Woensdag 06/07/2022

Het Poppe-effect verklaard

erst even terugspoelen naar eind augustus. Tijdens de selectieaflevering van het vtm-programma De beste hobbykok maakt Vlaanderen voor het eerste kennis met Lesley-Ann Poppe. In een diep gedecolleteerd rood jurkje serveert ze de twee sterrenchefs Peter Goossens en Sergio Herman een Thais kokossoepje. “Lekker”, laat Herman de kijker weten wanneer Lesley-Ann heupwiegend het pand verlaat. Om daar dan meteen aan toe te voegen: “Euh... het soepje bedoel ik.”

Het kokossoepje kan het sterrenduo dan wel overtuigen, de daarop volgende rundstong in madeirasaus doet dat veel minder en Lesley-Ann verdwijnt - glamoureus als altijd - van het scherm. Niet voor lang, zou blijken. Een paar weken later duikt ze, voorzien van een nog net iets dieper decolleté, op in het VT4-programma Komen eten. De kijkcijfers boomen en Lesley-Ann is plots overal. Kranten, weekbladen, internetsites... er is gewoon geen ontsnappen aan. Wanneer ze niet veel later ook nog eens de cover van P-Magazine siert, maakt dat de Lesley-Anngekte alleen maar groter. Het bewuste nummer verkoopt als een trein. “Het is van Betty (deelneemster aan de eerste Big Brother-reeks, PD) geleden dat we nog eens zo’n hype rond een Vlaamse babe meemaakten”, zegt P-hoofdredacteur Michael Lescroart.

Maar alles kan steeds beter, zo blijkt, wanneer op de site clint.be pikante slagroomfoto’s opduiken. De foto’s werden tijdens de shoot voor P-Magazine gemaakt maar haalden het blad uiteindelijk niet wegens te gewaagd. Een heuse rel dus met weer een stroom aan kranten- en magazineartikels én een passage in het debatprogramma van Goedele Liekens tot gevolg. Alomtegenwoordig heet dat dan.

Na de slagroomrel blijft Lesley-Ann met de regelmaat van de klok in de boekskes opduiken. Ook versiert ze opnieuw een plaatsje op de cover van een mannenblad. Ché deze keer. En net wanneer het Poppe-effect bijna uitgewerkt lijkt, tovert de blondine een nieuwe troef uit haar decolleté. Samen met Tanja Dexters en Griet Van Hees stampte ze immers een meidengroep met de veelzeggende naam BABE uit de grond. U raadt het al: nieuws dat alweer goed was voor een gezonde portie media-aandacht en dat er bovendien voor zorgde dat Lesley-Ann, voor de tweede keer in een paar maanden tijd, de cover van P-Magazine mocht sieren.

Dat Lesley-Ann haar meidengroepje lanceert, net op het moment dat de aandacht rond haar persoon dreigt af te nemen, doet vermoeden dat er meer dan toeval in het spel is. Het is ook niet iedereen gegeven om dankzij één - korte - passage in een televisieprogramma zes maanden lang in het middelpunt van de belangstelling te kamperen. Al is Lesley-Ann zelf de eerste om het bestaan van een plan-Poppe te ontkennen. “Ik kook iedere dag met heel veel plezier. Dat was de enige reden waarom ik me heb ingeschreven voor De beste hobbykok en Komen eten. Toen na mijn passage in dat programma plots iedereen van alles van me wou, wist ik niet wat me overkwam. Ik had nooit verwacht dat de aandacht zo massaal zou zijn.”

Al is haar passage in die programma’s niet zo toevallig als ze zelf graag doet uitschijnen. In 2002 deed ze mee aan zowel de Miss Vlaanderen- als de Miss Belgian Beauty-verkiezing, twee keer greep ze echter naast het kroontje. In 2008 was het wel prijs toen ze zich tot Misses Belgium World kon kronen. “Als je die voorgeschiedenis kent, dan is het toch wat vreemd om haar te horen verklaren dat de aandacht die haar nu te beurt valt als een verrassing komt”, vindt Jan Claeys, chef Extra bij de krant Het Nieuwsblad. “Wie aan dat soort verkiezingen deelneemt, doet dat heel vaak met de bedoeling om ‘iets’ in het mediawereldje te doen.”

