Donderdag 21/11/2019

Het raadsel van de kierewiete dame

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Het Toneelschap B&D uit Amsterdam, dat wordt geleid door de acteurs Peter Drost en Loek Beumer, is geen onbekende meer in Vlaanderen. Vorig jaar, tijdens het eerste echte seizoen van directrice Barbara Wyckmans in HETPALEIS, maakten Drost en Beumer op haar vraag de voorstelling Cowboys. Het werd een amusante en onschuldige persiflage op het western-genre, compleet met zangnummertjes en choreografietjes. De nieuwe voorstelling van B&D, Fanfare, die niet meer in opdracht van HETPALEIS werd gemaakt maar er zopas in première ging, heeft verschillende kenmerken met Cowboys gemeen. Ook Fanfare is - maar dat had u al kunnen vermoeden - een erg muzikale voorstelling. Bovendien speelt ze zich af in een stoere mannenwereld. Dit keer is dat niet meer het wilde Westen, maar een sloopplaats voor auto's en andere gemotoriseerde en niet-gemotoriseerde toestellen. Bewondert u alvast de technici van B&D, voor wie de opbouw van het decor (van Laura de Josselin de Jong) een hele klus moet zijn, telkens opnieuw. Het podium is immers volgestouwd met allerlei aftandse voertuigen en oubollige machinerie.

Een stoere mannenwereld? Eigenlijk klopt dat niet helemaal. Een van de slopers, Leo (Drost), is een echte huilebalk. Hij heeft de dood van zijn moeder nooit kunnen verwerken en denkt vaak terug aan de periode waarin hij samen met haar en met zijn broer Ben (Beumer) een eenvoudig circus runde. Ben roept hem dan tot de orde. Die vindt namelijk dat je maar beter niet te lang bij het verleden kunt blijven stilstaan. Erg efficiënt werk leveren ze voor de rest op hun werkplek niet af. Hun zaak heeft soms meer weg van een speelplaats dan van een autowerkplaats. Als er een motor wordt binnengebracht, wordt die behandeld als een patiënt die een heelkundige ingreep ondergaat. Er loopt ook een kierewiete oudere vrouw met een hoofddoek rond (een gastrol van Frank Groothof), van wie je je afvraagt wie zij nu eigenlijk is. Fanfare heeft één levensgroot mankement: de makers hebben niet de juiste manier gevonden om op het podium te verbeelden wat ze eigenlijk willen zeggen. Nadat het doelloze reilen en zeilen in de garage al uitgebreid (eigenlijk al te lang) is getoond, komt er plots een piekfijn uitgedoste fanfare van voornamelijk blazers op de proppen. De tingeltangel-geluiden uit de werkplaats worden overstemd door vrolijke melodieën (gecomponeerd door Bert Vermijs) die doen denken aan feestmuziek uit de Balkan. En plots blijkt die oude vrouw met haar hoofddoekje de zo gemiste moeder te zijn! Ze ontpopt zich tot majorette, en iedereen wordt vrolijk. Maar dan wordt ze weer overreden...

Maar wat wil B&D nu eigenlijk vertellen? Dat het dankzij de muziek is dat de zoons hun moeder, die er eigenlijk altijd geweest is, weer herkennen? En dat het dankzij de muziek is dat ze blijft leven? Maar ze was toch dood? Ik zag of hoorde het eerlijk gezegd niet tijdens de voorstelling (of heb ik de acteurs gewoon niet verstaan?). B&D lijkt het slachtoffer van zijn eigen werkwijze. Het gezelschap staat vooral in het teken van de acteurs. Die hebben op het podium hun ding mogen doen, maar de stem van de gastregisseur (Aike Dirkzwager) was blijkbaar niet krachtig genoeg om hen erop te wijzen dat hun acteerspel ook nog een beetje begrijpbaar moest blijven. En als het helemaal niet de bedoeling was om iets te vertellen (en we ons dus zojuist aan Hineininterpretierung hebben bezondigd), dan valt deze voorstelling toch wel erg mager uit. (AB)

'Fanfare' voor 'jeugdigen van geest' op 6 en 9/2 om 15 u in de Kopergietery in Gent en daarna in Alsemberg (12/2 om 15 u), Leuven (20/2 om 15 u), Hasselt (7/3 om 15.30 u), Dilbeek (8/3 om 14.30 u), Menen (11/3 om 20 u), Sint-Niklaas (12/3 om 15 u), Lier (18/3 om 15 u), Tongeren (19/3 om 17 u), Mechelen (26/3 om 15 u), Waregem (15/4 om 20 u), Sint-Truiden (16/4 om 15 u) en Koksijde (19/4 om 17 u).

Toneelschap B&D levert met 'Fanfare' een onduidelijke voorstelling af

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234