Zaterdag 31/07/2021

Opinie

Het signaal van 500 millennials: tijd om uit onze bubbel te breken

 Maandag discussieerden millenials in de Roma over de toekomst. Een initiatief van Groen-politicus Kristof Calvo.  Beeld rv Fernand Van Damme
Maandag discussieerden millenials in de Roma over de toekomst. Een initiatief van Groen-politicus Kristof Calvo.Beeld rv Fernand Van Damme

Mohamed Ouaamari is freelance community manager, grafisch designer en Antwerpenaar. Hij maakt het soms wat bont op Twitter als @mohamedouaamari.

Deze column is een bekentenis. Ik ben een millennial. Mijn enige zorg is het aantal likes die mijn Facebook- en Twitter-posts halen. De hele dag zit ik samen met medemillennials in een koffiebar te tokkelen aan een businessplan om zelf ooit een kei-originele koffiebar te openen. Mijn leuze is play hard, work harder, maar ik heb geen job omdat ik te hoog mik. Voor een startersjob ben ik toch veel te goed? Ik heb het trouwens te druk met al mijn socialemediaprofielen te onderhouden. Daar allemaal bovenop ben ik tegenwoordig een changemaker. Je zou voor minder een burn-out krijgen.

Mohamed Ouaamari. Beeld Stampmedia
Mohamed Ouaamari.Beeld Stampmedia

Op 14 november kreeg ik via Twitter een bericht van Kristof Calvo (Groen), nog zo'n millennial. "Ik zou graag enkele jonge mensen, changemakers, samenbrengen voor een interactieve debatavond." Enkele dagen voordien heeft ene Donald Trump zich ten koste van Hillary Clinton tot president gekroond. Calvo zocht hierop een positief antwoord en na een nacht piekeren was deze avond het resultaat. Het idee klonk me als muziek in de oren. Eindelijk stappen we eens weg van onze computerschermen en ruilen we onze toetsenborden voor een drankje en een reallifedebat.

"Ik doe mee! Komen er ook mensen met een rechtse mening?" Calvo bevestigt dat de changemakers divers zijn en dat iedereen welkom is. Ik had oprecht angst om op een evenement te belanden waar midden in de zaal een groot kampvuur brandt met linkiewinkies die kumbaya zingen. Iedereen een bloemenkrans op het hoofd en degene die vloekt in de linkse kerk schenkt één euro ten voordele van Oxfam en Greenpeace.

Neen. De Roma was maandag het toneel van een avond vol debat en ontmoeting. Het publiek was divers, mondig en geëngageerd. Heerlijk avondje, 5 december. Er waren zestig changemakers aangekondigd maar in werkelijkheid waren we met meer dan vijfhonderd burgers die allemaal een eigen mening hadden. Over één ding was bijna iedereen het eens: we moeten uit onze bubbel breken. Op mijn deur kleeft sinds kort een Bond Zonder Naam-sticker met als boodschap: 'Kom binnen en zet u.' Dit is geen wollige boodschap, maar een broodnodige oproep tot actie. Als we ons willen wapenen tegen populisten móéten we elkaar beter leren kennen. Ook mensen met een andere mening.

Hoop op navolging

Ik geef toe, de grote meerderheid van de bezoekers was op een of andere manier maatschappelijk actief. Het is natuurlijk ook geen toeval dat de meeste aanwezigen gelabeld kunnen worden als links-progressief. De omkadering van het evenement komt nu eenmaal vanuit een links-groene politicus en het is dus niet verbazend dat gelijkgezinden hierop afkomen.

Er valt ook veel te zeggen over dergelijke persoonlijke projecten van politici. De scheidingslijn tussen campagne voeren en authentiek engagement als burger is vaag. Dat weet Kristof Calvo zelf ook. Ikzelf kan enkel respect hebben voor wat de jonge Mechelaar op zo'n korte termijn heeft verwezenlijkt. Hij zal hier misschien wat aan populariteit winnen, maar voor mij was vooral het concept de winnaar.

Ik hoop oprecht dat dit concept een vervolg krijgt, maar dan met mensen van nog meer verschillende leeftijden, ideologieën en partijen, zonder dat een van hen erboven uitsteekt.

Als dit vervolg er effectief komt, maak ik graag tijd vrij tussen mijn koffiebarplannen, social media en burn-out om terug in de rol van changemaker te kruipen. Staat goed op mijn cv, voor als ik ooit op zoek moet naar een highprofilejob wanneer die bar failliet zou gaan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234