Vrijdag 22/11/2019

Het regent nieuwe winkels

Wat trek je aan wanneer het regent? Als het van K-Way afhangt, liever je 'kaweetje' dan een trenchcoat. Dat die ook hip kunnen zijn, bewijst hun nieuwe boetiek (Dansaertstraat 33) in Brussel.

Het Franse Zadig & Voltaire liet diezelfde straat enkele maanden geleden voor wat het was en opende een nieuwe zaak in het hoger gelegen deel van Brussel (Louizalaan 60). De nieuwe flagshipstore, ontworpen door Belgisch architect Bernard Dubois, is na die in Parijs en New York de derde Zadig & Voltaire-winkel met een nieuwe look.

Fans van van Sessùn (meer nonchalance en zachtere vrouwelijkheid) konden tot voorheen alleen in Antwerpen en Brussel winkelen, maar dit weekend opent het merk van Marseillaise Emma François een nieuwe boetiek in Gent.

Dinsdagavond opende fleurist Thierry Boutémy (die al voor Sofia Coppola werkte) een tweede winkel in Brussel (Vanderkinderestraat 378). Woensdag opende Esprit in The Mint, het nieuwe shoppingcentrum op het Muntplein. En het coole workwearmerk Carhartt landde in Brussel met een tweede Belgische shop (Rue Jean Stas 10).

K-Way opende een boetiek in Brussel.

Supercadeaumarkt

Na het succes van vorig jaar organiseert designblog Baroness O. dit jaar wederom hun tijdelijke conceptstore Supermarket. Plaats delict is opnieuw Firma, de coworking plek in Vilvoorde gerund door Anne Van Assche die ook Baroness O. oprichtte. Nieuw dit jaar is het online deel van Supermarket met een selectie van de spullen. Je vindt er onder meer boeken van Luster en Gestalten, juwelen van Woche en Lara Frankl, handtassen van Lies Mertens, deco-objecten van Zakkia en kinderkleren van Caroline Bosmans. In totaal doen er zo'n 30 merken mee.

Van 15 tot 17 december, van 10 tot 18u, baronesso.com/supermarket

Omdat je met kerst nooit genoeg Mariah Carey kunt hebben

'All I want for Christmas is you'- sweater van Cesar Casier, 50 euro

fantastic plastic

Het Brusselse designmuseum ADAM bestaat twee jaar. En dat vieren ze met een verjaardagsweekend én met de opening van de 'Plasticotek & Lab': een educatieve plek waar je alles leert over plastic. Het hele weekend zijn er rondleidingen in het Nederlands en het Frans en op donderdag is er een nocture-opening tot 22u.

Van 14 tot 17 december, adamuseum.be

Universale Plastic Chair van Joe Colombo uit 1967.

Tas toe

Met de Warmste Week in het verschiet slaan we massaal aan het koekenbakken en rondjes lopen. Alles voor de medemens. Ook handtassenontwerpster Annelies Timmermans doet mee. Net als vorig jaar veilt ze een reeks handtassen die ze liet beschilderen door illustratice Axelle Rose Zwartjes. We herkennen meteen haar vrolijke vrouwelijke stijl. Een van de zes tassen verloot Timmermans via een tombola. De opbrengst gaat naar Start West-Vlaanderen dat mensen met een beperking en hun familie ondersteunt.

Vanaf 17 december om 18u kun je bieden via anneliestimmermans.be, tot 23 december om 16u. Een tombolalotje kost 5 euro

Deze uiterst vrolijke én unieke handtas scoren? Doe mee aan de tombola van Annelies Timmermans.

De wereld in een woestijn

Toen Jaber Al Azmeh de woestijn in trok, was dat aanvankelijk om rust te vinden. De fotograaf en universiteitsleerkracht in de Schone Kunsten ging met zijn gezin naar Doha in Qatar om aan het verwoestende geweld in de Syrische hoofdstad Damascus te ontkomen. Aanvankelijk maakte hij foto's van bandensporen in het zand, maar stilaan vond Al Azmeh in de desolate woestijn steeds meer metaforen voor de huidige wereld. De waanzin van kapitalisme, nationalisme en oorlog die hij in zijn serene fotoreeks Border-Lines vastlegde, is nog tot 11 februari te bekijken in de Brusselse Villa Empain tijdens Instantanés d'Orient. Die expo toont een sterke selectie uit de biënnale voor fotografie uit de hedendaagse Arabische wereld.

villaempain.com

Charles voor altijd

Charles, De bestsellersofa van B&B Italia, werd dit jaar 20. een paar weetjes.

