lamgelegd. Uiteindelijk bleef het bij twee en staakten enkel de Franstalige vakbonden. De directie en de bonden - behalve de socialistische spoorbond - kwamen achteraf overeen dat de volgende drie jaar 2.000 in plaats van 6.000 jobs zullen verdwijnen. Stakingen zijn niet van de baan: op 24 juni legt de socialistische spoorbond alweer het werk neer. Specifiek valt het schrappen van de 38 urenweek slecht.

Hoe lang sleept het al aan?

Al sinds de regering-Michel in het zadel zit, laten de spoorbonden zich horen. Maar volgens spoorwegjournalist Herman Welter hebben ze altijd al gestaakt tegen elke hervorming.

Hebben stakers een punt?

Vakbonden moeten vechten voor de werkgelegenheid. "Maar de meeste NMBS-personeelsleden zijn statutair benoemd en worden niet zomaar ontslagen", zegt Welter. "Ze krijgen misschien wel een andere functie of kunnen vroeger met pensioen gaan." Schermen met ontslagen is dus niet fair. "Waarom zijn ze zo bang voor verandering? De mensen in het veld moeten daarom niet verminderen, wel het waterhoofd van de spoorwegen dient aangepakt."

Waarom raakt het niet opgelost?

Volgens de vakbond omdat er geen goed sociaal overleg is. "Als het overleg een schertsvertoning is, moet men niet verbaasd zijn dat er sociale onrust is", zegt Luc Piens (ACV). Welter wijst dan weer op een gebrek aan politieke moed. "De ministers moeten een duidelijke visie op mobiliteit ontwikkelen. Tot nog toe is er altijd wat gerommeld in de marge. De politiek heeft de problemen dan ook te lang laten aanslepen, zodat er nu plots enorme ingrepen nodig zijn." Tegelijk: zodra dat er verandering is, steigeren de bonden.

Wat moet er veranderen?

De regering ziet heil in een minimale dienstverlening bij het spoor. Ze legde dat ook vast in haar regeerakkoord. "Hoe ga je dat uitwerken?", vraagt professor Stakingsrecht Patrick Humblet (UGent) zich af. "Mensen moeten wel nog altijd de kans hebben om te protesteren. Op de sporen staan en wegblokkades opwerpen zijn al strafbaar."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234