Zaterdag 16/11/2019

Column

"Het overwicht van de Tour de France in het internationale wielrennen is ongezond"

Beeld AP

"Het oude wielrennen met handige kasseicoureurs die achter elke bocht kunnen optrekken leeft alleen nog bij ons, maar is verder zo dood als een pier", schrijft sportjournalist Hans Vandeweghe in zijn dagelijkse column.

Nu het zeker is dat geen enkele renner van Sky in de top tien zal eindigen en geen enkele renner van Sky in de buurt komt van ritwinst, is het in onze contreien bon ton om dat team af te branden. Dat is nergens voor nodig, zoals het ook niet nodig is om te blijven inhakken op de US Postal-aanpak. En dan hebben we het niet over doping, maar over de manier waarop werd gepiekt.

De meeste topteams beseffen/beseften heel goed dat in de prioriteitenlijst van het internationale wielrennen de Tour de France op één staat. Op twee tot en met tien staat ook de Tour de France, dan komt het WK en vervolgens de klassiekers. Wij van de Vlaamse wieg van het wielrennen lezen die prioriteitenlijst omgekeerd, maar we zijn stilaan de enigen.

Het overwicht van de Tour de France in het internationale wielrennen is natuurlijk ongezond. A.S.O. maakt gebruik van de zwakte van de wielerbonden om een cruciale positie in te nemen. Wordt er een nieuwe wedstrijd georganiseerd in de woestijn: A.S.O. is de partner. Aan de Noordpool: A.S.O. organiseert.

In principe kan het geen kwaad en is het zelfs aan te bevelen dat de organisatoren een belangrijke partner zijn in het beheer van een sport. Denk maar aan het internationale tennis. Alleen bestaat daar zoiets als de ATP en dat staat voor de Association of Tennis Professionals, de spelersvakbond die het hoe en waarom van het tennis bepaalt.

In het wielrennen heeft de vereniging van profwielrenners geen poot om op te staan. Wie kent de CPA? Niemand. Wie luistert naar de CPA? Ook niemand. De CPA bepaalt niks en kan bijgevolg ook niks doen aan het overwicht van de Tour de France.

Zonder ongelukken of heel slecht management zal dat nog wel een paar decennia duren en je stelt vast dat alle grote teams zich stilaan gaan oriënteren op die drie weken in Frankrijk. Wij kunnen niet achter blijven, maar in de zoektocht naar Tour de France-winnaars denken wij nog steeds dat we die onder de Vlaamse coureurs gaan vinden.

No way, José (De Cauwer). Het oude wielrennen met handige kasseicoureurs die achter elke bocht kunnen optrekken leeft alleen nog bij ons, maar is verder zo dood als een pier. We zullen terug moeten naar de fysiologische basis van deze sport en op zoek gaan naar grote motoren, die kunnen tijdrijden en als ze op het juiste gewicht blijven, ook kunnen klimmen.

Grote motoren vind je op de wielerbaan, niet in het circus van de zesdaagse maar in de achtervolging. Wij hebben achtervolgers die van jaar tot jaar minder snel rijden; dus hebben we er eigenlijk geen.

Je vindt grote motoren ook in het mountainbiken. Cadel Evans, Ryder Hesjedal, Jean-Christophe Péraud, Tom Danielson en Peter Sagan hebben allemaal een mountainbikeverleden. Het zijn lichte jongens die bergop veel vermogen kunnen leveren en bovendien goed met de fiets kunnen rijden. Die hebben wij niet, want iedereen die liever naast de weg rijdt, kruipt bij ons in het veld in de hoop een graai te kunnen doen in de vetpotten van onze Vlaamse modderkermissen.

Grote motoren vind je ten slotte ook in het tijdrijden, type Fabian Cancellara en Tony Martin. Die hebben wij ook niet. Conclusie: wij hebben geen grote motoren, omdat wij alleen nog vespa's opleiden.

Beeld Karel Duerinckx
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234