Om aan uiteenlopende persoonlijke voorkeuren te voldoen, is de sofa uitermate modulair.

Met 16 onderdelen zijn bijna alle vormen, van driezit tot landschapmeubel, mogelijk.

De fijne aluminum pootjes van Charles geven de zetel een zekere lichtheid, dat contrast is ook een van signatuurkenmerken van Antonio Citterio.

Ter gelegenheid van de 20ste verjaardag bestaat Charles nu tijdelijk in twee nieuwe kleuren: oranjerood en grijsblauw.

Voor het tijdloze design keek de Italiaanse ontwerper Antonio Citterio naar de jaren vijftig en zestig. Hij vernoemde de zetel naar designer Charles Eames.

Royaal sjaaltje

Belgisch modehuis Scapa wordt volgend jaar vijftig maar het vieren kan nu al beginnen. Ter gelegenheid van het jubileum werd een zijden sjaaltje (289 euro) in beperkte oplage ontwikkeld waarbij de clash van tartanprints, bloemen en fluokleuren een mooie knipoog is naar de mix van modern en klassiek. Maar er is nog meer reden om te vieren: zo krijgt het merk na de koninkijke fans (Mathilde, wijlen Grace Kelly en haar dochter Caroline van Monaco bijvoorbeeld) nu ook de koninklijke erkenning: eigenares Arlette Van Oost werd officieel gehuldigd als hofleverancier.

Van Oost is tevreden met de officiële erkenning. Voor haar is het een teken "van jarenlange trouw en interesse in onze designtaal" door het koningshuis, en een bevestiging "van vakmanschap en streven naar hoogwaardige kwaliteit".

scapa.be

African king

De Brusselse Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen zijn drie monumentale passages uit 1847, geïnspireerd op de beroemde overdekte winkelstraat Vittorio Emanuele in Milaan. De mix van appartementen, restaurants, kantoren en winkels blijft tot op de dag van vandaag gehandhaafd.

De jongste nieuwkomer is Akaso: een pril kledingmerk dat Belgische ontwerpers combineert met Afrikaanse kunstenaars. Alle prints zijn gemaakt door de Kara-stam uit Ethiopië. In de winkel zie je vele knipogen naar het Afrikaanse continent.

Koningsgalerij 1, Brussel, akaso.be

Ingang van de Akaso-winkel in de Brusselse Koningsgalerij.

Was ge(hand)tekend

Nog een leuke cadeautip: Room Fifty is een nieuw platform dat kunstwerken van een brede selectie illustratoren verkoopt.

Hun werk zie je vaak in kranten en magazines of online, maar prints kopen is niet altijd even evident of betaalbaar.

Met een sterke aandacht voor diversiteit in werk, gender en cultuur selecteerde Room Fifty vijftig illustratoren, onder wie Belgen Jasper Van Gestel en JangoJim, die werk in een beperkte oplage maakten. Zo heb je vanaf 15 pond (of een kleine 17 euro) al een werkje.

roomfifty.com

Huiskamergalerie

Veerle Wenes organiseert al sinds 2011 tentoonstellingen in haar Antwerpse galerie Valerie Traan. Volgend weekend doet ze dat voor het eerst in haar huis, dat paalt aan de galerie. Ze nodigt juweelontwerpster Ingrid Verhoeven uit om haar nieuwste stukken te tonen.

15, 16 en 17 december van 14 tot 18u, vrijdag tot 21u, ingang via de galerie Reyndersstraat 12 in Antwerpen

Mannen, opgelet: webshop Mr. Porter start eigen kledinglijn

In zes jaar tijd groeide Mr. Porter uit tot de bekendste highbrow kledingwebsite voor mannen. Meer dan 2,5 miljoen bezoekers scrollen maandelijks door de brede selectie klassieke en moderne modemerken zoals Prada, Herno en Acne Studios, om er maar enkele van de 450 te noemen. Dit najaar breidt de website, onderdeel van het webwinkelimperium van Yoox en Net-A-Porter, de activiteiten uit. Naast kleding verkopen, staan ze ook bekend om goede content (shoots voor on- en offline magazines) en nu lanceren ze dus een eigen kledinglijn. Mr. P. is een samenvatting van de favoriete stijlen van het creatieve team. Het resultaat is een combinatie van smaakvolle basics en modernere silhouetten aan betaalbare prijzen.

mrporter.com

Sleutel tot succes

Fit, rijk en slim: wie wil het niet zijn? In een nieuw, gelijknamig boek leer je hoe dat kan van meer dan honderd ervaringsdeskundigen, onder wie Kevin Costner en Alain de Botton. Ze vertellen hun verhaal en geven adviezen: van een roomijsrecept voor sporters tot de tip 'hou een dagboek bij'. Auteur Timothy Ferriss (die ook Een werkweek van vier uur schreef) vond trouwens een paar rode draden in alle succesverhalen:

* Dik 80 procent blijkt dagelijks aan mindfulness of meditatie te doen.