Krappe jurkjes

Poppe zorgde er ook voor dat haar passage in zowel De beste hobbykok als die in Komen eten bij de kijkers op het netvlies gebrand bleef. De net iets te krappe jurkjes en de net iets te diepe decolletés waren aan menige cafétoog onderwerp van verhitte discussies. Al was ook dat niet de bedoeling, zegt ze zelf. “Ik heb er altijd al zo bij gelopen. De kleedjes die ik droeg in Komen eten, heb ik daarvoor ook al gedragen en toen lag daar geen kat van wakker. Ik krijg vaak de opmerking dat ik maar al te goed weet hoe ik mijn uiterlijk moet uitspelen, maar in alle eerlijkheid, dat is nooit mijn bedoeling geweest.”

Nochtans zijn die looks, en dan vooral haar indrukwekkende boezem, een belangrijke verklaring voor het succes van Lesley-Ann. “Na haar passage in Komen eten had het decolleté van Lesley-Ann in een paar dagen tijd 32.000 Facebookvrienden”, vertelt P-hoofdredacteur Michael Lescroart. “Dat zijn er meer dan Clouseau in een paar jaar tijd. Dan weet je genoeg. Ze vindt het ook plezant om als ‘schoon madam’ gezien te worden. Veel vrouwelijke BV’s zijn bang om als babe bestempeld te worden, dat is bij Lesley-Ann helemaal niet het geval. Haar grote voordeel is dat ze, in tegenstelling tot veel van haar collega-BV’s, niet van haar bekendheid moet leven. Ze heeft nog een andere job en dus doet ze de dingen die haar fun lijken. Als dat haar een babe-stempel oplevert, dan is het maar zo.”

“We moeten daar niet flauw over doen”, vindt ook Jan Claeys van Het Nieuwsblad. “Natuurlijk zijn haar opmerkelijke looks haar grote troef. Wanneer je bij een artikel over Komen eten kunt kiezen tussen een foto van Peter Van Asbroeck en een van Lesley-Ann, dan is de keuze snel gemaakt. Niet alleen wij doen dat, iedereen redeneert zo en dus blijf je overal foto’s van haar tegenkomen.”

Maar er is meer aan de hand. “Ze ziet er misschien uit als een blonde, hersenloze doos, maar dat is ze zeker niet”, vertelt Story-hoofdredacteur Frederik De Swaef. Poppe heeft immers niet alleen een diploma als licentiate in de handelswetenschappen op zak, ze runt samen met haar man ook al zeven jaar De Schoonheidsschool, waar elk jaar 6.000 leerlingen les volgen en waar 300 medewerkers aan verbonden zijn. “Maar als mensen me toch willen zien als een dom blondje, dan doen ze maar”, zegt Poppe daar zelf over. “Ik denk niet dat ik naïef ben. Ik doe zaken.”

En dat hebben de mensen die al met haar werkten gemerkt. Dany Peleman bijvoorbeeld, manager van onder anderen Ann Van Elsen, Eveline Hoste en Lien Van De Kelder. Hij werkte een tijdje met Lesley-Ann samen maar werd ondertussen zonder pardon aan de deur gezet. “Ik heb hem in de arm genomen omdat ik het meteen na Komen eten even niet meer wist”, zegt Poppe. “Ik wou weten met wie je wel en met wie je beter niet in zee gaat en dan heb je iemand met ervaring in de sector nodig. Maar na twee maanden had ik er genoeg van. Ik ben gewoon mijn zin te doen, om de baas te zijn en opeens was er iemand die in mijn plaats ging bepalen wat wel en niet kon. Dat werkte gewoon niet.”

Meer dan twee maanden had Poppe blijkbaar niet nodig om het klappen van de mediazweep te leren kennen. “Ik weet hoe het wereldje werkt”, zegt ze. “Daar is toch niets mis mee? Wanneer een bepaald weekblad me voor bepaalde exclusieve nieuwtjes wil betalen, dan ga ik met die mensen rond de tafel zitten. Zo werkt het nu eenmaal. Helaas heb ik nog geen primeurs kunnen leveren. Misschien moet ik toch eens aan scheiden denken. (lacht)”

Slagroomfoto’s

Ook het ‘toevallig’ uitlekken van de slagroomfoto’s en de goed georchestreerde rel die daarop volgde, doen een meer dan goed ontwikkeld zakelijk instinct vermoeden. Hoewel zowel Poppe als P-Magazine in alle toonaarden ontkent dat ook maar iets in scène werd gezet, blijft het toch vreemd dat de foto’s net uitlekten op de Clint-website die, net als P-Magazine, tot het overkoepelende bedrijf Think Media behoort. “Het is op zijn minst opmerkelijk”, vindt Claeys. “Zeker als je merkt dat ze daarna opduikt op de cover van Ché, ook onderdeel van datzelfde bedrijf, en zelfs opnieuw bij P-Magazine. Bovendien waren die uitgelekte foto’s waarop ze met enkel wat slagroom op haar borsten te zien was, nu blijkbaar ook niet zo’n probleem. Op de promofoto’s voor haar nieuwe meidengroep poseert ze met badschuim op haar borsten. Veel verschil zie ik daar niet tussen.”

