Vrijdag 07/10/2022

Het Oscar-seizoen is begonnen

film

'moulin rouge' maakt meteen een goede start

Hoewel de nominaties pas op 12 februari bekend raken en het dan nog tot zondag 24 maart duurt voor de Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) voor de 74ste keer haar begeerde beeldjes zal uitdelen, is er nu al volop sprake van Oscar-koorts in het Amerikaanse filmbedrijf.

Brussel / Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Vorige week maakte de National Board of Review (NBR) haar filmprijzen voor 2001 bekend en daarmee is ook het zogenaamde 'movie awards season' van start gegaan. In de loop van de volgende weken zal door diverse verenigingen en organisaties nog een heleboel andere filmlijstjes en dito prijzen aangekondigd worden, waarbij op zondag 20 januari een eerste hoogtepunt zal worden bereikt met de uitreiking van de Golden Globes. Die prijzen worden toegekend door de Hollywood Foreign Press Association, een beroepsvereniging van een negentigtal buitenlandse showbizzcorrespondenten in Los Angeles. Die organisatie kent al jaren haar eigen film- en televisieprijzen toe, maar er werd nauwelijks aandacht aan geschonken. Tot iemand op het slimme idee kwam om de prijsuitreiking vóór de Oscars te laten plaatsvinden en sindsdien gelden de Golden Globes zo'n beetje als barometer van de Oscar-competitie, waarmee het hele filmprijzenseizoen wordt afgesloten.

De allereerste temperatuurmeting van de Oscar-koorts gebeurt echter al begin december door de National Board of Review. De extravagante musical Moulin Rouge kwam als beste film uit de bus, terwijl Jim Broadbent - die in de film de rol speelt van de cabareteigenaar - verkozen werd tot de beste mannelijke bijrol. Als beste acteur werd Billy Bob Thornton gekozen voor zijn werk in drie films, namelijk The Man Who Wasn't There, Bandits en Monster's Bal. Van haar kant werd Halle Berry, zijn tegenspeelster in het doodstrafdrama Monster's Ball, gelauwerd als beste actrice. Nieuwkomer Todd Field kreeg de prijs voor de beste regie én het beste scenario voor zijn debuutfilm In the Bedroom. Deze naar verluidt zeer aangrijpende film handelt over het rouwproces van een ouderpaar, vertolkt door Tom Wilkinson en Sissy Spacek, na de moord op hun 21-jarige zoon. John Cameron Mitchell kreeg de prijs voor het beste regiedebuut voor zijn film Hedwig & the Angry Inch.

In tegenstelling tot wat de naam laat vermoeden, is de National Board of Review geen vereniging van filmcritici, maar een organisatie die al in 1909 in New York werd opgericht als een anticensuurbeweging. Onder de meer dan honderd leden van deze non-profitorganisatie zonder enige band met de filmindustrie, bevinden zich leraars, uitgevers, historici, scenaristen en filmstudenten, die jaarlijks meer dan 300 films bekijken. Sinds 1919 maken ze elk jaar hun lijstje met de tien beste films bekend.

Dat er in het bovenstaande NBR-palmares enkele titels opduiken die hier bij het grote publiek nog niet bekend zijn, is geen toeval. De Amerikaanse studio's stellen de release van een aantal van hun 'betere' films vaak uit tot het einde van het jaar. De reden daarvoor is dubbel. Dergelijke kwaliteits- of prestigefilms lopen het risico grotendeels onopgemerkt te blijven tijdens het hoogseizoen, de zomermaanden, wanneer de Hollywood-studio's hun potentiële kaskrakers massaal op het publiek loslaten. Dit jaar waren dat onder meer Planet of the Apes, Pearl Harbor, The Mummy Returns, Shrek, A.I. Artificial Intelligence, Jurassic Park III, America's Sweethearts... De andere reden is dat men de films in kwestie zo dicht mogelijk wil uitbrengen bij het moment waarop de AMPAS-leden hun Oscar-formulieren invullen. Om die reden worden sommige films in december via een zogenaamde 'limited release' in een beperkt aantal Amerikaanse bioscopen uitgebracht - een noodzakelijke voorwaarde om in aanmerking te komen voor de Oscar-competitie - om dan in het begin van volgend jaar op grote schaal te worden uitgebracht, in het beste geval ondersteund door de wervende kracht van de Oscar-nominaties.

Om al die redenen kan het Amerikaanse publiek deze maand kennismaken met een aantal films, waarrond al een duidelijke Oscar-buzz hangt. Daarbij wordt regelmatig verwezen naar vertolkingen van personages die op emotioneel, fysiek of mentaal vlak gehandicapt zijn, of 'challenged', zoals dat in politiek correct taalgebruik heet. Van de Academy-leden is namelijk bekend dat zij daar nogal gevoelig voor zijn en dan wordt bijvoorbeeld verwezen naar het Oscar-succes van films als Forrest Gump, Rain Man, Born on the 4th of July, Children of a Lesser God, Shine, The Piano...

In die context worden Sean Penn, Russell Crowe en Kevin Spacey nu al als 'nominabel' beschouwd. In I Am Sam speelt Sean Penn de rol van een mentaal gehandicapte vader, die verwikkeld raakt in een juridisch gevecht over het hoederecht van zijn zevenjarig dochtertje, en die daarbij de hulp krijgt van advocate Michelle Pfeiffer. In A Beautiful Mind, gebaseerd op leven en werken van de Amerikaanse wiskundige John Forbes Nash, vertolkt Russell Crowe de hoofdrol van de briljante wetenschapper, die er op een bepaald moment van zijn carrière helemaal onderdoor ging, maar uiteindelijk in '94 de Nobelprijs kreeg voor zijn theorie in verband met 'the mathematics of competition', waarmee hij in één klap de reeds 150 jaar geaccepteerde doctrine van Adam Smith, beschouwd als 'de vader van de moderne economie', op losse schroeven zette. En in The Shipping News van Oscar-lieveling Lasse Hallström, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van E. Annie Proulx, speelt Kevin Spacey de hoofdrol van een emotioneel getraumatiseerde man, die zijn evenwicht en dus zichzelf terugvindt door terug te keren naar zijn roots op het onherbergzame Newfoundland.

Oscar houdt van personages die op emotioneel, fysiek of mentaal vlak gehandicapt zijn

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234