Woensdag 23/09/2020

Zomerfestivals

Het onstuitbare hiphopparcours van Les Ardentes: de absolute must-sees op een rij

Beeld BELGA

Zomerfestivals zijn nog altijd overwegend rockfestivals, maar niet in Luik: daar investeerde Les Ardentes dit jaar - de tiende editie - een stevige duit om een onstuitbaar hiphopparcours samen te stellen. Ons respect! En ook wel: een overzicht.

Als onze optelkwaliteiten ons niet in de steek laten - en dat kan wel: kenden wij Robbie Williams op TW Classic nu echt maar víér sterren toe? - dan staan er op Les Ardentes maar liefst drieëntwintig groepen die je met goede wil in het hokje van de hiphop kan stoppen, en dan rekenden wij Tom McCrae niet eens mee. Dus om het overzichtelijk te houden: hierzo alle types acts die u dit lange weekend kan gaan ontdekken

1. Franstalige hiphop

Vlaamse leeuwen mogen deze alinea overslaan: we bevinden ons onder de taalgrens en dat betekent veel Franstalige rappers. Franstalige rap is een beetje zoals black metal: mensen die zeggen dat er veel goeie groepen in te vinden zijn, geloven we best, maar we laten het ook graag aan hen over om het kaf van het koren te scheiden - en zelfs dán zijn we selectief • Althans: als u toch één act wil checken, doe dan zoals ons en ga naar ons eigenste Starflam (Open Air, donderdag, 20.40). Ze moeten het daar zonder Baloji stellen deze reünietour, maar dat is - getuige de nieuwe single 'A l'ancienne' - nog geen reden om te skippen. Donne-moi!

Nog Belgisch geweld: Hesytap Squad (HF6, donderdag, 13.00) speelt in Luik een thuismatch; La Smala (Open Air, donderdag, 17.20) en L'or du commun (Open Air, zondag, 12.40) komen uit Brussel; en Gloria Boateng (Aquarium, vrijdag, 13.20) uit Gent - of iets verder terug: Ghana.

Zullen er dan weer voor zorgen dat duizenden Fransmannen afzakken naar het Luikse: Fauve (zondag, HF6, 23.30), een mix van spoken word, kwaaie teksten en felle raps in wat zij zelf een "open collectief" noemen. Zo populair bij onze zuiderburen dat ze zomaar even mogen afsluiten op de HF6-stage. Nog uit la douce France: Nekfeu (Open Air, zondag, 17.25), Joke (Open Air, vrijdag, 18.00) en - piepjong, wel al voor de derde keer present - Big Flo & Oli (Open Air, zondag, 15.40).

Fauve.Beeld kos

2. Het opkomend talent

De lui die nog even aan de weg zullen moeten timmeren: Denzel Curry (HF6, donderdag, 14.50), Logic (Open Air, donderdag, 15.40), Flatbush Zombies (Open Air, donderdag, 19.20) en Criolo (Aquarium, vrijdag, 16.10): daarom niet slecht, hè?

Kandidaat voor verrassing van het festival: Ratking (HF6, zondag, 14.50). Echt áángenaam durven zijn muziek niet noemen, maar hoeft dat dan? Debuutalbum 'So It Goes' van vorig jaar was een groezelige, roekeloze trip doorheen New York, zowat de ultieme antithese van Jay-Z's 'Empire State of Mind'. Wie zijn rap graag lust met een sausje chaos: check it out. Lichter maar daarom niet minder: Rae Sremmurd (Open Air, donderdag, 22.00) is op dit moment aan het surfen op de golf van debuut 'SremmLife' en heeft alleszins iets te bewijzen. Frenetieke, hypermoderne hiphop die dicht tegen de pop aanschurkt.

Freddie Gibbs.Beeld wikimedia

Idem voor August Alsina (HF6, donderdag, 18.20), die al samenwerkte met Nicki Minaj, Future en Jeremih, en wiens songs schipperen tussen straathoek een slaapkamer - evenveel r&b als hiphop.

Is eigenlijk allang een gevestigde waarde, maar heeft alleen de pech dat-ie zo verrekt onbekend blijft: Freddie Gibbs (HF6, donderdag, 16.30), die zich graag portretteert als last gangsta standing. Hij had zich helemaal op zijn gemak gevoeld in de gangstarap van de jaren 90 - een genre waarvan hij de moderne synthese is - ook al onthullen zijn teksten een geconflicteerde ziel, iemand die een moreel twijfelachtig leven leidde en niet goed hoe hij zich daar nu over moet voelen. Resultaat: harde, eerlijke rhymes over gerecupereerde soul- en funksamples.

3. De subtoppers

Nog niet klaar voor de big league, ook al wordt hij her en der (inclusief de Les Ardentes-site) geafficheerd als de toekomst van de hiphop: A$AP Rocky (Open Air, vrijdag, 21.30), altijd een moeilijk geval. Om het in vier woorden te zeggen: fantastische platen, schabouwelijke liveoptredens. Aan Rocky om op Les Ardentes zieltjes te winnen, niet weg te drijven. Zoals wij dankzij de ongerelateerde films gewend zijn om te scanderen: "Komaan, Rocky!".

