Dinsdag 30/11/2021

Het programma met 0 kijkers

'My Mind and Body' met Ann Ceurvels (foto) is opvul-tv die enkel draait om de inkomsten via de betalende Astrolijn

De astrologe van dienst had het moeten zien aankomen. Het astrologieprogramma My Mind and Body op Vijftv haalde vorige week volgens de officiële meting nul kijkers. Maar ook het cijfer 0 is relatief. 'De respons op het programma is naar behoren', reageert SBS Belgium (VT4 en Vijftv).

Door Els Maes

Brussel ll Dit soort programma's worden niet geëvalueerd op basis van de kijkcijfers, zegt SBS Belgiumwoordvoerder Kristof Demasure. 'Het is de respons van het publiek die telt.' Want de winst voor dit programma zit in de betalende sms'jes en telefoonlijnen.

Echt leuk vinden ze het niet, bij SBS Belgium, de publiciteit rond hun slechtst scorende programma. "Het gaat slechts over één uitzending, om 2 uur 's nachts, die volgens de cijfers 0 kijkers heeft gehaald", reageert woordvoerder van de SBS zenders Kristof Demasure. "Bovendien ging het om een herhaling van de aflevering van die ochtend."

Het Laatste Nieuws schraapte vorige week op de bodem van de kijkcijfertabellen en trof daar aan aantal programma's aan die het moet stellen met 0 tot 100 kijkers, zoals de kinderprogramma's op VTM in de vroege ochtend, enkele belspelletjes en ook My Mind and Body, een programma met presentatrice Ann Ceurvels. Het inspireerde Wim Oosterlinck om via Q-music een oproep naar zijn luisteraars te lanceren, om er via een beurtrol toch voor te zorgen dat elke dag minstens één iemand naar het astrologieprogramma zou kijken.

Bij SBS wijst Demasure erop dat er heel wat programma's zijn, ook bij andere zenders, die wel eens een keertje geen enkele kijker hebben volgens de officiële meting, die wordt uitgevoerd door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). "Met de huidige meetmethode van het CIM kun je bij de laagste cijfers geen nauwkeurige metingen uitvoeren", zegt Demasure. "Als een programma 1,5 miljoen kijkers haalt, dan kun je erop rekenen dat dit klopt. Maar bij de lagere cijfers is de foutmarge veel groter."

De kijkcijfers worden door het CIM geregistreerd via een steekproef bij 750 tv-kijkende gezinnen, die thuis een registratiebakje aan hun toestel hebben hangen. Elk gezinslid moet op het CIM-bakje in- en uitloggen wanneer hij of zij tv kijkt. Als de CIM-resultaten 0 kijkers aangeven voor My Mind and Body, dan betekent dit dat geen van de 750 meetbakjes op dat uitzenduur op Vijftv stond afgestemd, wat niet uitsluit dat ergens in het holst van de nacht een paar 'bakjesloze' mensen toch op de zender afstemden. "Als één kijker-met-bakje op Vijftv afstemt, kan dit meteen voor een publiek van 328 kijkers zorgen in de meetresultaten", aldus Demasure.

Bovendien is zelfs voor commerciële zenders niet voor alle programma's 'veel kijkers halen' het doel. De reclamebestedingen situeren zich voor ruim 90 procent in de uren tussen 17 en 24 uur. Daar tellen de harde cijfers, maar daarvoor en daarna mag je gerust spreken over 'opvultelevisie'.

"Wij hebben niet de ambitie om met My Mind and Body duizenden kijkers te bereiken", klinkt het bij SBS Belgium. "Wat voor ons belangrijk is, is om de uren dat we geen reguliere programmering hebben, 's middags en 's nachts, onze zendtijd zo goed mogelijk in te vullen voor de kijkers en daar indien mogelijk inkomsten aan te koppelen."

Aangezien adverteerders nauwelijks investeren in deze 'dode' tv-uurtjes, zoeken commerciële zenders naar andere bronnen van inkomsten. "Je moet een programma als My Mind and Body eerder vergelijken met belspelletjes of homeshoppingprogramma's", zegt Demasure. "Bij die programma's is het inkomstenmodel niet gebaseerd op de verkoop van reclameblokken. We verkopen die zendtijd aan producenten en zij halen hun winst uit de sms'jes of verkoop van producten. Niet het aantal kijkers telt, wel de respons van het publiek."

My Mind and Body is volgens de bijbehorende website een "astrologisch- en wellnessprogramma dat aandacht heeft voor alles wat je goed in je vel doet voelen". Presentatrice Ann Ceurvels babbelt in de studio met een paar 'specialisten', zoals een paranormaal genezer of een astrologe. Maar eigenlijk draait het programma dus vooral om de Astrolijn, die onderaan in een balkje wordt aangekondigd. Voor 1,12 euro per minuut helpt een 'telefonische consulente' u met alle levensvragen. Een sms'je voor levensadvies kost 0,75 euro. Dergelijke astro-adviesprogramma's zijn razend populair in Duitsland en blijken ook hier aan te slaan bij een beperkt publiek. "Het programma loopt al een tijd en de resultaten zijn naar behoren", volgens Demasure.

My Mind and Body, elke weekdag om 8, 9.35, 10.30 en 15 uur, herhalingen 's nachts.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234