Zaterdag 17/04/2021

Het pond staat laag. Koop Londen.

undefined

Verspreid over heel België hangen meer dan 5.000 affiches die de spelvakjes van het wereldberoemde Monopoly-spelbord uitbeelden. We zien: ‘De wisselkoers zit mee, ga naar Bond Street’, ‘Trakteer uzelf op een hotel in Mayfair’, ’Vergissing van de Engelse bank in uw voordeel’, telkens gevolgd door de baseline: ‘Het pond staat laag. Koop Londen.’ Aan elke affiche is een unieke code verbonden, die voorbijgangers kunnen sms’en. Het komt erop aan om zo snel mogelijk affiches te kopen en andere spelers huur te laten betalen. Wie de meest EurostarPounds verzamelt, wint een VIP-weekend naar Londen.Opdrachtgever van de campagne is Eurostar. Reclamebureau van dienst is TBWA, dat een vervolg moest breien aan de succesvolle ‘Londen net om de hoek’- en ‘Day trip’-campagnes. “Die speelden vooral in op de nabijheid en de bereikbaarheid van Londen”, zegt Jan Macken, creatief directeur bij TBWA Brussel. Deze keer wilden we het gooien op de prijsperceptie: het pond staat laag en dat heeft Londen nog nooit zo voordelig gemaakt. Met de campagne willen we tonen dat je nú naar Londen moet gaan.”De link met Monopoly was snel gemaakt. “Het feit dat de stad nu zoveel goedkoper is, bracht ons op het idee dat je Londen kunt kopen, net zoals bij Monopoly.”Toen TBWA naar speelgoedleverancier Hasbro stapte, de maker van Monopoly, was die snel om. “Eurostar is een sexy merk en het paste ook in hun marketingplannen.”De abribuscampagne bestaat uit verschillende affiches, die verwijzen naar Londense straten en naar bekende Monopoly-thema’s zoals ‘algemeen fonds’ of ‘vergissing van de bank’. “We hebben niet alleen de beeld- maar ook de woordtaal van Monopoly gebruikt.” Hoe zwaar was de druk om na de vorige ‘Londen-net-om-de-hoek’-campagne, die meermaals in de prijzen viel, met iets strafs naar buiten te komen? “Dat was natuurlijk de uitdaging”, aldus Jan Macken. “Anderhalf jaar geleden maakten we ‘Londen net om de hoek’. Het jaar daarna borduurden we daarop verder met de affiches waar de benen van mensen in een andere richting liepen. Het was een kalm jaar en na de tunnelbrand is alles een beetje stilgevallen. Het feit dat het pond zo laag staat en Londen vlakbij, maakt dat één plus één drie is.“ Met de wedstrijd die eraan verbonden is, zorgen we er ook voor dat het meer dan gewoon een affichecampagne is.”De campagne loopt nog tot volgende week maandag. Na een uur waren er al 400 mensen aan het spelen.

Adverteerder: EurostarReclamebureau: TBWACreatief directeurs: Jan Macken, François Daubresse Copywriter: François Daubresse Sms-game: ParatelNaam: ‘Het pond staat laag. Koop Londen’

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234