Donderdag 26/11/2020

Het nieuwe bloed van Balenciaga

Voor de kleedsters hing er backstage een waarschuwing: 'De kleren zijn zeer, zéér fragiel. Geen juwelen dragen. De meisjes mogen zich niet bukken om hun schoenen vast te maken. Dat doen jullie.' We schrijven oktober 2001, de huidige zomercollectie van Balenciaga, getekend door Nicolas Ghesquière, wordt in Parijs voorgesteld aan kopers en pers. De delicate lapjeskleren zijn inmiddels een echte hit gebleken.

Dertig jaar is hij, de 'directeur artistique' van het venerabele huis Balenciaga. Een van de vele jongemannen waarvoor een groot merk of couturehuis de rode loper heeft uitgerold, om het bloed opnieuw te doen stromen. Wat Ghesquière onderscheidt van de Galliano's, McQueens, Jacobs-en en McCartneys, is dat hij een Fransman is, zij het met Belgische roots maar dat wordt onder het tapijt geveegd. Voor een keer dus geen Angelsaksische injectie, maar een Gallische invloed in een huis van stand, deze keer van een Spaanse meester.

En het werkt. Zelfs geen klein beetje. Vorig jaar werd Ghesquière in de Verenigde Staten uitgeroepen tot 'Internationaal designer van het jaar' (hij won het van Lagerfeld en McQueen), tot zijn fans en klanten behoren Chloë Sevigny, Kate Moss, Charlotte Gainsbourg en Nicole Kidman. En laatst, bij de Golden Globes, verscheen niemand minder dan Madonna geheel in Balenciaga gekleed.

Nochtans was het in 1995 niet meteen de meest glamoureuze job die de jonge Ghesquière aangeboden kreeg. Zijn vrienden lachten hem uit. Balenciaga... pfff. Ooit was dat een grote naam, ja, maar intussen stond het wel heel ver van de avant-garde. Bovendien werd Ghesquière als free-lancer in dienst genomen voor de licenties in Azië (verwante producten die de naam Balenciaga mogen dragen) wat er in de praktijk op neerkwam dat hij golfkleding en jurken voor Japanse weduwen mocht bedenken. In het Parijse hoofdhuis van Balenciaga was de Nederlander Josephus Thimister (afgestudeerd aan de Antwerpse academie) net aangesteld, de grote hoop op vernieuwing. Maar tussen de twee partijen boterde het niet lang, en na een defilé met verontrustende en oorverdovende muziek mocht Thimister gaan en Ghesquière komen.

Nicolas Ghesquière was amper 26 toen hij in 1997 zijn eerste collectie 'Le Dix prêt-à-porter' toonde. "De meest intrigerende en originele ontwerper van zijn generatie", noemde Suzy Menkes hem in de International Herald Tribune. "Hij exploreert vorm, volume en verfraaiing op een manier die totaal nieuw lijkt en die tegelijk op een abstracte manier de stijl van het huis weerspiegelt." Ghesquière werd van de ene op de andere dag een cultfiguur.

pingpongballen

Nicolas is geboren in 1971 in Komen, van een Belgische vader (die nu een golfterrein uitbaat) en een Franse moeder. Hij groeit op in de Touraine, de 'tuin van Frankrijk', aan de Loire. Een aangename streek voor levensgenieters, maar voor modefreaks het gat van de provincie. Vanaf zijn vijftiende werkt hij in zijn vakanties bij Agnes b en Corinne Cobson, waar hij echt gebeten raakt door het modevirus. Maar zijn god is Jean-Paul Gaultier. Na twee jaar bedelen krijgt hij er op zijn negentiende een baan, onder andere voor tricot en de JPG juniorlijn. "Bij Gaultier heb ik eigenlijk mijn echte modescholing gehad", erkent hij vandaag. Na twee jaar is het contract afgelopen en gaat hij weer free-lance werken, onder meer voor Thierry Mugler, Trussardi en schoenenontwerper Stéphane Kélian. Tot hij dus in 1995 wordt opgevist door de vorige eigenaar van Balenciaga, de parfumfabrikant Bogart.

Met zijn eerste Balenciaga-show zette hij meteen de toon: als zaal koos hij de strenge omgeving van het Couvent des Cordeliers, en zijn modellen liet hij in groepjes over de catwalk marcheren, op het geluid van heen en weer vliegende pingpongballen en verwarrende rockmuziek. Er trokken kleine schokgolfjes door het hart van de Parijse modewereld. Hier was een nieuw wonderkind aan het werk. Zijn volgende presentaties mochten op minder bijval rekenen "maar ik ging verder op de ingeslagen weg" vertelde hij in Elle. "Ik concentreerde me op de architectuur van de kleding en probeerde mijn eigen futuristisch romantisme te creëren." Dat klinkt interessant, maar de werkelijkheid is dat zijn fans een moord zouden begaan voor zijn nonchalante handtassen, voor zijn lange pantalons die zo'n mooi kontje maken en voor de korte jekkers in eighties-stijl. En natuurlijk, deze zomer, voor de delicate jurken en bustiers in patchwork van gebloemde Liberty-stof, brokaat en lapjes met gouddraad doorweven dun gaas. "Een puzzel rond het lichaam", noemde hij zijn zomerkleren, die doorstikt, gematelasseerd en bestrooid met strass zijn soms, en waarvan sommige in slechts heel kleine aantallen werden geproduceerd. "Alles is toegespitst op de openingen, zonder te openlijk sexy te worden", voegt hij er nog aan toe.

onderdeel van gucci

En terwijl het jonge wonder zag hoe het publiek enthousiast op zijn nieuwste zomercollectie reageerde, werd enkele straten verder de fundering gelegd voor het grote Balenciaga-museum dat volgend jaar in Guetaria, in Spaans Baskenland, moet opengaan. Onze koningin Fabiola was erbij, en niet alleen omdat zij getrouwd is in een bruidsjurk van Balenciaga, maar omdat het museum onderdak zal vinden in het Aldamar Palace, de vroegere zomerresidentie van haar ouders. (zie hiernaast) Inmiddels maakt Balenciaga deel uit van de Gucci-groep (aanvankelijk had Gucci 91 procent van de aandelen, en Ghesquière de resterende 9 procent, maar in juli van vorig jaar kocht Gucci ook die op). Samen met Gucci zelf, Yves Saint-Laurent, Alexander McQueen en Stella McCartney is Balenciaga daarmee toegetreden tot een van de machtigste groepen in de modewereld.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234