Hebben zich wél al ontegensprekelijk verzekerd van een plaatsje in de geschiedenisboeken, al kan u zich het afgelopen decennium hebben afgevraagd waaróm precies: De La Soul (Open Air, vrijdag, 20.00), dat er niet écht in geslaagd is om na de jaren 90 relevant te blijven. Ze komen naar Les Ardentes met een nieuw album onder de arm ('And the Anonymous Nobody' werd gecrowdfund via Kickstarter) dat vermoedelijk weinig potten zal breken, maar hun aantreden met een zogenoemde big band stemt wél nieuwsgierig.

Of we ons ook zullen onderwerpen aan de genaamde Tinie Tempah (HF6, zondag, 22.00) is een andere zaak. Laten we het positief bekijken: het hoeft niet altijd maatschappijkritiek, woede en onmacht te zijn, soms volstaat plezier, zweet en een mooi meisje dat naast u staat te

Asap Rocky.Beeld Alex Vanhee

4. De must-sees

Hiervoor komt u uit uw bed, hiervoor poetst u uw tanden, hiervoor kamt u uw haar: de niet te missen headliners. Zo is die ene hiphopact van zaterdag er meteen één van formaat: en dan hebben we het niet alleen over Nicki Minaj's (HF6, 23.00) formidabele achtersteven. Ze kan namelijk - zoals iedereen met een stel oren kan getuigen - fenomenaal rappen én zingen, en mensen schijnen ook al eens te vergeten wat een rist geweldige singles ze achter haar naam heeft: 'Super Bass', 'Beez in the Trap', 'Moment 4 Life', 'Pound the Alarm', 'Roman's Revenge', 'Feeling Myself', 'Starships'. So what als die dan nog bovengemiddeld vaak over de geneugtes van een omvangrijke derrière gaan. Met haar livereputatie gaat het prima en ze wordt steeds interessanter als artieste - als feministe, fluisteren sommigen: steeds meer vrouw, steeds minder levende cartoon.

Wat is dat plots met funk, soul en jazz die komen doorsijpelen in de beste platen van het jaar? Oké, 'Black Messiah' van D'Angelo (Open Air, zondag, 23.00) is alweer van december, maar toch; verder waren daar ook al 'To Pimp a Butterfly' van Kendrick Lamar (zie hieronder), 'The Epic' van Kamasi Washington en 'Wildheart' van Miguel, terwijl in 2014 ook al 'You're Dead!' van Flying Lotus passeerde. Alvast: u hoort ons niet klagen, want het brengt ons terug naar misschien wel onze allerfavorietste periode uit de muziekgeschiedenis, dat wonderlijke decennium van eind jaren 60 tot eind jaren 70.

Enfin, D'Angelo dus: live kan het soms mislopen - dat de mens niet altijd even goed met verwachtingen omgaat mag blijken uit het feit dat 'Black Messiah' maar liefst veertien jaar op zich liet wachten - maar in Vorst een tijdje geleden was-ie alvast magistraal. Doet ons hoopvol, ongeduldig en een tikje geil stemmen: D'Angelo neemt The Vanguard mee, zijn vaste begeleidingsgroep, en als er nu iets is dat wij live graag hebben van onze funk-, soul- en jazzbricoleurs, dan is het wel een vaste begeleidingsgroep.

De main event dan, één van de belangrijkste muzikanten van vandaag, van de wereld - foert! - van altijd: Kendrick Lamar (Open Air, donderdag, 23.30), die met 'good kid, m.A.A.d. City' een tijdloos meesterwerk maakte, om dat op te volgen met het totaal andere, nog ambitieuzere en al even majestueuze 'To Pimp a Butterfly'. Platen - en we wikken en wegen onze woorden per gram - van het niveau van 'What's Going On' van Marvin Gaye, 'Maggot Brain' van Funkadelic, 'There's a Riot Goin' On' van Sly & the Family Stone, 'Bitches Brew' van Miles Davis en 'Innervisions' van Stevie Wonder: nieuwe Hoekstenen van de Afro-Amerikaanse muziek.

Verontrustend wel: op het afgelopen Roskilde Festival speelde hij welgeteld één nummer uit zijn nieuwe meesterwerk, elders koos hij er drie uit. Omdat het te moeilijk te brengen is - niet iedereen heeft een jazzorkest in z'n broekzak zitten - omdat het nog te vers is of omdat de zomer niet schreeuwt om black rage? Geen idee, maar Kendrick mikt alvast op een hitparade en niet op de eeuwigheid. Of misschien verrast hij wel op Les Ardentes, waar hij toch anderhalf uur te vullen heeft. Duimen!

Top of niet, u kan het achteraf hier komen checken in de vorm van een uitgebreide review.

Kendrick Lamar.Beeld REUTERS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234