Zondag 27/09/2020

Het offer en hoe dat te rechtvaardigen

De Poolse regisseur Krzysztof Warlikowski debuteerde in 1989, net toen de Muur viel. Zijn werk was aanvankelijk sterk betrokken op de Poolse situatie. Al gauw werd het internationaal opgepikt, wellicht niet het minst om de vaak spectaculaire beeldentaal die hij hanteert. Voeg daar sterk emotioneel gekleurd acteerwerk aan toe en het kon niet meer stuk op internationale festivals. Zijn nieuwe werk, (A)pollonia, ging deze zomer in première op het Festival van Avignon. Het stuk is in eerste instantie gebaseerd op klassieke Griekse tragedies. Warlikowski put o.a. uit Alkestis, Iphigenia in Aulis en Herakles van Euripides, en de Oresteia-cyclus van Aischylos. In deze teksten zoekt de regisseur naar het thema van het al dan niet vrijwillige slachtoffer. Welke rechtvaardigingen worden aangevoerd om een onschuldige ter dood te brengen is de centrale vraag. Maar ook het thema van de wraak blijft niet onberoerd.Als vanzelf ging Warlikowski ook na wat hedendaagse auteurs te melden hebben over deze thematiek. Dat bracht hem de tekst Apollonia van de Joodse auteur Hannah Krall. Verdere inspiratie vond hij bij o.a. De welwillenden van Jonathan Littell en Elisabeth Costello van J.M. Coetzee. Deze productie van het Poolse Nowy Teatr werd mee ondersteund door o.a. Théâtre de la Place in Luik en de Munt in Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234