Vrijdag 05/03/2021

Het podium? Achter de stal

Deep in the Woods flakkerde afgelopen weekend als een vuurkorf tussen de hoge bomen van de Ardennen, ver weg van de Werchters en Pukkelpops van deze wereld.

Sfeer boven commercie. Ook tijdens de vierde editie van Deep in the Woods, gelegen in de bossen van Massembre aan de grens met Frankrijk, houdt de organisatie zich aan de corebusiness van een festival: lekker hippie wezen in de natuur met een streepje goede muziek. Vooral jonge gezinnen kampeerden er met Douglas Firs, Oaktree, Marissa Nadler en andere verdoken boomknuffelaars.

"Heb jij zijn tutter?", vraagt een jonge moeder aan haar man, die een grote, opgepropte donsdeken meezeult. We wandelen met een horde jonge gezinnen in ons kielzog door het donkere bos van Massembre richting ingang, terwijl in de verte garage-gitaren over de donkere glooiingen waaien. Eenmaal aangekomen, lijkt het alsof we op een uit de hand gelopen trouwfeest zijn beland: een oude betonnen koeienstal/bar met een sliert gloeilampen als verlichting, vierhonderd man, tortilla's, spelende kinderen en heerlijke muziek.

Op twintig meter van de stal staat een podium van nog geen tien meter breed. Daar bewijst de Canadese lofi-held Chad Van Gaalen dat hij de Neil Young is van zijn nichegeneratie. Zijn stem doet bijzonder hard aan de echte Neil denken, zijn boodschap is geknipt op maat van 2014. "Change your name/ change your number/ this world's insane": terwijl Neil Young zong over rocken in een vrije wereld, bekommert Chad zich over de hedendaagse commercie die ons ketent.

Niemandsland

Pink Mountaintops mag de gezapige avond afsluiten. Terwijl twintig meter verder in een zwart veld 'Nowhere' in grote letters oplicht, brengen Stephen McBean en zijn kompanen - bekend van Black Mountain en Godspeed You! Black Emperor - psychedelische rocknummers. Vooral 'The Second Summer of Love' springt in het oor, alsook 'Ambulance City', een lange psychedelische jam met een bonkende drum die geript werd van 'Driver's Seat'. Het bos lijkt door het stroboscopische licht in slowmotion te bewegen. Dan is alles in duisternis gehuld.

Zaterdagochtend, 9.30 uur. We worden gewekt door kindervreugde. Om 13 uur mag het Belgische Douglas Firs openen, u welbekend van de hit 'Shimmer and Glow'. Ze spelen op het tweede podium, Etang genaamd, dat nog dieper in het bos ligt.

Tussen de hoge sparren staat een 'podium' op een mini-eilandje van drie bij drie, recht in een vijver. Douglas Firs, omgeven door riet, brengt countrysongs van de toekomstige plaat, The Long Answer Is No, op akoestische wijze. Halverwege merken we wat vullertjes, maar Douglas Firs herstelt zich op het einde met het toch wel straffe 'Pretty Legs and Things to Do'.

De namiddag wordt ingezet met Blondy Brownie. Over het Franse synthpopduo gaan we kort zijn: het is gewoon slecht. Veel allure en nog meer Franse popclichés. Na de kippenbouillon parisien is het tijd voor de lieverdjes van de Brusselse undergroundhipsters: Mountain Bike. De garagesurfrockers betreden het podium in blauwe jurk. Ze openen wat mak maar hebben duidelijk plezier en persen er steeds meer power uit.

Later op de dag volgen Madensuyu, Champs en BRNS. Champs is voor ons de revelatie van het festival. Op het podium staan twee jonge broertjes uit Isle of Wight droogjes met een elektrische gitaar in de hand. We krijgen simpele maar pakkende liedjes te horen, propvol reverb, gekruid door hun hoge androgyne stemmen. En dat onder een pikzwarte hemel. Aan de andere kant van het bos barst bij een vuurmand en een groen verlichte treurwilg spontaan een feestje los. Net een scène uit de video van MGMT's 'Electric Feel'.

Hemels

Zondag Delv!s-dag. Onze Belgische funky soul potato Niels Delvaux mag de zonnige noen vullen en krijgt de mama's en papa's mee. Het gros zwaait al zittend, enkele dozijnen staan recht en bewegen vrijer.

Na de danspasjes wordt geconcentreerd geluisterd naar Oaktree, alias Adriaan de Roover. In de blakende zon waait hij met zijn ambient track 'Restless Mind' een golf van geluid over het zittende publiek. Marissa Nadler mag rond 16 uur afsluiten. Dat doet ze met hemelse zang en een simpel folkgitaartje, af en toe gesteund door een lap steel. Nu mag de zomer pas de deuren sluiten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234