Woensdag 25/11/2020

Het orkest in vraag gesteld

Vlaamse Opera presenteert seizoen 2005-2006

Gent

Van onze medewerker

Stephan Moens

De Vlaamse Opera wacht een spannend nieuw seizoen. Er is niet alleen de commotie over de eventuele verdwijning van zijn orkest, het instituut staat nog voor tal van andere uitdagingen. Zo is het gebouw in Antwerpen het hele seizoen (en misschien langer) dicht voor verbouwingswerken, waardoor in verschillende kleinere theaters gespeeld moet worden. Grosso modo is programma dat de Vlaamse Opera op zijn traditionale persconferentie presenteerde aan de magere kant, zij het met enkele uitschieters.

Met twee stukken neemt de Opera volgens intendant Marc Clémeur "zichzelf op de korrel". Dat geldt voor Ariadne auf Naxos, dat "de ijdelheden van kunstenaars en sponsors in vraag stelt". Het is een productie van La Fenice in Venetië, die daar gespeeld werd toen het gezelschap na een brand eveneens naar kleinere theaters moest uitwijken. In Prova d'Orchestra wordt "het orkest in vraag gesteld", een erg actueel onderwerp dus. Het is het tweede muziektheaterwerk (na Richard III) van composer in residence Giorgio Battistelli in de Vlaamse Opera en past in de Fellini-cyclus, die begon met Bruno Maderna's Satyricon en de volgende seizoenen doorloopt met de wereldcreatie van Luc Van Hoves La Strada en met Nino Rota's kinderopera Aladdin en de wonderlamp.

Omdat kinderen volgens Clémeur "al te snel gerecupereerd worden door commerciële muziek" en "in de school hoe dan ook niet meer met kunst in aanraking komen", wil de Opera voor hen iets brengen waarmee zij kunnen "leren dat er iets anders is dan K3". Dat wordt dan een Nederlandse bewerking van Mozarts Toverfluit, die in de Zomeropera in Alden Biesen al te zien was maar opgefrist wordt, onder meer met een nieuw decor.

Het was ook al lang geleden dat de Vlaamse Opera een operette bracht. Ook hier koos men voor veiligheid, met een "tamelijk traditionele" enscenering van Die lustige Witwe door de Engelse regisseur Lee Blakeley (een assistent van David McVicar), waarin zowaar Koen Crucke nog eens mag aantreden als Njegus. Met Cheryl Barker is de rol van Hanna Glawari wel heel luxueus bezet. In Antwerpen speelt het stuk in de Roma, "zodat ook Jan met de pet ernaartoe kan", aldus Clémeur.

Verder zijn er nog twee concertante opera's, Verdi's Nabucco en Donizetti's Maria Stuarda, en een reprise van de geestige Semele van Haendel, een enscenering van Robert Carsen.

De grote uitdaging is Wagners Ring. Die wordt over drie seizoenen gespreid. De enscenering is in handen van Ivo Van Hove, die er "een Ring van mensen" van wil maken, "een Ring van de 21ste eeuw". Das Rheingold, de 'vooravond' van de Ring, wordt inderdaad enkel in Gent gespeeld omdat het Antwerpse gebouw nog niet heropend zal zijn. Antwerpse operaliefhebbers worden gratis met de bus naar Gent gebracht.

Info: 070/22.02.02 of www.vlaamseopera.be

Grootste uitdaging wordt Wagners Ring, gespreid over drie seizoenen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234