Maandag 28/09/2020

Het slechte huwelijk van Vlamingen en Walen

Ondanks de aangrijpende finale is dit echtscheidings-drama onvoldoende uitgewerkt

drama l eigentijdse medea-bewerking in folie privéeHH

Luc Joris

Brussel

Van onze medewerker

Luc Joris

Folie privée is een goedkope Waals-Vlaamse coproductie over een huwelijk dat op zijn laatste benen loopt, en een beetje over het slechte huwelijk van de cultuurgemeenschappen in dit land.

De digitale camera zorgt voor heel wat productionele rek bij no-budgetfilms. Folie privée, een eigentijdse, door Dogma geïnspireerde variant op Medea van Euripides, is bijvoorbeeld in acht dagen opgenomen met een budget waarvoor ze in Hollywood hooguit een koffietafel dekken. De ruwe schoudercamera dicteert de look van dit hyperrealistische relaas van een scheiding.

De jonge moeder Pascale (Catherine Salee) heeft besloten haar man Jan te verlaten en een nieuw leven te beginnen met haar nieuwe vriend Didier (Vincent Cabayn). Jan (Kris Cuppens) heeft beloofd dat hij weg zal gaan en dat Pascale de voogdij over hun zevenjarig zoontje Thomas (Mathias Wertz) krijgt. Op het laatste moment verandert hij echter van gedacht en weigert hij te scheiden en het huis te verlaten, ondanks het akkoord dat hij bij de advocaat ondertekend heeft. "Kun jij leven zonder mama? Ik ook niet", zegt hij tegen Thomas.

De film speelt zich af in één herfstige dag en begint op het moment dat Pascale en Thomas op de verbouwde hoeve in Grand-Halleux toekomen en tot hun verbazing Jan nog in bed vinden. Nieuwe vriend Didiers is inmiddels met zijn spullen onderweg en wanneer hij arriveert, stijgt de spanning en ontaardt uiteindelijk het conflict. Folie privée is het autonome middenluik van een triptiek over de familieband die met de korte film Tribu begon en met Nue propriété afgesloten zal worden. Joachim Lafosse roept in zijn soms geïmproviseerd tragisch huis clos een authentieke en grimmige sfeer op. Dat is vooral te danken aan de acteerprestaties van Wertz en Cuppens. Cuppens, bekend van Heterdaad en Flikken, is hier een flink stuk dikker en vrijwel onherkenbaar achter een dikke zwarte baard en wilde piekharen. Hij had trouwens een belangrijk aandeel in het scenario, waarbij het slecht lopende huwelijk voor hem ook een soort metafoor voor de communautaire kwestie is.

Ondanks de schokkende en aangrijpende finale geeft dit drama je toch de indruk dat het niet voldoende uitgewerkt is. Je mist een aparte, beknellende dimensie. Nu blijft deze relatief korte en intense film, die vrij goed werd ontvangen op het jongste festival van Locarno, steken in een verdienstelijke, ruwe studie die een herkenbare situatie concreet maakt zonder dat je als kijker verrast of knock-out geslagen wordt.

REGIE Joachim Lafosse VERTOLKING Kris Cuppens, Catherine Salee, Vincent Cabayn, Mathias Wertz LAND België SPEELDUUR 67 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234