Woensdag 25/11/2020

Dour Festival

Het nieuwe festivalterrein van Dour: veiliger, praktischer en net iets minder gezellig

Beeld FRANCIS VANHEE

Dour wordt dertig, en met tram drie verhuist het festival naar een nagelnieuw terrein om zijn zeven podia te huisvesten. Het golvende terrein tussen de Waalse terrils maakte plaats voor een gigantische grasvlakte tussen de windmolens van Dour. Aan het concept veranderde niets, al keren sommige podia terug in een ander jasje.

Afscheid nemen van het vorige festivalterrein valt de Dour-regulars in het algemeen niet zwaar. "Het is op alle vlakken gemakkelijker geworden", vindt een groep Vlamingen die hier al zes jaar neerstrijkt. De meeste festivalgangers volgen hun mening. "De podia zijn veel bereikbaarder." De organisatie werd gevraagd te vertrekken dankzij de potentiële bouw van het logistieke centrum van Zalando, dat uiteindelijk alsnog werd verplaatst naar Nederland. Maar ook wegenwerken in het centrum van Dour bemoeilijkten het behoud van het oude terrein.

"We hebben het zekere voor het onzekere genomen", verklaart de organisatie. "Hier kregen we carte blanche om alles te doen zoals we het voor ogen hadden, én om kleine en grote fouten te corrigeren. En het uitzicht met de windmolens is natuurlijk ook mooi meegenomen." Ondanks de uitgestrektheid van het gigantische terrein, heeft het publiek toch het gevoel dat alles dichter bij elkaar ligt. Niet alleen de podia, maar ook de camping en de parking zijn makkelijker bereikbaar, en ook de nieuwe kampeersite wekt positieve geluiden op. "Vroeger zaten we in een dal, nu kunnen we alles mooi overzien. En véél properder."

Beeld FRANCIS VANHEE

Relaxzones

Het vorige terrein stond, naast een zekere ruigheid,  bekend om een paar gezellige, natuurlijke rustplaatsen tussen en onder boompjes. Die plekjes zijn nu verleden tijd. "Maar die proberen we te vervangen door genoeg luwte onder vlaggetjes en een paar relaxzones onder grote tentzeilen", legt de persverantwoordelijke uit.

Ook een paar podia kregen een stevige opwaardering. Zo kreeg de Petite Maison Dans La Prairie, de tent gericht op indiegitaren en hippe elektronica, een nieuwe behuizing die een pak hoger is. De nieuwe tentconstructie liet toe om de vier steunpilaren weg te laten, wat een extra ruimtelijk gevoel creëert. De capaciteit blijft nochtans precies dezelfde. De Boombox, een tent weggelegd voor de hiphopliefhebbers, kreeg een soortgelijke constructie. 

Beeld FRANCIS VANHEE

"Gisteren Jon Hopkins gezien in de Petite Maison", zegt een smalle Nederlander met heuptas aan de schaduw van het hamburgerkraam. Op dag twee is hij al zichtbaar het noorden kwijt – al ligt dat niet alleen aan het nieuwe terrein. "Ik wist niet wat ik meemaakte. De set was niet eens zó goed, maar die nieuwe tent zorgt voor een immersive ervaring. Van vooraan tot achteraan zag ik een zee van mensen." En ook de geluidsinstallatie kan blijkbaar tellen. "Ik moest mijn oren tot achteraan in de tent afdekken. ’t Is hard knallen hier." 

Knietjes en stof

Vorige edities kwam de vloer vaak los onder het gewicht van de festivalgangers, dit jaar werden alle podia – behalve de Red Bull Elektropedia Balzaal, een buitenbeentje – voorzien van een vaste, verhoogde plankenvloer. 'De balzaal', een apart terrein voor elektronische muziek, werd bedekt met rubberen tegels. Dat is niet alleen beter voor de knietjes van wankelende bezoekers, het zorgt ook voor veel minder rondvliegend stof. Ook de toegang tot de balzaal is sterk verbeterd: net als de Last Arena wordt die enkel afgebakend door versierde containers, in plaats van het smalle weggetje dat tot vorig jaar al eens tot gevaarlijke opstoppingen leidde. 

Beeld FRANCIS VANHEE

De Petit Bois, een verscholen plekje tussen de bomen waar enkel relaxte dj-sets stonden geprogrammeerd, wordt vervangen door de Rockamadour, een ode aan het teloorgegane concertzaaltje van Dour. En waar het festival tot vorig jaar nog achterophinkte op vlak van eetvoorzieningen, voorziet het dit jaar de Green Arena, waar hippe foodtrucks de weide bevolken. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234