Dinsdag 19/10/2021

Het reclamebureau dat West-Vlaanderen hip maakte

't Zwien deur de bjèten joagen (uit de bol gaan) is verkozen tot populairste West-Vlaamse uitdrukking. Het Brugse reclamebureau d-artagnan is het brein achter de opvallende imagocampagne.

Na de verkiezing voor leukste West-Vlaamse woord (zurkeltrutte of belachelijke vrouw) hebben 2.600 mensen nu ook gestemd voor populairste West-Vlaamse uitdrukking. 't Zwien deur de bjèten joagen haalde het van Jet gene nagle vu aan zijn gat te scharten (heel arm zijn), 't schoap ès de preute of (heel moe zijn) en scheur je puuste (maken dat je wegkomt). De verkiezing maakt deel uit van de imagocampagne met bijhorende app 'Iedereen West-Vlaams', die de West-Vlaamse identiteit moet versterken. De reclamejongens van het Brugse bureau d-artagnan schaarden zich erachter, en die keuze bleek voor de provincie een schot in de roos.

"Ons bureau ligt in Brugge maar heeft geen West-Vlaams karakter", vertelt Ignace Van Avermaet, medestichter van d-artagnan. Nochtans is 'Iedereen West-Vlaams' wellicht hun succesvolste campagne. "90.000 mensen hebben ondertussen de app gedownload. Dat is immens. Het bewijst dat ook niet-West-Vlamingen de provincie en de taal willen leren kennen."

Ook met de campagne die nu aan de gang is, voor Kasteelbier uit het West-Vlaamse Ingelmunster, oogst d-artagnan succes. Met een aantal 'ridderfilmpjes' en reclamespots probeert het bureau het bier aan te prijzen. "We zien nu al een stijging in de verkoop van het bier en daar draait het uiteindelijk om."

Dat er op Twitter nogal wat kritiek werd geuit over de spotjes ('Zo ziet een in straalbezopen toestand gecreëerde reclamecampagne er dus uit' was er een van) deert Van Avermaet niet. "We wisten dat het een uitgesproken campagne was. Maar geen aandacht is erger dan negatieve aandacht." Binnenkort wordt het vervolg op de 'Iedereen West-Vlaams'-app gelanceerd.

www.iedereenwestvlaams.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234