Donderdag 06/05/2021

NieuwsItalië

Het reusachtige beeld van de Romeinse keizer Constantijn heeft na 500 jaar zijn verloren vinger terug

De wijsvinger van Constantijn zit er weer op. Beeld EPA
De wijsvinger van Constantijn zit er weer op.Beeld EPA

Het reusachtige standbeeld van de Romeinse keizer Constantijn in Rome telt sinds woensdag weer vijf vingers. De ontbrekende wijsvinger dook in 2018 na vijfhonderd jaar op in het Louvre in Parijs.

De vreugde van de hereniging lijkt van korte duur: het Louvre heeft de bronzen vinger slechts uitgeleend voor de komende vijf jaar.

In de Capitolijnse Musea in Rome bevinden zich het hoofd, de hand en een globe - een symbool van keizerlijke macht - van een kolossaal standbeeld van keizer Constantijn de Grote (273 - 337 na Christus). Aan de bronzen hand van ongeveer anderhalve meter ontbrak naast enkele vingerkootjes al eeuwenlang de gehele wijsvinger. Museum het Louvre had de vinger onjuist gecategoriseerd, namelijk als een teen.

In 2018 deed de Franse wetenschapster Aurelia Auzema onderzoek naar lastechnieken toen haar oog viel op de ‘teen’. Ze legde de link met het antieke beeld van de Romeinse keizer, waarna het Louvre een replica van het stuk naar Rome opstuurde. De bronzen vinger van maar liefst 38 centimeter lang bleek precies te passen.

De antieke wijsvinger behoorde lange tijd tot de privécollectie van de 19e eeuwse Italiaanse bankier en kunstverzamelaar Giampietro Campana. Hij bezat een van de grootste collecties Griekse en Romeinse antiquiteiten tot hij rond 1860 uit de gratie viel. Het Louvre schafte verschillende kunstschatten uit zijn collectie aan, waarna de wijsvinger in het depot verdween.

Omkeerbaar

De vinger is deze week met trots ontvangen in de Capitolijnse Musea, die dit jaar hun 550e verjaardag vieren. De directeur van de musea, Claudio Presicce, vertelde de Italiaanse krant Il Messaggero dat de vinger woensdag ‘perfect’ is teruggezet ‘met behulp van een niet-invasief, omkeerbaar en onzichtbaar systeem’. De omkeerbaarheid is van belang omdat het om een tijdelijke restauratie gaat. De vinger is voor de komende vijf jaar uitgeleend aan het museum, maar blijft in bezit van het Louvre.

Regelmatig zorgen kunstschatten voor spanningen tussen Italië en Frankrijk. Italiaanse politici van de extreemrechtse partij Lega stellen dat de meesterwerken van kunstenaars als Rafaël en Da Vinci in Italië thuishoren. Aan het einde van de 18e eeuw maakte de Franse keizer Napoleon veel Italiaanse kunst buit, met het doel om van Parijs de artistieke hoofdstad van Europa te maken. Kort nadat Napoleon in 1815 werd verslagen, vroeg de paus al om teruggave van de kunstwerken, maar de meeste van de geconfisceerde stukken bevinden zich nog altijd in het Louvre.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234