Dinsdag 20/08/2019

Beeldreeks

Het nieuwe Bollywood ligt in Oeganda

Terwijl de acteurs een promovideo opnemen, kijken kinderen toe. Voor sommigen onder hen (en hun ouders) is filmmaker Isaac Nabwana bijna een medicijnman. Want hij kan voorwerpen laten vliegen en ontploffen, en zelfs mensen laten verdwijnen in zijn films. Beeld © Frederic NOY - Cosmos

Het nieuwe Bollywood, wordt Wakaliwood genoemd. Omdat er één man is die filmgeschiedenis probeert te schrijven met zijn productiebedrijfje. Welkom op de filmset van Isaac Nabwana.

Ramon Film Productions Presents! The Best of the Best Movies!
De voice-over die het begin van de trailer van Who Killed Captain Alex?  inleidt, belooft kwaliteit. Meer dan kwaliteit: het beste van het beste. Naar Hollywood-normen wordt die belofte nauwelijks ingelost. Naar Wakaliwood-normen wordt ze met verve vervuld. 

Eerst was er Hollywood, in de States. Dan was er Bollywood, in India. Nu is er Wakaliwood, in Oeganda. Niet de rijkste filmindustrie, maar wel degene die vandaag het meest tot de verbeelding spreekt. Want verbeelding is het essentiële ingrediënt van de films die hier geproduceerd worden. Omdat het niets kost. 

Wakaliga is een sloppenwijk in de Oegandese hoofdstad Kampala. Geld is hier een schaars goed, maar toch is dit het kloppende hart van de kleine en jonge filmindustrie in het Afrikaanse land. Koning van Wakaliwood is Isaac Nabwana, volgens sommigen ‘de Quentin Tarantino van Oeganda’. De films die hij maakt zijn ultragewelddadig, maar vooral ultragoedkoop. Voor Who Killed Captain Alex? had hij een budget van 200 dollar. Dat is 220.000 keer minder dan Tarantino had voor zijn laatste film. 

Daarom is verbeelding hier zo belangrijk. Cast of crew? Dat is in Wakaliwood hetzelfde: iedereen heeft verschillende jobs achter de camera, en speelt verschillende personages, die een gewelddadige dood sterven. De special effects zijn zo knullig dat ze weer charmant worden, de plots zo dun dat ze ontroerend blijken, de montage zo onbeholpen dat ze bewondering opwekt.

In Wakaliwood betekent ‘amateuristisch’: met liefde gemaakt. En net dat durft de grote Amerikaanse broer wel eens te vergeten, stelde fotograaf Frederic Noy vast.

Op de set van de ­zombiefilm 'Eaten Alive'. Het verhaal is geïnspireerd op een geval van ­kannibalisme van een paar jaar terug in West-Oeganda. Beeld © Frederic NOY - Cosmos
Ritah is de allereerste vrouwelijke heldin van Wakaliwood en speelt de hoofdrol in de tv-serie 'Who Killed Captain Alex'. Beeld © Frederic NOY - Cosmos
De acteur/ stuntman/ rekwisietenverantwoordelijke rijdt op een ­motorfiets. Rechts een stuk van de helikopter die hij aan het bouwen is. Beeld © Frederic NOY - Cosmos
Terwijl de acteurs een promovideo opnemen, kijken kinderen toe. Voor sommigen onder hen (en hun ouders) is filmmaker Isaac Nabwana bijna een medicijnman. Want hij kan voorwerpen laten vliegen en ontploffen, en zelfs mensen laten verdwijnen in zijn films. Beeld © Frederic NOY - Cosmos
De slechterik van Al Shabaab (l.) wordt doodgeschoten in een bloederige scène. De good guy wint altijd, ook in Oeganda. Beeld © Frederic NOY - Cosmos
Isaac Nabwana (l.) is de grote baas in ­Wakaliwood. Hier filmt hij Apollo tijdens een stunt, voor de ­opnames van '­Operation ­Kakongoliro', een ­Oegandese versie van 'The Expendables'. Beeld © Frederic NOY - Cosmos
Daouda Bisaso is de man van de rekwisieten (r.). Hij gebruikt hars om een mes op een stuk plastic te plakken dat rond het torso van de acteur wordt gebonden, voor een van de geweldsscènes. Beeld © Frederic NOY - Cosmos
Ivan Wong Ssenyondo Kung Fu Master (m.) demonstreert een grand écart tijdens een actiescène met Charles Bukenya (r.), Henry 'The Barbarian' (l.) en Kizza Manisuru Ssejjemba (met masker). Beeld © Frederic NOY - Cosmos
Brenda Nantume legde met haar dochtertje 30 kilometer af om mee te ­spelen in een film als gangster. Niemand op de set wordt betaald. Beeld © Frederic NOY - Cosmos
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden