Zaterdag 14/12/2019

Het parcours van Wim Wilri

Oathbreaker

The Shelter 12:25 uur

Met School is Cool, Psycho 44 en Oathbreaker prikte een Belgische drietand de Pukkelpoppers wakker uit hun zomerslaap. De Oost-Vlaamse postmetalband brengt zondag met Eros/Anteros een opvolger uit voor hun aparte debuut Maelstrom uit 2011, en is een groep als een vloedgolf. IJle gitaren lokten je zoals sirenes naar The Shelter, tot de sluizen plots opengingen en de gruizelige grunts van Caro Tanghe je verschrikt bij het nekvel dooreenschudden. Het podium bleef veertig minuten gehuld in een zee van rook en mist, waaruit enkel zwiepende lange haren tevoorschijn kwamen. Donderende riffs en drumroffels spatten uiteen op je torso, krijsende vocalen beschadigden je oorschelp. De liefde staat centraal bij dit viertal, hoewel dat hier diametraal werd gebruikt. De frêle Caro gebruikte woede en razernij om die liefde te benadrukken. Oathbreaker eindigde met de zangeres op haar knieën voor het drumpodium. Een schokgolf om niet snel te vergeten.

Hawk Eyes

The Shelter 15 uur

De alt.metal van Hawk Eyes klonk een pak zachter aan de oren. Het viertal uit Leeds bouwt al acht jaar aan de weg, heeft twee platen uit en een kersverse EP klaar. Ze spelen compacte songs, waar naast een schreeuwerige stem vooral moddervette gitaren overheersen. Chris Fielding en Jason Sanderson deden hun best om een snuifje Helmet te mixen tussen hun hardcore-invloeden. Maar het repertoire van deze vier was onderling inwisselbaar, raakte nauwelijks je ziel en bleef niet boeien. Enkel de snelle riff van 'Witch Hunt' sprong er even tussenuit. Dit Hawk Eyes maakte weinig impact op het Belgische festivalpubliek.

Surfer Blood

Marquee 15:40 uur

Indierockers Surfer Blood werden na drie jaar en een nieuwe tweede plaat (Pythons ligt sinds halverwege juni in de winkel) een tweede keer uitgenodigd in Kiewit. John Paul Pitts en zijn groep komen uit Palm Beach in Florida, en dat hoorde je. Ze sprenkelden zonnige riffs doorheen de Marquee, en smeerden je lichaam in met een zonnecrème van noise, lo-fi en shoegaze.

Pitts zong over hoe je een oceaan moet ruiken, refereerde aan Twin Peaks en David Lynch, en zocht de massa op door met zijn micro tussen het publiek te zingen. Bassist Kevin Williams en gitarist Thomas Fekete (met donker zonnebrilletje op) zongen hardop mee, ontbonden al hun duivels en maakten powerpop als 'Miranda' en 'Say Yes to Me' zo mooi meerstemmig. Je hoorde een streep Beach Boys op het volume van Weezer en met de stem van Morrissey. Dit was het concert van de bevestiging.

Fall Out Boy

Main Stage 18:50 uur

Het blijft bizar om te schrijven dat Fall Out Boy al aan een comeback bezig is. Enkele jaren geleden sierden deze Amerikaanse poppunkers nog duizenden tienerkamers en deden ze jonge meisjesharten sneller slaan. Na een celebrityhuwelijk, vermageringskuren, baby's die Bronx Mowgli werden genoemd en enkele zijprojecten is het viertal nu terug met de popplaat Save Rock and Roll.

De hype lijkt een beetje voorbij, want aanvankelijk kon het viertal donderdag geen deuk in een pakje boter slaan. Nochtans was de zon eindelijk doorgebroken, speelde Fall Out Boy behoorlijk strak en vertelde bassist Pete Wentz dat zijn eerste Pukkelpoppassage zes jaar geleden hem altijd zal bijblijven. Wegens te veel streekbieren, een black-out en een hoofdwonde. Hij had 'Disloyal Order of Water Buffaloes' over dat voorval geschreven. De massa stond erbij en keek er bewegingloos naar.

Fall Out Boy gaf echter niet op en kreeg het publiek alsnog mee met het trio 'Sugar, We're Goin' Down', 'Dance, Dance' en 'I Don't Care'. Ook het gloednieuwe 'My Songs Know What You Did in the Dark (Light Em Up)' bleek gesneden koek voor een wei vol jonge festivalgangers. De handjes gingen eindelijk op elkaar, en Fall Out Boy slaagde erin de balans in hun voordeel te keren. Wentz riep vlak voor slotsong 'Saturday' "graag nog eens uitgenodigd te willen worden op dit prachtige festival", en bleek dat oprecht te menen. Wat ons betreft mag het, Chokri.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234