* Veel succesvolle mensen zetten één bepaald nummer op repeat om zich goed te kunnen concentreren.

* Ze zijn niet bang om te falen, omdat ze weten dat het altijd weer goed komt.

* Haast iedereen doet dingen op eigen initiatief. Ze starten eigen projecten met hun eigen geld, en gaan pas later op zoek naar potentiële klanten.

24,99 euro, verschenen bij Lannoo

Als je diamanten kon ruiken

Na een pauze van 15 jaar brengt 's werelds bekendste juwelier Tiffany & Co een nieuw eau de parfum op de markt. Alle details knipogen naar hun luxueuze wereld: de fles uit geslepen glas doet denken aan hun bekendste handelswaar - diamant - en de verpakking is in hun typische blauwe roodborstjesei-kleur. De ingrediënten refereren naar het kostbaarste uit de haute parfumerie: fris mandarijnblad, florale iris en zachte patchoelie met musksoorten.

Eau de parfum van Tiffany & Co, vanaf 70 euro

Natuurgeheimen

De Antwerpse conceptstore Graanmarkt 13 ontwikkelde een eigen lijn lifestyleproducten. Alles staat, net zoals het restaurant bij hun winkel en hun kleding, zo dicht mogelijk bij de natuur. Er zijn zadenmixen en siropen voor in keuken en tuin. Het parfum (130 euro) dat samen met de Londense cultparfumier Lyn Harris van 'Perfumer H' werd gemaakt, ruikt naar lavendel, bergamot en patchoeli. De naam verklapt wat het precies is: 'I am one of the deep secrets of nature'. Voor huiskaars 'Come on baby, light my fire' (85 euro)
werkte Graanmarkt 13 voor de begeleidende geur ook samen met Cire Trudon, dat met 347 jaar ervaring de oudste kaarsenmaker ter wereld is.

graanmarkt13.be

Welzijn uit de wijngaard

Volgend jaar steekt Caudalie zijn topgamma in een nieuw jasje. Het verzorgingsmerk werkt sinds vijf jaar samen met professor David Sinclair van de Harvard Medical School, en haalt de werkzame ingrediënten uit zijn wijngaarden in Bordeaux. De top van hun assortiment heet Premier Cru, en is bedoeld voor een huid die 'wat meer vraagt'. Vaak gaat het om mensen van vijftig en ouder, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.

In het nieuwe jaar kondigt zich ook de geboorte van de vijfde Premier Cru-telg. Dat wordt Het Serum, en bevat actieve bestanddelen die zowel vlekken als rimpels aanpakken én het werkt ook verstevigend.

Vanaf januari beschikbaar in de apotheek / Het Serum, 30 ml: 103,80 euro

Uit de schaduw

Glimmen in de duisternis doe je met deze oogschaduwpaletten

1. Een oogschaduwpalet met mat donkergrijs, donkere groentinten en contrasterend zacht roze. De kleuren gebruik je alleen of gecombineerd tot een intense smokey eye. 4-Colour Eyeshadow Palette in 'Forest' van Clarins,48 euro 2. Sterk gepigmenteerde en glitterende oogschaduw. De gouden en bronzen sterren gebruik je ook als highlighter op jukbeenderen. Striking Nights Eye, Palette Must-Have van Givenchy, 57,50 euro3. Voor de kerstcollectie haalde make-updirecteur Peter Philips inspiratie uit de wereld van edelstenen. Precious Rocks in 'Ruby', Dior, 49,40 euro4. Een allereerste palet van Yves Saint Laurent waarin oogschaduw en lippenstift, telkens in vijf kleuren, zijn gecombineerd. Palette Couture Variation Lip and Eye van Yves Saint Laurent, 81 euro5. Grote glans voor een klein budget. Voor de oogschaduw heb je een penseeltje. En blush, bronzer en highlighter dep je met de vingers. Joyful Palette van Only You bij Ici Paris XL, 8,95 euro6. Het minerale oogschaduwpalet van Jane Iredale bevat een basiskleur en vijf zachte bruintinten uit natuurlijke ingrediënten voor een subtiel resultaat. Oogschaduwpalet 'Daytime' van Jane Iredale, 59 euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234