En dan zijn er nog de Lesley-Anns muziekplannen, die net op het juiste moment werden gelanceerd. Alweer een staaltje van perfecte mediastrategie, of niet? “Het idee voor BABE is ontstaan op een zatte avond”, zegt Poppe. “Voor ik ging studeren, was ik ook al met muziek bezig en het leek me gewoon leuk om de draad weer op te pikken. We willen ons gewoon amuseren.” Al lijkt ook dat niet helemaal te kloppen. Nog voor de meidengroep goed en wel op poten stond, werd Valerie Van Gastel er al uitgegooid. Reden? Tanja Dexters wou ook meedoen en dat leek de sponsors een beter idee. Poppe is zich bovendien maar al te goed bewust van het feit dat ze geregeld met iets nieuws moet komen om het verstrijken van haar houdbaarheidsdatum zo lang mogelijk uit te stellen. “Wanneer het BABE-project ten einde loopt, komen we wel weer met iets nieuws”, zegt ze. “Er zit trouwens al iets in de pipeline, maar daar kan ik nu nog weinig over zeggen.”

De Lesley-Annhype is dus het resultaat van een goede mix van beauty, brains en marketingstrategie. Wie die ingrediënten kopieert, kan dus zonder problemen in haar voetsporen treden. “Toch niet”, vindt Lescroart. “Anders zouden we om de paar maanden een gelijkaardige hype zien. Dat je moet terugkeren tot bij Betty om een gelijkaardig fenomeen te vinden, bewijst dat het niet zo makkelijk is.”

“Lesley-Ann was gewoon de juiste vrouw op het juiste moment”, denkt De Swaef. “Toen zij op de proppen kwam, was er bij de media blijkbaar een grote vraag naar uitgesproken figuren, zowel qua uiterlijk als qua opvattingen. Een vraag waar zij maar al te graag aan tegemoetgekomen is.” Ook bij Het Nieuwsblad wijzen ze naar de rol die het toeval speelt. “Ze maakte haar opwachting in twee programma’s die op dat moment razend populair waren. De beste hobbykok was het succesprogramma van vtm, Komen eten zette VT4 weer op de kaart.” Maar zelfs dat was nog geen garantie op succes. “Zonder die ‘lekker’-opmerking van Sergio Herman, was er van het fenomeen Lesley-Ann Poppe misschien helemaal geen sprake”, denkt Claeys. “Zulke details maken het verschil tussen anonimiteit en roem.”

Blijft dan enkel nog de vraag hoe lang Lesley-Ann zich in het middelpunt van de belangstelling zal kunnen handhaven. Is ze met andere woorden een blijvertje? “We moeten er geen doekjes om winden”, zegt P-hoofdredacteur Lescroart. “Lesley-Ann loopt vooral in de kijker met haar borsten. Maar boven die borsten staat ook een hoofd en als ze dat gebruikt, kan ze nog een hele tijd meegaan.” Al hangt volgens Lescroart veel, zo niet alles, van haar muziekproject af. “Dat is altijd een groot risico”, vindt hij. “Als BABE aanslaat, zit ze nog voor maanden gebeiteld. Als het flopt kan het heel snel gedaan zijn.”

Marie Lise van Lente, eindredactrice van Komen eten, het programma dat Lesley-Ann echt lanceerde, is ervan overtuigd dat we nog niet van de volumptueuze blondine af zijn. “Ze heeft genoeg inhoud om de hype nog een tijdje in stand te houden. Ze doet dat heel goed en het is ook gewoon een heel leuke vrouw.” Zelfs een terugkeer op het VT4-scherm is niet uitgesloten, zo blijkt. “Concrete plannen zijn er niet, maar een vrouw als Lesley-Ann is bij ons altijd welkom.”

Ook Frederik De Swaef ziet Poppe nog wel een tijdje op het voorplan blijven. “Er zit nog wel rek op”, denkt hij. “Elk medium streeft naar een mix van ernstig en luchtiger nieuws dat voor verstrooiing zorgt. Lesley-Ann past perfect in die laatste categorie.” Al zal ze om in de aandacht te blijven de pers wel geregeld van lekkere brokken moeten voorzien. “Tot nu was gewoon zichzelf zijn genoeg”, legt De Swaef uit. “Maar nu zal ze toch meer zelf het initiatief moeten nemen wil ze niet in de anonimiteit verdwijnen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234